پدیده‌ها و ول‌نکن‌ها!

تقریبا همه، داستان نقل و انتقالات این فصل پرسپولیس و استقلال را می‌دانند. تیم‌های دیگری مثل سپاهان، تراکتورسازی، شهرخودرو و فولاد هم که فصل را در قامت تیم‌های مدعی شروع خواهند کرد، در فصل نقل و انتقالات پرکار نشان داده‌اند. با این حال فارغ از جمع مدعی‌ها، جابجایی بازیکن‌ها بین تیم‌های معمولی‌تر نیز با هیجان زیادی دنبال می‌شود. وضعیت بازار نقل و انتقالات در فوتبال ایران، حالا به شکلی شده که حتی متوسط‌ترین بازیکن‌ها هم قرارداد میلیاردی دریافت می‌کنند اما تب و تاب نقل و انتقالات همچنان در این فوتبال دیده می‌شود. بخش مهمی از سرنوشت هر تیم، در همین پنجره نقل و انتقالات تعیین می‌شود اما الزاما قرار نیست باشگاه‌هایی که بیشترین خریدها را انجام داده‌اند، بهترین نتایج را به دست بیاورند.

آریا طاری

  

آلومینیوم اراک

اراکی‌ها چندین سال  برای حضور در لیگ برتر تلاش کردند و چند بار درست در آستانه لیگ برتری شدن، این فرصت فوق‌العاده را از دست دادند. این طلسم اما سرانجام شکست و آلومینیوم، راهش را به طرف بالاترین سطح فوتبال ایران هموار کرد. آن‌ها مهره‌های کلیدی فصل گذشته لیگ یک را با خودشان به لیگ برتر آورده‌اند اما در مجموع خریدهای چندان جذابی نداشته‌اند و بعید به نظر می‌رسد در اولین فصل حضور در لیگ، اهدافی جاه‌طلبانه را برای خودشان در نظر بگیرند. سرشناس‌ترین خرید خطیبی برای آلومینیوم «اسماعیل شریفات» بوده است. بازیکنی که دقیقا یک دهه قبل در عضویت باشگاه استقلال بود و از شهرتی که در آن مقطع به دست آورد، برای چندین سال بازی در لیگ برتر استفاده کرد. اسماعیل بعد از استقلال برای فولاد، ذوب، استقلال خوزستان، نفت مسجدسلیمان، پیکان و شاهین توپ زده و هرگز دوباره در سطح یک ستاره ظاهر نشده است. او حالا در 32 سالگی برای آلومینیوم توپ خواهد زد. این باشگاه با «عزیز معبودی» هم قرارداد بسته که ظاهرا بازیکن موردعلاقه خطیبی است. امیرحسین یحیی‌زاده، مجید عیدی و مصطفی احمدی، دیگر خریدهای باشگاهی هستند که فصل نقل و انتقالات بسیار کم‌فروغی را پشت سر گذاشته و شاید اصلی‌ترین هدف‌اش در این فصل را بر مبنای فرار از سقوط استوار کرده است.

سرشناس‌ترین خرید خطیبی برای آلومینیوم «اسماعیل شریفات» بوده است. بازیکنی که دقیقا یک دهه قبل در عضویت باشگاه استقلال بود و از شهرتی که در آن مقطع به دست آورد، برای چندین سال بازی در لیگ برتر استفاده کرد. اسماعیل بعد از استقلال برای فولاد، ذوب، استقلال خوزستان، نفت مسجدسلیمان، پیکان و شاهین توپ زده است

پیکانِ تهران

عجیب‌ترین خرید پیکانی‌ها برای فصل جدید، «محمد نوری» بوده است. بازیکنی که ظاهرا در 38 سالگی نیز همچنان قصد کنار رفتن از دنیای بازی را  ندارد. نوری فصل گذشته در عضویت پارس جنوبی بود و با این تیم به دسته پایین‌تر سقوط کرد. او حالا برای عبدالله ویسی در پیکان توپ خواهد زد. پیکانی‌ها در این پنجره نقل و انتقالات، چند خرید جذاب داشته‌اند. از پوریا آریاکیا که در پارس جنوبی چهره شد، تا رضا جبیره و محمد دریس که فصل خوبی را در نفت آبادان پشت سر گذاشتند. معین عباسیان هم در چند فصل گذشته، قابلیت‌های مثبتی از خودش نشان داده و مهدی شریفی نیز در لباس پیکان از فوتبال آذربایجان به لیگ برتر برگشته است. اسماعیل بابایی و حسین حیدری، خریدهای دیگر پیکان در این پنجره نقل و انتقالات بوده‌اند.

ذوب‌آهن

سیاست اصلی ذوبی‌ها در فصل نقل و انتقالات، بازگرداندن چند ستاره قدیمی بوده است. شهاب گردان که زمانی سه فصل  برای این تیم توپ زده بود، حالا از فولاد جذب شده و مهرداد قنبری که در همین ذوب چهره شده بود پس از حضور در مس کرمان و گسترش فولاد، حالا دوباره پیراهن تیم اصفهانی را به تن می‌کند. رحمان رضایی روی نیمکت ذوب، علی دشتی را از استقلال به خدمت گرفته و با محمد قریشی نیز قرارداد امضا کرده است. یکی از کلیدی‌ترین خریدهای این باشگاه میلاد جهانی است. بازیکنی که فصل گذشته در ترکیب صنعت نفت، فوق‌العاده بود و به صورت مشترک با مهدی قایدی، بهترین پاسور فصل نیز لقب گرفت.

سایپا

امضای قرارداد با حسین ماهینی، نشان می‌دهد ابراهیم صادقی دیگر به اندازه گذشته روی استفاده حتمی از مهره‌های جوان در سایپا، اصرار خاصی ندارد. ماهینی که پس از ترک پرسپولیس برای نساجی توپ می‌زند، حالا به تهران برگشته و پیراهن نارنجی به تن کرده است. حسین مالکی که فصل گذشته در خط حمله شاهین به میدان می‌رفت، خرید دیگر ابراهیم صادقی در این فصل است. این باشگاه همچنین مجید گلزاری، فریبرز گرامی، مهرداد حیدری، مهرداد عبدی و کورش ملکی را نیز به خدمت گرفته است. آن‌ها فصل نقل و انتقالات بسیار آرامی را سپری کرده‌اند.

سیرجانی‌ها با جذب امیرقلعه‌نویی، نشان داده‌اند که به هیچ قیمتی نمی‌خواهند دوباره برای فرار از سقوط بجنگند. آن‌ها آرزوهای بزرگی دارند و اگر کم‌تر به فدراسیون فوتبال پول قرض بدهند، هزینه‌های بزرگ‌تری هم در لیگ برتر انجام خواهند داد! این تیم متمول با نظر ژنرال، خریدهای خوبی برای فصل جدید داشته است

صنعت نفت آبادان

شاید هیچ باشگاهی در پنجره نقل و انتقالات به اندازه صنعت نفت، تکه و پاره نشد. باشگاهی که انگار اعضای بدن‌اش را به تیم‌های مختلف تقدیم کرده است. نفت فصل گذشته شروع درخشانی در فوتبال ایران داشت اما پس از مدتی، سرمربی‎اش را از دست داد و در نهایت نوبت به ستاره‌ها رسید تا یکی یکی از آبادان بروند. عیسی آل کثیر، رضا جبیره، میلاد جهانی، مهدی مومنی، عقیل کعبی و ... دیگر برای نفت توپ نمی‌زنند و باشگاه امیدوار است که جای خالی آن‌ها را با نفراتی مثل حامد فلاح‌زاده، حکیم نصاری، علی پورمحمدی، علی عبدالله زاده، فرزین گروسیان و محسن آقایی پر کند. صنعت در این پنجره، دو خرید مهم هم داشته است. اول محمد طیبی که تا همین چند هفته قبل در عضویت باشگاه سپاهان بود و در قلب دفاعی این تیم به میدان می‌رفت و دوم علی آل کثیر، که قرار است جای آل کثیر قبلی را در این باشگاه پر کند. علی یکی از همان نفراتی بود که داماش گیلان را به عنوان یک شگفتی‌ساز بزرگ، به دیدار فینال جام حذفی و تقابل با پرسپولیس در این مرحله رساندند.

گل گهر سیرجان

این دومین فصل حضور گل گهر در لیگ برتر خواهد بود اما این باشگاه به طور کلی هیچ شباهتی با یک تیم تازه‌وارد ندارد. سیرجانی‌ها با جذب امیرقلعه‌نویی، نشان داده‌اند که به هیچ قیمتی نمی‌خواهند دوباره برای فرار از سقوط بجنگند. آن‌ها آرزوهای بزرگی دارند و اگر کم‌تر به فدراسیون فوتبال پول قرض بدهند، هزینه‌های بزرگ‌تری هم در لیگ برتر انجام خواهند داد! این تیم متمول با نظر ژنرال، خریدهای خوبی برای فصل جدید داشته است. آن‌ها با آرمین سهرابیان که یکی از بهترین‌های سایپا در لیگ نوزدهم بود، به توافق رسیده‌اند. رضا شربتی که زمانی در تراکتور عضویت داشت نیز به این باشگاه ملحق شده است. سعید صادقی، علی اصغر عاشوری و علیرضا آرتا، بخشی از خریدهای دیگر این باشگاه هستند. در مورد نقل و انتقالات گل‌گهر، باید به سه خرید مهم‌تر نیز اشاره کرد. علیرضا حقیقی درون دروازه این تیم قرار خواهد گرفت، محمد میری که فصل گذشته با شلیک‌های راه دورش گلرها را مبهوت کرده بود مدافع چپ جدید گل‌گهر به شمار می‌رود و محسن کریمی نیز از استقلال به این باشگاه ملحق شده است.

ماشین‌سازی تبریز

ماشین در این سال‌ها، محل رفت و آمد بازیکنان بوده و هیچوقت، ثبات زیادی نداشته است. آن‌ها عادت قدیمی‌‎شان را ترک نکرده‌اند و در این پنجره نقل و انتقالات هم، 9 بازیکن خریده‌اند. اکبر آفاقی، ایمان باصفا، بهمن سالاری، سیروس صادقیان، سیدمحمد حسینی، فرشاد بیابانی، فرشاد اسدی، محمدباقر صادقی و مهدی مومنی، خریدهای این باشگاه به شمار می‌روند. تیمی که تا امروز در پنجره نقل و انتقالات، 10 خروجی داشته است.

مس رفسنجان

با 16 خرید جدید برای لیگ بیستم، مس رفسنجان رکورددار جذب نفرات در این پنجره نقل و انتقالات فوتبال ایران به شمار می‌رود. در فهرست خرید آن‌ها، نفرات آشنایی به چشم می‌خورند. از فراز امامعلی که فصل گذشته در پیکان توپ می‌زد تا رحیم زهیوی که همین چند سال قبل لژیونر شده بود.امید لطیفی، حسین شنانی، نوشی صوفیانی، سجاد آشوری، عقیل کعبی، سعید کریمی، علیرضا نقی‌زاده، علیرضا دغاغله، مسیح زاهدی، میثم نقی‌زاده، ناصر سالاری، قائم اسلامی‌خواه، محمد آقاجانپور و عماد میرجوان، همه نفراتی هستند که مس رفسنجان امیدوار است تیمش را با آن‌ها از نو بسازد.

نساجی مازندران

بعد از جدایی حقیقی، میری، ماهینی و علی شجاعی، نساجی‌چی‌ها هم دست به کار شدند و چند خرید جدید را رسما ثبت کردند که شاید عجیب‌ترین‌شان آرش افشین باشد. بازیکنی که این اواخر کاملا از فضای فوتبال دور بود و حتی به کارهایی مثل مدلینگ و بازیگری روی آورده بود. کم‌تر کسی تصور می‌کرد آرش را دوباره در زمین فوتبال تماشا کند اما این اتفاق رخ داده و حالا این بازیکن، برای نساجی مازندران به میدان خواهد رفت. ایوب کلانتری، روزبه شاه‌علیدوست، مهرداد بایرامی، فردین عابدینی و میلاد کمندانی، چهره‌های شناخته‌شده دیگری هستند که در فصل جدید پیراهن باشگاه نساجی را به تن می‌کنند. این تیم همچنین در این پنجره نقل و انتقالات، امیرمهدی جانملکی، شاهین مجیدی، مصطفی نوروزی و کریم اسلامی را نیز به خدمت گرفته است.

نفت مسجدسلیمان

سلاطین تساوی فصل گذشته لیگ برتر، کم‌کارترین تیم لیگ بیستم در پنجره نقل و انتقالات بوده‌اند. با وجود نتایج بسیار خوب فصل گذشته این باشگاه، مهدی تارتار در اعتراض به وضعیت مالی نفت تصمیم به جدایی گرفت. او تیمش را به نیمه‌نهایی جام حذفی نیز رسانده بود. پس از جدایی تارتار، مجتبی حسینی سرمربی نفت مسجدسلیمان شد اما این مربی هم در روزهای گذشته کاملا از وضعیت باشگاه ناراضی بوده و بعید نیست قبل از شروع رقابت‌ها، تصمیم به ترک این باشگاه بگیرد. نفت تا امروز فقط با سه بازیکن جدید قرارداد امضا کرده و از این حیث، کم‌تحرک‌ترین تیم پنجره نقل و انتقالات به شمار می‌رود. آن‌ها فرید کریمی بهزادی را جذب کرده‌اند و با نیما انتظاری و امین جهان کهن نیز قرارداد بسته‌اند. به صورت همزمان، این باشگاه چند مهره کلیدی فصل گذشته را نیز از دست داده است. حبیب فرعباسی به تراکتور رفته، احمد الجبوری به شهرخودرو ملحق شده و عماد میرجوان نیز به مس رفسنجان پیوسته است. به نظر می‌رسد ترکیب اولیه نفت نسبت به فصل گذشته تضعیف شده و با این روند، آن‌ها در فصل جدید باید برای فرار از سقوط مبارزه کنند.