لوکا مسی!

تنها دو حدس برای اولین فینالیست جام جهانی وجود دارد و یکی از این حدس‌ها امروز به واقعیت تبدیل خواهد شد. آرژانتین و کرواسی اولین نیمه‌نهایی جام جهانی ۲۰۲۲ را برگزار می‌کنند. تیم سخت‌جان کرواسی بعد از کنار زدن برزیل، حالا به دنبال قربانی‌ کردن لئو مسی و رفتن به دومین فینال متوالی جام جهانی است. مسی نیز به هر قیمتی می‌خواهد که برای دومین بار به فینال این تورنمنت برگردد و این بار جام را بالای سر ببرد. این بازی، برخورد دو تیمی است که به کمک ضربه‌های پنالتی، از مرحله گذشته جام جهانی عبور کردند.

آریا طاری

 

مسی و مودریچ؛ برخورد قرن

جدال مسی و مودریچ بدون شک یکی از جدال‌های جذاب تاریخ جام جهانی خواهد بود. دو ستاره که بارها در ال کلاسیکو با هم روبه‌رو شده‌اند و حالا در رده ملی با هم برخورد خواهند کرد. دو برنده توپ طلا که هر دو بهترین بازیکن تیم خودشان هستند و در فرم بسیار خوبی نیز قرار دارند. چیزی که این بازی را برای لئو و مودریچ خاص می‌کند، قرار گرفتن آنها در آخرین جام جهانی زندگی‌شان است. در حقیقت این فرصت درخشانی برای هر دو نفر است تا جام جهانی را بالای سر ببرند. شباهت بزرگ این دو نفر با هم، این است که هر دو یک بار در فینال این تورنمنت حاضر بوده‌اند و شکست خورده‌اند. با هر نتیجه‌ای در این نبرد، این آخرین مسابقه مسی و مودریچ در جام نخواهد بود. با این حال این دو نفر دست به هر کاری می‌زنند تا به جای بازی رده‌بندی، در دیدار فینال جام جهانی قطر به میدان بروند.

اگر این بازی به پنالتی بکشد، برخورد بین مارتینز و لیواکوویچ بسیار دیدنی خواهد بود. چراکه هر دو دروازه‌بان مهارت عجیبی در مهار ضربه‌های پنالتی دارند و این موضوع، کار را برای بازیکنان دو تیم بسیار دشوار خواهد کرد

اسکالونی و دالیچ؛ جوان و جاه‌طلب

اسکالونی و دالیچ، در یک لحظه کلیدی از دوران مربیگری‌شان با هم روبه‌رو می‌شوند. هر دوی آنها قبلا نیز توانسته‌اند خودشان را ثابت کنند. اسکالونی بعد از سال‌ها آرژانتین را به قهرمانی رقابت‌های کوپاآمه‌ریکا رسانده و یک طلسم بسیار مهم را برای این کشور از بین برده است. دالیچ نیز اولین مربی تاریخ به شمار می‌رود که توانسته کرواسی را به دیدار فینال جام جهانی برساند. پس شکی نیست که با هر نتیجه‌ای در این نبرد، دو مربی به کارشان روی نیمکت ادامه خواهند داد. در نتیجه شرایط برای هر دو نفر بدون اضطراب سپری خواهد شد. چراکه آنها فشار سنگینی را روی شانه‌های‌شان احساس نمی‌کنند و می‌توانند با آرامش در این نبرد حاضر شوند. با این حال هر دو نفر به خوبی می‌دانند که بین صعود از این مرحله و شکست در این بازی، تفاوت بسیار چشمگیری وجود دارد. در نتیجه هر دو نفر نیز به شدت انگیزه دارند تا این بازی را به عنوان مربی برنده ترک کنند و نگران شکست در این مسابقه نباشند. این دو مربی جوان و جاه‌طلب، جنب و جوش زیادی در کنار زمین دارند و همچنین تاثیر قابل توجهی نیز روی شاگردان‌شان می‌گذارند.

امی مارتینز و لیواکوویچ؛ سلاطین پنالتی

اگر این بازی به پنالتی بکشد، برخورد بین مارتینز و لیواکوویچ بسیار دیدنی خواهد بود. چراکه هر دو دروازه‌بان مهارت عجیبی در مهار ضربه‌های پنالتی دارند و این موضوع، کار را برای بازیکنان دو تیم بسیار دشوار خواهد کرد. دست‌های بلند و کشیده لیواکوویچ در کنار هوشمندی همیشگی امی مارتینز، موجب می‌شود که لحظات جذابی در این مسابقه شکل بگیرد. بدون شک هر دو تیم نیز روی هنر این دو سنگربان در پنالتی‌ها حساب ویژه‌ای باز می‌کنند. چراکه بدون درخشش مارتینز و لیواکوویچ، کرواسی و آرژانتین امروز در این جام حاضر نبودند. هر دو بازیکن در این صعود نقشی کلیدی ایفا کردند و بدون شک اگر این بازی به پنالتی کشیده شود، نقش هر دو نفر از هر بازیکن دیگری در دو تیم مهم‌تر خواهد بود. اگر پنالتی‌ها سرنوشت بازی را مشخص کنند، شاید یکی از کم‌گل‌ترین ضربه‌های پنالتی در تاریخ جام رقم بخورد. آیا این اتفاق رخ خواهد داد؟ باید منتظر این بازی بود و همه چیز را از نزدیک تعقیب کرد. با این حال شکی وجود ندارد که دل هر دو مربی، به داشتن این دو گلر روی خط دروازه قرص خواهد بود. کرواسی به لحاظ سنی یکی از تیم‌های مسن جام جهانی است و در دو بازی اخیر ناچار شد علاوه بر دو 90 دقیقه، 60 دقیقه بیشتر فوتبال بازی کند. شاید این روند برای این بازی، آنها را به شدت تحت فشار قرار بدهد. البته آرژانتینی‌ها نیز بعد از بازی پرفشار با هلند، از لحاظ بدنی خسته خواهند بود.

جدال مسی و مودریچ بدون شک یکی از جدال‌های جذاب تاریخ جام جهانی خواهد بود. دو ستاره که بارها در ال کلاسیکو با هم روبه‌رو شده‌اند و حالا در رده ملی با هم برخورد خواهند کرد

دو مدعی و دو مسیر

آرژانتین جام جهانی را به شدت عجیب شروع کرد و در همان بازی اول مغلوب عربستان شد. بعد از آن نتیجه فاجعه‌بار، خیلی‌ها تصور می‌کردند شاید این تیم حتی از دور گروهی نیز حذف شود اما این اتفاق رخ نداد و آرژانتینی‌ها با شکست دادن مکزیک به جام برگشتند و اولین بردشان را جشن گرفتند. همین برد کافی بود تا آرژانتین دوباره در فرم خوبی قرار بگیرد و در بازی سوم نیز به لهستان غلبه کند. تیمی که در شروع جام در مسیر حذف شدن قرار داشت، حالا همه چیز را تغییر داده بود و در نهایت نیز توانست به عنوان تیم صدرنشین راهی دور بعدی شود. آرژانتین بازی با استرالیا را خیلی خوب شروع کرد اما در دقایق پایانی کمی به دردسر افتاد. با این حال این تیم از این مرحله تورنمنت عبور کرد. آلبی سلسته در بازی بعدی نیز دو گل به هلند زد اما باز هم در دقایق پایانی با مشکل روبه‌رو شد و برتری‌اش را از دست داد تا در ضربه‌های پنالتی راهی دور نیمه‌نهایی شود. این جام برای کرواسی، با تساوی مقابل مراکش شروع شد. کرواسی در بازی دوم، کانادا را شکست داد و در نبرد سوم نیز با بلژیک به تساوی رسید. این تساوی در حالی به دست آمد که بلژیک موقعیت‌های بسیار زیادی ساخته بود. کرواسی در دو بازی بعدی روبه‌روی ژاپن و برزیل، در پنالتی‌ها به برتری رسید و باز هم توانست تبحرش را در پنالتی‌ها به همه دنیا نشان بدهد.

آمار چه می‌‌گوید؟

این سومین برخورد دو تیم در تاریخ جام جهانی است. اولین بازی این دو تیم در جام جهانی 98 رقم خورد و با برتری یک بر صفر آرژانتین همراه شد. هرچند که کرواسی در آن جام عملکرد بهتری نسبت به آرژانتین داشت و در نهایت تیم سوم جهان شد. دومین برخورد دو تیم نیز در دوره گذشته اتفاق افتاد. جایی که کرواسی موفق شد با سه گل آرژانتین را شکست بدهد و یک شگفتی قابل توجه خلق کند. این اولین برخورد دو تیم در مراحل حذفی جام جهانی خواهد بود. آرژانتین تا امروز هرگز در نیمه‌نهایی‌های جام جهانی شکست نخورده است. این تیم اگر امروز برنده باشد، برای ششمین بار راهی دیدار فینال رقابت‌های جام جهانی خواهد شد. جالب است بدانید که فقط آلمان رکورد بهتری دارد. تیمی که تا امروز توانسته در هشت فینال جام جهانی حاضر شود. آرژانتین در صورت رسیدن به فینال در دیدار امروز، از این حیث حتی عملکرد بهتری از برزیل خواهد داشت. به همین خاطر برد امروز برای این تیم بسیار حیاتی به نظر می‌رسد. کرواسی امروز می‌تواند تبدیل به چهارمین کشور تاریخ فوتبال اروپا شود که در دو دوره متوالی جام جهانی به دیدار فینال رسیده است. قبل از آنها ایتالیا، هلند و آلمان چنین شرایطی را تجربه کرده بودند. بعد از آلمان در جام جهانی 90، هیچ تیم اروپایی دیگری تجربه دو حضور متوالی در فینال جام جهانی را نداشت. جالب اینکه در طول تاریخ، فقط یک تیم موفق شده آرژانتین و برزیل را در یک دوره از جام جهانی از جدول بازی‌ها خارج کند. قبل از این فقط آلمان 2014 این کار را انجام داده و همان تیم نیز در نهایت با اقتدار قابل توجهی قهرمان رقابت‌های جام جهانی شد. آرژانتین در هفت تقابل اخیر با تیم‌های اروپایی در جام جهانی فقط یک بار برنده بوده و این رکورد نگران‌کننده‌ای برای آنها به شمار می‌رود. با این حال همین تیم در دو بازی با اروپایی‌ها در همین هفت برخورد در پنالتی‌ها به دور بعدی جام جهانی صعود کرده است!