رقص مـرگ!

داستان برزیل و جام جهانی ۲۰۲۲ نیز خیلی تلخ تمام شد. آنها درست در دقایقی که آماده گرفتن جشن پیروزی روبه‌روی کرواسی می‌شدند، گل تساوی را دریافت کردند و با یک شوک بزرگ مواجه شدند. شوک وحشتناکی که این تیم را به دردسر انداخت و درنهایت حذف تلخ‌شان از یک‌چهارم نهایی جام جهانی را رقم زد. حالا به جای تماشای نبرد برزیل و آرژانتین در این مرحله، باید سرگرم تماشای نبرد آرژانتین و کرواسی شویم. مسابقه‌ای که دیدنش بدجوری هواداران فوتبال برزیل را آزار خواهد داد.

آریا رهنورد

 

هرچه گل بود، قبلا زدند!

روی کین به کنایه می‌گوید که برزیلی‌ها، دیگر نای بازی مقابل کرواسی را نداشتند. چراکه همه انرژی‌شان را صرف رقصیدن مقابل کره جنوبی کرده بودند! شاید حق با روی کین است. شاید هم این بیش از حد بی‌رحمانه باشد. به هر حال برزیلی‌ها مقابل حریفی مثل کرواسی، اصلا مشکل خلق موقعیت نداشتند. آنها به خصوص در نیمه دوم بازی، فرصت‌های بسیار زیادی ساختند اما نتوانستند دروازه را باز کنند. این تیم اسیر بی‌دقتی مهاجمانش و همچنین درخشش خیره‌کننده لیواکوویچ روی خط دروازه شد. این تیم انگار همه گل‌هایش را در مراحل قبلی جام جهانی زده بود و حالا دیگر توپی برای وارد کردن به دروازه نداشت. برزیل در گلزنی ناکام بود و همین مساله برایش بیش از حد گران تمام شد. تیمی که تا این اندازه سخت به گل رسیده بود، به راحت‌ترین شکل ممکن گل تساوی را خورد و درنهایت زمین را با یک ناکامی بزرگ و تاریخی ترک کرد.

کابوس یک‌چهارم

مرحله یک‌چهارم نهایی جام جهانی در حال تبدیل شدن به یک کابوس بسیار بزرگ برای برزیل است. آنها در دوره قبلی جام جهانی در روسیه در همین مرحله روبه‌روی بلژیک شکست خوردند و شانس صعود به نیمه‌نهایی را از دست دادند. برزیل در یک‌چهارم نهایی جام جهانی 2014 برنده شد اما در جام‌های جهانی 2010 و 2006 نیز در همین مرحله شکست خورده بود. در حقیقت برزیلی‌ها بعد از آخرین قهرمانی‌شان در جام جهانی در سال 2002، فقط یک بار از مرحله یک‌چهارم نهایی جام جهانی عبور کرده‌اند. آماری که بسیار نگران‌کننده به نظر می‌رسد و نشان می‌دهد که ابهت فوتبال برزیل کاملا در هم شکسته است. آنها دیگر یک ابرقدرت کلیدی در دنیای فوتبال نیستند و بخش مهمی از قدرت‌شان را از دست داده‌اند.

این تعویض‌های حیرت‌آور

بیشتر انتقادهای هواداران برزیل از سرمربی این تیم، به تعویض‌های او در جریان این بازی برمی‌گردد. مردی که هر سه مهاجمش را از زمین بیرون کشید. به خصوص تعویض وینیسیوس جونیور و ریچارلیسون و استفاده از بازیکنی مثل پدرو و استفاده نکردن از مارتینلی در نوع خودش عجیب بود. تیته البته با یک اتهام دیگر نیز روبه‌رو شده است. اینکه به اندازه کافی مراقب سلامتی شاگردانش نبوده و ستاره‌هایی مثل گابریل ژسوس را در خطر مصدومیت قرار داده است.

نیمار، از قهرمان تا بازنده

اشک‌های نیمار در پایان این مسابقه، به وضوح نشان می‌داد که او چه فشاری را تحمل می‌کند. هضم این پایان برای نیمار از هر بازیکن دیگری سخت‌تر بود. چراکه او، گل تیمش را به ثمر رساند و در آستانه تبدیل شدن به بزرگ‌ترین قهرمان برزیل بود اما در نهایت بازنده شد. مساله مهم این است که نیمار پشت پنالتی اول قرار نگرفت و می‌خواست ضربه پنجم تیم را بزند. این در حالی است که همیشه این بازیکنان اول هستند که باید پشت پنالتی اول قرار بگیرند. درست مثل کاری که فن دایک و لیونل مسی در دیدار حساس هلند و آرژانتین انجام دادند و مسئولیت این کار بزرگ را پذیرفتند.

آلیسون، مردی که محو شد

سنگربان برزیل در این نبرد، کاملا تحت تاثیر درخشش لیواکوویچ روی خط دروازه حریف قرار گرفت. آلیسون نه روی پنالتی‌ها عملکرد خوبی داشت و نه در جریان بازی به تیم‌اش کمک کرد. کروات‌ها تنها یک موقعیت جدی در این نبرد ساختند و همان توپ هم وارد دروازه آلیسون شد! موضوعی که نشان می‌دهد سنگربان برزیلی‌ها عملکرد خوبی در این جدال نداشته و به مرد مطمئنی برای دروازه این تیم تبدیل نشده است.

متخصصین وقت اضافه

این هم اوج هنر کروات‌ها است که بازی را به وقت اضافه می‌کشانند و در هر شرایطی به بهترین شکل از این زمان استفاده می‌برند. به جز فینال جام جهانی قبلی، آنها از شروع جام جهانی 2018 تا امروز همیشه دیدارهای‌شان را به وقت اضافه کشانده‌اند و همیشه هم برنده بوده‌اند. این تیم در جریان بازی حتی نمی‌توانست به ژاپن غلبه کند اما شاهکار گلر آنها در پنالتی‌ها همه چیز را عوض کرد. در دیدار روبه‌روی برزیل نیز درست همین اتفاق افتاد و برزیلی‌ها با یک شوک بزرگ از سوی کرواسی مواجه شدند.

پایان تیته، این یک انتخاب اشتباه بود؟

با این ناکامی، دوران تیته در برزیل رسما به پایان رسید. او رویاهای بزرگی برای این تیم داشت اما در نهایت، به تلخی از تیم دلخواهش جدا شد. شاید اگر زمان به عقب برگردد، برزیلی‌ها به سراغ یک مربی بزرگ‌تر برای نیمکت‌شان خواهند رفت.