از  برزیل  تا  قائمشهر!

تنها ۶ دروازه‌بان در طول تاریخ برای ایران در جام‌های جهانی به میدان رفته‌اند و علیرضا حقیقی، یکی از آن ۶ دروازه‌بان است. او پس از ناصر حجازی، احمدرضا عابدزاده، نیما نکیسا و ابراهیم میرزاپور و پیش از علیرضا بیرانوند، سنگربان ایران در جام‌ جهانی به شمار می‌رفت. با این وجود نمی‌توان نام حقیقی را در بین بهترین گلرهای تاریخ فوتبال ایران قرار داد. در چند فصل گذشته بیشتر از فوتبال، زندگی شخصی علیرضا او را به یک چهره خبرساز تبدیل کرده است. چهره‌ای که حالا دوباره به لیگ برتر برگشته تا همه چیز را از نو شروع کند.

آریا رهنورد

همه چیز از یک ضربه پنالتی شروع شد. 13 سال قبل، فرشید کریمی در مسابقه با سایپا از داور مسابقه کارت قرمز گرفت و علیرضا حقیقی جوان و ناشناخته، این فرصت را پیدا کرد تا به محض حضور در زمین، روبه‌روی ضربه پنالتی علی دایی قرار بگیرد. همه می‌دانستند که شهریار تقریبا هیچ‌وقت پنالتی خراب نمی‌کند اما حقیقی با یک شیرجه دقیق، شگفتی بزرگی را برای هواداران حاضر در ورزشگاه آزادی رقم زد. حالا همه جا صحبت از کشف یک استعداد جدید بود. گلری خوش‌تیپ و خوش‌استیل که می‌توانست آینده دروازه قرمزهای پایتخت را تضمین کند. علیرضا دو فصل بعد در پرسپولیس فیکس شد و پس از سپری کردن 6 فصل در این باشگاه، یکی از اولین گلرهای نسل خودش بود که پیشنهاد اروپایی دریافت کرد. در همان روزها حرف و حدیث‌های زیادی در مورد رابطه او با یکی از بازیگرهای مشهور سینما به گوش می‌رسید و گفته می‌شد حقیقی باید از بین زندگی با این بازیگر و سفر به روسیه برای بازی در روبین کازان، یک گزینه را انتخاب کند. این دروازه‌بان انتخابش را انجام داد و به لیگ روسیه رفت اما این تجربه برای او، هرگز موفقیت‌آمیز به نظر نمی‌رسید. سنگربان سابق پرسپولیس در روبین کازان، به یک ذخیره همیشگی تبدیل شد و پس از مدتی دوباره با یک انتقال قرضی به جمع قرمزها برگشت. او به شکل واضحی افت کرده بود و دیگر حتی پرسپولیسی‌ها نیز حاضر نشدند قرارداد قرضی‌اش را دائمی کنند. پس از پرسپولیس، روبین کازان این دروازه‌بان را به اسپورتو کوویلیا در سطح دوم فوتبال پرتغال قرض داد اما این باشگاه نیز برنامه‌ای برای دائمی کردن قرارداد او نداشت. حقیقی سپس با پیشنهاد تیم پنافیل در سوپرلیگ پرتغال مواجه شد و پس از مدتی بازی برای این باشگاه، به تیم ماریتیمو رفت. سنگربان ایرانی سال 2017 به لیگ سوئد پیوست و برای تیم استیکلستونا بازی کرد اما یک آسیب‌دیدگی وحشتناک، او را مدت زیادی دور از میادین فوتبال نگه داشت. علیرضا سپس به ساندوال سوئیس منتقل شد اما در فهرست مازاد باشگاه قرار گرفت. در دو سال گذشته، او تقریبا در زمین فوتبال دیده نشده و حالا برای عوض کردن شرایط، به باشگاه نساجی در لیگ برتر ایران برگشته است. دوران حضور در اروپا برای حقیقی تمام شده و حالا او فقط می‌خواهد که در تیمش «بازی» کند و دوران نیمکت‌نشینی و سکونشینی را پشت سر بگذارد.

چند سال قبل از جام جهانی برزیل، علیرضا حقیقی وعده داده بود که در آن رقابت‌ها گلر اول تیم ملی خواهد بود اما آن وعده در آن مقطع زمانی، تنها شبیه به یک شوخی بزرگ به نظر می‌رسید. با این وجود ناگهان همه چیز دست به دست هم داد تا او به عنوان سنگربان اصلی تیم ملی در جام جهانی انتخاب شود. مهدی رحمتی که انتخاب اول کارلوس کی‌روش محسوب می‌شد، با این مربی مشکل پیدا کرد و از اردوهای تیم ملی کنار گذاشته شد. به نظر می‌رسید او پس از مدتی دوباره به تیم برمی‌گردد اما این اتفاق هرگز رخ نداد و دوران ملی سیدمهدی، خیلی زود به پایان رسید. پس از رحمتی، تیم ملی با سیوهای درخشان رحمان احمدی موفق شد به جام جهانی 2014 برزیل راه پیدا کند. حالا رحمان «شماره یک» تیم کی‌روش بود اما عملکرد او در دیدارهای لیگ برتر، چندان امیدوارکننده به نظر نمی‌رسید. سرمربی پرتغالی پیش از جام جهانی به سراغ یک بازیکن دورگه رفت و دنیل داوری را از آلمان به تیم ملی آلمان آورد. تیم ملی بالاخره سنگربان اصلی‌اش را پیدا کرده بود اما چند اشتباه از داوری در چند دیدار دوستانه، پرونده او در تیم ملی را نیز خیلی زود بست. رحمان و دنیل گزینه‌های اصلی بازی در جام جهانی بودند اما ناگهان «نفر سوم» از راه رسید و به صورت ثابت برابر نیجریه به میدان رفت. حقیقی در اولین تجربه جام‌جهانی‌اش کلین‌شیت کرد و برابر آرژانتین نیز فراتر از حد انتظار ظاهر شد. این، نقطه اوج دوران فوتبال او بود. حقیقی برابر بوسنی اما پراشتباه نشان داد. با این حال او با تیم ملی به جام ملت‌ها رفت و پس از سه کلین‌شیت متوالی، بازی فاجعه‌بار برابر عراق را تجربه کرد. مسابقه‌ای که عملا به دوران او در لباس تیم ملی، پایان داد. علیرضا تقریبا مقابل همه ضربه‌های پنالتی حریف، مسیر اشتباهی را برای شیرجه زدن انتخاب کرد.

سنگربان سابق پرسپولیس در روبین کازان، به یک ذخیره همیشگی تبدیل شد و پس از مدتی دوباره با یک انتقال قرضی به جمع قرمزها برگشت. او به شکل واضحی افت کرده بود و دیگر حتی پرسپولیسی‌ها نیز حاضر نشدند قرارداد قرضی‌اش را دائمی کنند

حقیقی به گفته خودش نساجی را با «مطالعه» انتخاب کرده است. او حتما به خوبی می‌داند که این باشگاه، گلرهایی بسیار پراشتباه دارد. فیکس شدن علیرضا در این باشگاه از همین حالا قطعی به نظر می‌رسد. او فاصله بسیار زیادی با گلرهای آماده‌ای مثل نیازمند، مظاهری و بیرو دارد اما بازگشت چهره‌هایی مثل حقیقی و سوشا مکانی، رقابت دروازه‌بانی در لیگ برتر را جذاب‌تر خواهد کرد.