بازگشت آلمان، بحران دشان!

خیلی از تیم‌های فوتبال در قاره اروپا، هنوز با تورنمنتی مثل لیگ ملت‌ها کنار نیامده‌اند اما به نظر می‌رسد که این جام رفته رفته جای خودش را در بین هواداران فوتبال پیدا خواهد کرد. شاید در نگاه اول، این فقط یک تورنمنت دوستانه بود اما حالا همه چیز عوض شده و نوع نگاه‌ها به این جام نیز تغییر کرده است. آن‌چه در این چهار هفته به چشم آمده، ضعف انگیزه در بین ستاره‌های تیم ملی فرانسه است. انگلیسی‌ها نیز در این تورنمنت به معنی واقعی کلمه افتضاح ظاهر شده‌اند.

آریا رهنورد

 

سقوط فرانسوی، پرواز دانمارکی!

شکست روبه‌روی کرواسی در مسابقه‌ای که تکرار فینال آخرین دوره جام جهانی بود، فرانسوی‌ها را در شرایط بسیار سختی در لیگ ملت‌های اروپا قرار داده است. نمی‌توان ادعا کرد که فرانسه اصلا این رقابت را جدی نگرفته است. چراکه نفراتی مثل هوگو لوریس، بنزما، امباپه و ... برای خروس‌ها در این تورنمنت به میدان می‌روند. فرانسه با دشان در چهار بازی این مرحله فقط دو امتیاز تصاحب کرده و گزینه اول سقوط به سطح دوم لیگ ملت‌ها به حساب می‌آید. تصور اینکه قهرمان جهان به سطح دوم این جام برود، کمی عجیب خواهد بود. این تیم دیگر شانسی برای رسیدن به نیمه‌نهایی این جام ندارد. دانمارک اما در این گروه با اقتدار صدرنشین است. فراموش نکنیم که کریس اریکسن و هم‌تیمی‌ها در مقدماتی جام جهانی برنده 9 بازی از 10 بازی شدند و این روزها در بهترین فرم ممکن به سر می‌برند. دانمارک با 9 امتیاز در این گروه برای رسیدن به نیمه‌نهایی رقابت سختی با کرواسی هفت امتیازی خواهد داشت. دو تیم به شدت به هم نزدیک هستند و از آن‌جایی که تنها یک تیم از هر گروه صعود می‌کند، باید در انتظار نبردهای بعدی باشند.

 

انریکه و کریس؛ شانه به شانه

یکی از جذاب‌ترین گروه‌های لیگ ملت‌ها در رقابت نزدیک اسپانیا و پرتغال ساخته می‌شود. جایی که لوئیز انریکه و تیمش شانه به شانه کریس رونالدو و همبازی‌ها برای صعود به نیمه‌نهایی مبارزه می‌کنند. اسپانیا با تیم جوانش امید زیادی به درخشش در این جام دارد و پرتغال در جایگاه مدافع عنوان قهرمانی برای رسیدن به موفقیت در این تورنمنت تلاش به خرج می‌دهد. تا اینجا اسپانیا در چهار مسابقه هشت امتیاز تصاحب کرده و سهم پرتغال نیز هفت امتیاز در چهار جدال بوده است. در این گروه چک و سوئیس هم برای فرار از سقوط رقابت می‌کنند. این اتفاق برای سوئیس که یکی از تیم‌های شگفتی‌ساز جام جهانی روسیه بود، کمی عجیب به نظر می‌رسد. رقابت اسپانیا و پرتغال تا روز پایانی ادامه خواهد داشت. جایی که این دو تیم باید در براگا به مصاف هم بروند و نبرد جذاب و تعیین‌کننده‌ای را پشت سر بگذارند.

 

غول خفته بیدار شد

طرفداران فوتبال آلمان بالاخره همان نمایشی را از تیم هانسی فلیک تماشا کردند که انتظار داشتند. تیم فلیک به سبک روزهای حضور او در بایرن مونیخ، پنج بار دروازه ایتالیا را باز کرد و نمایشی فراتر از حد انتظار داشت. البته ایتالیایی‌ها نیز نباید زیاد ناامید باشند. چراکه آنها با تیم بسیار جوانی روبه‌روی آلمان قرار گرفتند و همچنان مشغول نسل‌سازی برای آینده هستند. جالب اینکه آلمان حتی با چنین بردی، صدرنشین گروهش نشد. صدرنشین گروه مرگ لیگ ملت‌ها، تیم قابل احترام مجارستان است. تیمی که بعد از شکست دادن انگلیس در مسابقه رفت، در دیدار برگشت در ومبلی چهار بار دروازه این تیم را باز کرد! این بدترین شکست انگلیس در خانه از سال 1929 بود. یک نتیجه دردناک که شغل ساوت‌گیت را با خطر بسیار جدی روبه‌رو کرده است. انگلیس هم مثل فرانسه با خطر سقوط به سطح دوم لیگ ملت‌ها روبه‌رو شده و بعید به نظر می‌رسد که راه نجاتی برای این تیم وجود داشته باشد. ساوت گیت البته در این جام تلاش کرده تا به نفرات جوان تیمش هم فرصت بازی بدهد اما باز هم چنین نتیجه‌هایی پذیرفتنی به نظر نمی‌رسند. بسیاری از مخالفان این مربی همین حالا نیز خواهان برکناری‌اش از تیم ملی هستند.

 

 

زیبایی دوباره

بازگشت هلند به فرم خوب هم بسیاری از هواداران فوتبال در دنیا را شادمان کرده است. این تیم این هفته درست بعد از خوردن گل تساوی از ولز در آخرین ثانیه‌ها، به محض شروع مجدد بازی به گل رسید و با پیروزی جایگاهش را در صدر جدول تثبیت کرد. هلند با 10 امتیاز شانس اول رسیدن به نیمه‌نهایی است و بلژیک با هفت امتیاز پشت سر این تیم دیده می‌شود. پس از ابتلای فان خال به سرطان، بازیکنان این تیم برای سرمربی‌شان هر کاری می‌کنند و با نهایت انگیزه در زمین حاضر می‌شوند. هلندی‌ها که در دوره گذشته هم فینالیست لیگ ملت‌ها بودند، امیدوارند با درخشش در این تورنمنت قهرمانی این جام را از آن خودشان کنند. بلژیک اما با مارتینز نتایج پرنوسانی می‌گیرد و فعلا در حد و اندازه‌های همیشگی‌اش ظاهر نشده است. با این فرم نمی‌توان بلژیک را مدعی بردن جام جهانی قطر دانست. 

 

طرفداران فوتبال آلمان بالاخره همان نمایشی را از تیم هانسی فلیک تماشا کردند که انتظار داشتند. تیم فلیک به سبک روزهای حضور او در بایرن مونیخ، پنج بار دروازه ایتالیا را باز کرد و نمایشی فراتر از حد انتظار داشت