قوی سفید مرده!

انگلیس ۲۰۲۲ تیم زیبایی بود اما سرانجام زیبایی نداشت. تیمی که روبه‌روی فرانسه بسیار خوب بازی کرد اما در لحظه کلیدی مسابقه، شکست خورد. آنها می‌توانستند برنده این نبرد باشند اما از موقعیت‌شان به خوبی استفاده نکردند تا یک پایان تراژیک را پشت سر بگذارند. جالب اینکه باز هم سرنوشت تراژیک انگلیس، به پنالتی‌ها گره خورد. آنها یک ضربه کلیدی را از دست دادند تا بازنده این مسابقه حساس در جام جهانی باشند. جام برای انگلیس قبل از نیمه‌نهایی تمام شد و شاید رویای ساوت گیت برای رسیدن به قهرمانی در قامت یک مربی نیز برای همیشه از بین رفت.

آریا رهنورد

 

ژیرو، مرد نبردهای بزرگ

کاری که اولیویه ژیرو در تیم ملی انجام می‌دهد، حیرت‌آور است. او توانست در یک بازی حساس و کلیدی دیگر برای تیم ملی فرانسه گل بزند و نشان بدهد که چه مهره مهمی برای این تیم است. اولیویه در صورت حضور بنزما در ترکیب فرانسه، احتمالا در این جام نیمکت‌نشین می‌شد اما حالا همه چیز فرق کرده است. او ستاره ثابت تیم ملی فرانسه به حساب می‌آید و بعید نیست برای دومین بار با این تیم قهرمان دنیا شود. او درست در لحظاتی برای تیمش گلزنی کرد که بازی بسیار پایاپای به نظر می‌رسید. هر کدام از دو تیم می‌توانستند در این مسابقه برنده باشند اما این ژیرو بود که ناگهان تفاوت‌ها را رقم زد و یک برد فراموش‌نشدنی را برای تیمش فراهم آورد. او باز هم به همه ثابت کرد که یکی از بهترین مهاجم‌های نوک دنیای فوتبال است. حتی اگر هیچ‌وقت به اندازه توانایی‌های واقعی‌اش مورد توجه قرار نگرفته باشد.

هوگو لوریس، چشم در چشم دوست قدیمی

یکی از جذاب‌ترین دوئل‌های این جام، برخورد هوگو لوریس و هری کین در این تورنمنت بود. دو ستاره که سال‌های برای اسپرز به میدان رفته‌اند و حالا کاپیتان اول و دوم این باشگاه هستند اما در جام جهانی روبه‌روی هم قرار گرفتند. لوریس در نیمه اول این مسابقه چند واکنش عالی مقابل هری کین داشت و چند بار این ستاره را مغلوب کرد اما در نیمه دوم اسیر پنالتی دقیق کین شد. هری البته پنالتی دومش را از دست داد تا هوگو را غرق در شادمانی کند. برخورد این دو دوست، لحظات جذابی برای‌شان ساخت و در نهایت این لوریس بود که موفق شد به دوست قدیمی‌اش ضربه بزند. لوریس می‌خواهد بعد از مدت‌ها تبدیل به اولین کاپیتانی شود که دو جام جهانی متوالی را فتح کرده است. او هنوز هم در این شرایط سنی گلر کاملا مطمئنی برای فرانسه به شمار می‌رود.

گرت ساوت گیت، آماده وداع؟

به نظر می‌رسد دوران گرت ساوت گیت در تیم ملی انگلیس را باید تمام شده بدانیم. گرت در انگلیس عملکرد خوبی داشت و بدون شک از او به نیکی یاد خواهد شد اما عملکرد او برای ماندن در این تیم کافی نبوده است. انگلیسی‌ها از ساوت گیت می‌خواستند که این تیم را قهرمان دنیا کند اما هرگز موفق به این کار نشد. شاید اگر انگلیسی‌ها حداقل قهرمان یورو شده بودند، ساوت گیت حالا شرایط بهتری داشت اما او با فشار زیادی از انتقادها روبه‌رو شده و اصلا شرایط امیدوارکننده‌ای ندارد. او چند بار انگلیس را در آستانه موفقیت قرار داد اما در نهایت نتوانست کاری را انجام بدهد که انگلیسی‌ها به دنبالش بوده‌اند. جام با ساوت گیت به خانه‌اش برنگشت و حالا شاید یک مربی مثل توخل، این کار را برای انگلیسی‌ها انجام بدهد.

امباپه، شاهزاده قطر

شاید امباپه در این بازی عملکرد چندان درخشانی نداشت اما او هنوز آقای گل این دوره جام جهانی به شمار می‌رود. کیلیان هنوز یکی از بهترین‌های این تورنمنت است و دوست دارد در قطر جام را بالای سر ببرد. قطری‌ها هم بدشان نمی‌آید که پسر لجوج اما درخشان ناصر الخلیفی این جام را بالای سر ببرد. او همین امسال درآمد هنگفتی از قطری‌ها داشته و حالا در همین کشور در جام جهانی به میدان می‌رود. امباپه می‌خواهد شاهزاده قطری‌ها باشد و این لقب نیز برازنده او به نظر می‌رسد. امباپه می‌تواند برای دومین بار قهرمان جهان شود. آن هم در حالی که الگوی مهم زندگی او یعنی کریستیانو هیچ‌وقت این جام را نبرده است.

واکر، او فقط یک اشتباه کرد

کایل واکر در جریان نبرد با فرانسه، فقط یک وظیفه مشخص داشت و آن، مهار امباپه بود. چرا امباپه در این بازی کم‌فروغ ظاهر شد؟ به این دلیل که واکر در تمام مدت بازی به این بازیکن چسبیده بود و او را به حال خودش رها نمی‌کرد. کیلیان در این نبرد فرصت نفس کشیدن نداشت و در تمام طول بازی تقریبا هیچ فرصتی به دست نیاورد. با این حال واکر فقط در یک لحظه از بازی از این ستاره سرسخت عقب ماند و همان صحنه مقدمه به ثمر رسیدن گل دوم فرانسه را مهیا کرد. در حقیقت واکر در این بازی فرصت حتی یک اشتباه هم نداشت و اولین اشتباه او ناگهان به آخرین اشتباهش تبدیل شد. کاری که واکر در طول این مسابقه انجام داد تحسین‌برانگیز بود اما شاید حالا همه او را با این اشتباه و البته صحنه به ثمر رسیدن گل دوم فرانسه با ارسالی از جناح راست خط دفاعی انگلیس به یاد بیاورند.

هری کین، رویا و کابوس

شاید انگلیسی‌ها به قضاوت داور نبرد با فرانسه معترض باشند اما این داور در جریان همین بازی دو ضربه پنالتی برای تیم‌شان گرفت. هری ضربه اول را به گل تبدیل کرد و با یک پنالتی استثنایی، به طور مساوی با وین رونی صدرنشینی جدول بهترین گلزنان تاریخ فوتبال انگلیس را به دست آورد. کین در همین نیمه صاحب یک پنالتی دیگر هم شد. این یک موقعیت کلیدی برای او بود. هری با این گل هم می‌توانست بهترین گلزن تاریخ فوتبال انگلیس شود و به تنهایی در صدر جدول قرار بگیرد و هم انگلیس را به زندگی برگرداند. توپ او اما از دست رفت و این پنالتی خراب‌شده، همه چیز را از هری گرفت. جام جهانی برای این ستاره با زدن دو گل به پایان رسید. او با خاطره‌ای بسیار تلخ از جام جهانی جدا شد اما در طول این تورنمنت نمایش‌های بسیار خوبی داشت و توانست انتظارها را برآورده کند. البته در قیاس با عملکرد جام جهانی قبلی و آقای گلی روسیه، عملکرد کین ضعیف‌تر بود و عملکرد انگلیس نیز نسبت به دوره قبلی دچار افت شد اما در مجموع کین نشان داد که هنوز مهاجمی استاندارد و آماده است.

شوامنی، هیولای نسل جدید

هرچقدر از نمایش درخشان و رویایی هافبک جوان تیم ملی فرانسه در این نبرد بگوییم کم گفته‌ایم. شوامنی در اولین تجربه جام جهانی آنقدر خوب نشان داده که انگار سال‌هاست برای فرانسه بازی می‌کند. او کاری کرده که غیبت ستاره‌هایی مثل کانته و پوگبا برای خروس‌ها اصلا به چشم نیاید. شوامنی به محض پیوستن به رئال مادرید، بازیکن فیکس این تیم شده و درست بعد از ملحق شدن به تیم ملی بزرگسالان فرانسه نیز یکی از بهترین‌های این تیم به شمار می‌رود. او روبه‌روی انگلیس با یک ضربه از راه دور یک گل تماشایی به ثمر رساند تا همه آنهایی که مدام سرگرم ستایش جود بلینگام بودند، ناگهان متوجه شوند که با چه ستاره بزرگی طرف هستند. کاری که شوامنی در این تورنمنت انجام داده، حیرت‌انگیز بوده است. او تازه در ابتدای راه دوران فوتبالش قرار دارد و به مرور زمان، دست به کارهای بزرگ‌تری نیز خواهد زد. او یک نابغه در ترکیب تیم ملی

فرانسه است.