طبقه منفی یک!

پایان ناگهانی لیگ فرانسه، سامان قدوس و تیمش را راهی دسته پایین‌تر کرد. آن هم در شرایطی که هنوز ۱۰ مسابقه تا پایان فصل باقی مانده بود. قدوس این رای را ناعادلانه می‌داند اما معتقد است شاید با برداشتن یک قدم رو به عقب و رفتن به لیگ دو فرانسه، بتواند دوباره فرم مطلوبش را پیدا کند. تجربه اما نشان می‌دهد که فوتبالیست‌های ایرانی، معمولا در لیگ‌های سطح دو فوتبال اروپا چندان موفق نبوده‌اند. از بین همه آنهایی که در سطح دوم لیگ‌های معتبر خارجی توپ زده‌اند، شاید تنها یک نفر توانسته از این تجربه، به عنوان فرصت جدی پیشرفت استفاده کند.

آریا طاری 

رضا قوچان نژاد-چارلتون

در آستانه جام جهانی 2014، رضا برای چارلتون بازی می‌کرد. باشگاه انگلیسی از این که یک بازیکنش به زودی در جام جهانی توپ خواهد زد، هیجان‌زده به نظر می‌رسید. گوچی چند گل نیز در رقابت‌های چمپیونشیپ به ثمر رساند اما در مجموع دوران حضور او در این باشگاه چندان موفقیت‌آمیز نبود. باشگاه چارلتون این فوتبالیست را به صورت قرضی به الکویت داد و سپس مالکیت او را به باشگاه هیرنفین هلند واگذار کرد.

 حسین کعبی-لسترسیتی

مدافع کناری «همیشه جوان» فوتبال ایران، در دوران اوج راهی باشگاه لسترسیتی شد. آن روزها لستر در لیگ برتر بازی نمی‌کرد و حتی خواب قهرمانی لیگ را هم نمی‌دید. همه انتظار داشتند کعبی در این تیم به یک ستاره تبدیل شود اما دوران حضور این فوتبالیست در اروپا، اصلا موفقیت‌آمیز نبود و او خیلی زود از انگلستان طرد شد.

احسان حاج‌صفی-اف اس وی فرانکفورت

احسان یکی از بااستعدادترین مهره‌های فوتبال در این نسل به شمار می‌رود. بازیکنی که در آکادمی سپاهان چهره شد، خیلی زود در ترکیب این تیم درخشید و برای سال‌ها نیز در تیم ملی به میدان رفت. او حتی سابقه بستن بازوبند کاپیتانی را نیز دارد و با تیم ملی در دو جام جهانی بازی کرده است. حاج‌صفی، رویاهای اروپایی‌اش را با پذیرفتن پیشنهاد از لیگ دسته دوم فوتبال آلمان دنبال کرد. با این وجود تیم او در رده‌های پایینی جدول حضور داشت و هرگز به صعود نزدیک هم نشد. او خیلی زود این تجربه را کنار گذاشت و دوباره به سپاهان برگشت اما مدتی بعد دوباره به اروپا رفت و این بار در سطح اول لیگ یونان برای پانیونیوس و المپیاکوس توپ زد. حاج‌صفی حالا یکی از مهره‌های کلیدی باشگاه تراکتورسازی به شمار می‌رود.

حاج‌صفی، رویاهای اروپایی‌اش را با پذیرفتن پیشنهاد از لیگ دسته دوم فوتبال آلمان دنبال کرد. با این وجود تیم او در رده‌های پایینی جدول حضور داشت و هرگز به صعود نزدیک هم نشد. او خیلی زود این تجربه را کنار گذاشت و دوباره به سپاهان برگشت اما مدتی بعد دوباره به اروپا رفت

کریم انصاری‌فرد- ناتینگهام و اوساسونا

کریم انصاری‌فرد در دوران فوتبالش، دو بار تجربه بازی در لیگ‌های سطح دوی کشورهای اروپایی را داشته است. کریم وقتی به اوساسونا ملحق شد که این باشگاه، در سطح دوم فوتبال اسپانیا حضور داشت. این یک دوره کابوس‌وار برای مهاجم ایرانی بود. او در مجموع در 17 بازی با لباس اوساسونا، هرگز گلی به ثمر نرساند. کریم که بعدها در لیگ یونان نامی برای خودش دست و پا کرده بود، یک دوره را در رقابت‌های چمپیونشیپ با ناتینگهام گذراند اما با وجود شروع خوبش، دیگر نتوانست به این روند ادامه بدهد. او حالا در لیگ قطر برای السیلیه به میدان می‌رود.

مسعود شجاعی- لاس‌پالماس

داستان حضور شجاعی در لاس‌پالماس، به یک بدشانسی بزرگ و عجیب گره خورد. او و تیمش در یک قدمی رسیدن به رقابت‌های لالیگا بودند و این بازیکن می‌توانست برای دومین بار در این لیگ به میدان برود اما مسعود ناچار شد در آخرین بازی‌ها، برای حضور در تیم ملی از تیمش جدا شود. پروژه صعود لاس‌پالماس بدون ستاره موثر ایرانی شکست خورد و مسعود این تیم را ترک کرد اما فقط یک سال بعد، باشگاه جواز حضور در رقابت‌های لالیگا را به دست آورد. حالا دیگر خبری از شجاعی در این باشگاه نبود.

سعید عزت‌اللهی-ردینگ

انتقال به ردینگ پس از درخشش در جام جهانی، می‌توانست یک تجربه فوق‌العاده برای سعید عزت‌اللهی باشد اما این بازیکن در مجموع تنها چهار بار برای ردینگ به میدان رفت و درخشش چندانی در این تیم نداشت. سعید که این سال‌ها زیاد باشگاه عوض کرده و در رده باشگاهی توفیقی نداشته است، حالا در فوتبال بلژیک توپ می‌زند و همبازی امید ابراهیمی در باشگاه یوپن است.

آندو تیموریان- بارنزلی

در روزهای عضویت در باشگاه فولام، آندو برای مدتی به باشگاه بارنزلی قرض داده شد. او تنها 11 بازی برای این باشگاه انجام داد و چندان فوق‌العاده ظاهر نشد. او در پایان این دوران قرضی دوباره به لیگ برتر برگشت تا برای فولام به میدان برود اما به سکوها تبعید شد و دیگر جایی در ترکیب اصلی این باشگاه نداشت.

علیرضا جهانبخش-ان‌ای‌اس نایمخن

در بین فوتبالیست‌های ایرانی که تجربه بازی در سطح دوم لیگ‌های اروپایی را دارند، هیچ‌کس به اندازه علیرضا جهانبخش موفق نبوده است. علیرضا تلاش زیادی انجام داد تا جلوی سقوط تیمش در لیگ هلند را بگیرد اما این تلاش‌ها نتیجه‌بخش نبودند. با این وجود او پس از سقوط، در ان‌ای‌اس به یک ستاره بزرگ تبدیل شد. علیرضا پیراهن شماره هفت تیم را به دست آورد و درخشش خیره‌کننده‌ای در این باشگاه داشت. او با رساندن دوباره ان‌ای‌اس به سطح اول لیگ، پیشنهاد خوب باشگاه آلکمار را دریافت کرد.