آریا طاری

دور گروهی لیگ ملت‌های اروپا سرانجام به پایان رسید و ترکیب نیمه نهایی این تورنمنت مشخص شد. کرواسی در ادامه سال‌های رویایی با زلاتکو دالیچ توانست یکی از اولین تیم‌های راه یافته به این مرحله باشد، اسپانیا نیز به کمک یک گل لحظه آخری از این تنگنا عبور کرد و راهی مرحله بعدی شد، هلند با رسیدن به 16 امتیاز از 18 امتیاز ممکن بهترین تیم جام تا امروز بوده و ایتالیا نیز ثابت کرده که نرسیدن به جام جهانی، همه انگیزه‌هایش را نابود نکرده است. در پایان دور گروهی، سقوط فرانسه و انگلیس به دسته پایین‌تر نیز برای هر دو کشور ناامیدکننده بود.

 

 

 

قهرمان، چکش‌کاری شد!

یکی از عجیب‌ترین ماجراهای این دوره از لیگ ملت‌ها، عملکرد ناامیدکننده قهرمان جهان بوده است. فرانسه که چهار سال قبل روی سکوی اول فوتبال دنیا ایستاد، در این دوره از لیگ ملت‌ها عملکرد فاجعه‌باری داشت. این تیم البته در غیاب چند ستاره مصدوم به هفته پایانی این رقابت‌ها رفت اما باز هم ستاره‌هایی مثل کیلیان امباپه را در ترکیب داشت و با این وجود اصلا خوب ظاهر نشد. با وجود پیروزی خروس‌ها روبه‌روی اتریش، آنها در آخرین نبرد این مرحله با دو گل مغلوب دانمارک شدند و در این بازی ضعیف‌تر از حد انتظار بودند. مرحله گروهی این رقابت‌ها برای فرانسه با پنج امتیاز به پایان رسید. آنها خوش‌شانس بودند که با یک امتیاز بالاتر از اتریش، از سقوط به دسته پایین‌تر گریختند. رقابت جذاب صدرنشینی و صعود به نیمه‌نهایی در این گروه تا روز پایانی بین کرواسی و دانمارک جریان داشت. در نهایت هم این کروات‌ها بودند که با رسیدن به 13 امتیاز و شکست دادن اتریش در روز پایانی، راهی نیمه نهایی لیگ ملت‌ها شدند. نایب قهرمان آخرین جام جهانی، حالا یکی از چهار تیم حاضر در نیمه نهایی این تورنمنت خواهد بود.

 

 

صعود در دقیقه 88!

در گروه دوم این رقابت‌ها، مسابقه‌ها طوری پیش رفت که سرنوشت صعود، به مسابقه مستقیم آخر بین اسپانیا و پرتغال کشیده شود. در دیدارهای ماقبل پایانی، اسپانیا به سوئیس باخت و پرتغال موفق شد جمهوری چک را شکست بدهد. حالا کریس رونالدو و تیمش برای رسیدن به نیمه نهایی، فقط یک تساوی در خانه می‌خواستند. نتیجه‌ای که برای تیم سانتوس در دسترس به نظر می‌رسد. انریکه در این مسابقه، ترکیب کاملا متفاوتی را به زمین فرستاد و به خصوص در خط هافبک، یک تحول بزرگ در تیمش به وجود آورد. بازی تا آخرین ثانیه‌ها با تساوی بدون گل دنبال می‌شد و پرتغال به هدفش رسیده بود. با این وجود گل سرنوشت‌ساز موراتا همه چیز را به سود لاروخا تغییر داد و شانس صعود به مرحله بعدی را از پرتغال گرفت. این گل کریس رونالدو را به شدت عصبانی کرد. بازیکنی که بعد از پایان بازی و در مسیر رسیدن به رختکن، بازوبند کاپیتانی را محکم به زمین کوبید. حالا اسپانیا نیز یکی از چهار تیم پایانی این جام خواهد بود. در بازی دیگر این گروه نیز سوئیس با شکست دادن جمهوری چک، این تیم را به سطح دوم لیگ ملت‌ها فرستاد و خودش از خطر سقوط در امان ماند.

 

 

ایتالیا زنده است!

تکلیف گروه مرگ لیگ ملت‌ها نیز بالاخره روشن شد. گروه پیچیده‌ای که فراز و نشیب‌های خاص خودش را داشت. در آخرین هفته از دیدارهای این گروه، یک نبرد فوق‌العاده تماشایی بین انگلیس و آلمان برگزار شد. مسابقه‌ای جذاب که با نتیجه سه_سه در ومبلی به پایان رسید و برنده نداشت. حتی قبل از برگزاری این بازی نیز سقوط انگلیسی‌ها به دسته پایین‌تر قطعی شده بود. تیمی که در ۶ بازی، فقط سه امتیاز کسب کرد و نتایج بسیار بدی را پشت سر گذاشت. سرنوشت صعود از این گروه به نبرد حساس آخر بین مجارستان و ایتالیا کشیده شد. یک تساوی برای مجارها کافی بود تا این تیم شگفتی‌ساز از گروه مرگ صعود کند اما این مسابقه خانگی به میل این تیم پیش نرفت. راسپادوری و دی‌مارکو دو گل برای تیم‌شان در این نبرد به ثمر رساندند تا ایتالیا بعد از ناکامی در صعود به دو دوره جام جهانی، این بار خودش را به نیمه نهایی لیگ ملت‌ها برساند. مانچینی و تیمش با وجود همه بدشانسی‌ها، هنوز زنده هستند.

 

 

ضربه آخر به همسایه!

بلژیک برای صعود از گروهش در لیگ ملت‌ها باید هلند را شکست می‌داد. با این حال هلندی‌ها در این نبرد بهتر از حریف ظاهر شدند و در نهایت با گل ویرجیل فن‌دایک به برتری دست پیدا کردند تا با اقتدار و 6 امتیاز اختلاف نسبت به بلژیک راهی مرحله نیمه نهایی شوند. هلند با این نمایش خوب آمادگی‌اش را برای جام جهانی به رخ رقبا کشید. در مسابقه دیگر این گروه نیز لهستان، ولز را شکست داد تا ولزی‌ها راهی دسته پایین‌تر شوند. شاگردان راب پیج در ۶ مسابقه لیگ ملت‌ها فقط یک امتیاز به دست آوردند تا تورنمنت ناامیدکننده‌ای را پشت سر بگذارند. اضافه شدن هلند، ترکیب جذابی برای نیمه نهایی لیگ ملت‌ها خواهد ساخت. آنها با عبور از دوران تلخ، دوباره به سال‌های خوب فوتبال‌شان رسیده‌اند