آریا رهنورد

در روزهای منتهی به آغاز جام ملت‌های آسیا، پیش‌بینی برخورد ایران و چین در مرحله یک‌چهارم نهایی بارها در میان اهالی فوتبال تکرار شده بود. همان‌طور که انتظار می‌رفت ایران به عنوان تیم اول گروه راهی مرحله بعد شد و چین در جایگاه دوم گروهش ایستاد تا دو تیم پس از عبور از اولین مسابقه حذفی، روبه‌روی هم قرار بگیرند. در نبرد سفیدها و قرمزها، امروز یک تیم خودش را به نیمه‌نهایی خواهد رساند و تیم دیگر با جام ملت‌ها وداع خواهد کرد.

تابستان 2006، مارچلو لیپی جام جهانی را فتح کرده بود و روی ابرها قدم می‌زد. او با یک نسل طلایی از فوتبال ایتالیا، به مهم‌ترین آرزوی دوران مربیگری دست یافته بود و دیگر درباره ادامه دادن یا ندادن دوران مربیگری هم تردید داشت. آن روزها کارلوس کی‌روش به عنوان دستیار فرگوسن در دومین مقطع حضور روی نیمکت منچستریونایتد، برای شروع یک فصل جدید و یک چالش تازه آماده می‌شد. دست سرنوشت بعد از همه این سال‌ها، این دو مربی را در فوتبال آسیا روبه‌روی هم قرار داده است. لیپی بعد از درخشش خیره‌کننده روی نیمکت آتزوری، دو سال از فوتبال کناره‌ گرفت و سپس سرمربی یک نسل بحران‌زده از فوتبال این کشور شد. نسلی که جام جهانی 2010 را با حذف در مرحله گروهی به پایان رساند. این مربی سال 2012 سرمربی گوانگژو چین شد و پس از دو سال، از نیمکت این باشگاه نیز فاصله گرفت. چینی‌ها در جریان مرحله مقدماتی جام جهانی 2018 به سراغ این مربی رفتند و او را برای تیم ملی‌شان انتخاب کردند. برای صعود به جام جهانی، دیگر کمی دیر شده بود اما چین هنوز می‌توانست به عرض اندام در جام ملت‌ها امیدوار باشد. «رویای سه‌گانه» معروف رییس جمهور چین، حضور در جام جهانی، میزبانی در جام جهانی و قهرمانی در جام جهانی است. به نظر می‌رسد جام ملت‌ها برای آنها یک رویای بزرگ به شمار نمی‌رود اما حقیقت آن است که چین هرگز نتوانسته این جام را به دست بیاورد و بعید به نظر می‌رسد که در این دوره نیز شانس زیادی برای بردن این تورنمنت داشته باشد. در مقابل اما ایران جام را به عنوان یک مدعی واقعی آغاز کرده است. کی‌روش بعد از حضور نه‌چندان طولانی مدت روی نیمکت پرتغال، حالا هشتمین سال هدایت ایران را پشت سر می‌گذارد و در انتظار موفقیتی است که به این دوران، معنا می‌بخشد. به جز مسعود شجاعی، پژمان منتظری، احسان حاج‌صفی و کریم انصاری‌فرد، همه نفرات دیگر تیم ملی فعلی در زمان کی‌روش به این تیم دعوت شده‌اند. او تیم خودش را برای فوتبال ایران ساخته است. تیمی که انتظار می‌رود طلسم 43 ساله قهرمانی در جام ملت‌ها را باطل کند. 

ایران و چین به لحاظ فوتبالی، شباهت چندانی به هم ندارند. مردم ایران با تمام وجود شیفته فوتبال هستند و با وجود زیرساخت‌های نامناسب و امکانات کم، به لحاظ خلق استعدادهای تازه در آسیا نظیر ندارند. مردم چین اما بسکتبال و رشته‌های مدال‌آور المپیکی را به فوتبال ترجیح می‌دهند و هنوز دیوانه‌وار به فوتبال دل نبسته‌اند. چین فقط یک بار در جام جهانی حاضر بوده و با وجود دو بار حضور در فینال آسیا، هرگز قهرمان جام ملت‌ها نشده است. ایران اما در پنج دوره از جام جهانی شرکت کرده و سه بار نیز سابقه قهرمانی در جام ملت‌ها را دارد. آخرین تجربه حضور ایران و چین در نیمه‌نهایی جام ملت‌ها سال 2004 رقم خورده است. پس از آن نه ایران به این مرحله رسیده و نه چین توانسته خودش را به جمع چهار تیم برتر برساند. در پایان مسابقه امروز اما یکی از این دو تیم، در مرحله نیمه‌نهایی جام ملت‌ها دیده خواهد شد. 

تیم ملی ایران با دو پیروزی و یک تساوی در مرحله گروهی، به یک‌هشتم نهایی رسید و در این مرحله، عمان را با دو گل شکست داد. این تیم در چهار مسابقه گذشته حتی یک گل نیز دریافت نکرده و با چهار کلین‌شیت متوالی در جمع هشت تیم برتر جام قرار گرفته است. چینی‌ها پس از دو پیروزی در مرحله گروهی، در جدال سوم مغلوب کره‌جنوبی شدند و به عنوان تیم دوم، به مصاف تایلند رفتند و به سختی توانستند از این حریف عبور کنند. وو لی مهم‌ترین ستاره این نسل فوتبال چین به شمار می‌رود. ستاره‌ای که تمام دوران فوتبالش را در باشگاه شانگهای اس‌آی‌پی‌جی پشت سر گذاشته و حالا از محبوبیت فوق‌العاده‌ای در بین هواداران تیم ملی چین برخوردار است. چینی‌ها در فهرست نهایی‌شان برای جام ملت‌ها، هیچ لژیونری در اختیار ندارند. تیم ملی ایران اما با 12 لژیونر به جام ملت‌های آسیا قدم گذاشته است. وحید امیری در این مسابقه محروم خواهد بود و چینی‌ها نیز ژانگ لینپنگ را به دلیل مشابه در اختیار نخواهند داشت. ویژگی بارز هر دو تیم، توانایی دفاع کردن است.  ایران و چین با هدایت لیپی و کی‌روش، ویژگی‌هایی کاملا تدافعی دارند و این موضوع، جدال دو تیم را به شدت نزدیک خواهد کرد.