دیگو با ماست!

درست مثل نبرد جام جهانی ۲۰۱۴، باز هم کار آرژانتین و هلند به پنالتی‌ها کشیده شد و باز هم این آلبی سلسته بود که توانست رقیبش را شکست بدهد. این یک لحظه تاریخی برای فوتبال آرژانتین بود. وقتی که آنها توانستند به نیمه‌نهایی جام جهانی برسند. شکست رقیب سنتی‌شان برزیل در همین مرحله نیز به خامه روی کیک آنها تبدیل شد. همه ستاره‌های آرژانتین از این لحظات به شدت لذت بردند. آنها باور داشتند که دیگوی افسانه‌ای در کنارشان است و آنها را در این مسیر تماشا می‌کند.

آریا طاری

 

29 پاس در یک سال!‌

هلند برنامه‌های زیادی برای این نبرد داشت اما مهار لئو مسی، چیزی نیست که با هر برنامه‌ای ممکن شود. مسی در همان نیمه اول زهرش را به حریف ریخت و با یک پاس تماشایی، خط دفاعی هلند را شکافت. این پاس دیدنی، همه چیز را برای لیساندرو مارتینز مهیا کرد و این بازیکن با یک ضربه دقیق، توپ را از خط دروازه رقیب عبور داد. این گل جریان بازی را کاملا عوض کرد. باعث شد هلند از فاز دفاعی خارج شود و آرژانتین در موقعیت ایده‌آلی برای بردن این نبرد قرار بگیرد.

‌امیلیانو مارتینز باز هم در پنالتی‌ها ناجی تیمش شد. او با مهار هر دو ضربه پنالتی حریف، نقش بسیار مهمی در صعود تیمش به مرحله بعدی داشت. او قبل از این هم بارها در پنالتی‌ها نقش یک ناجی بزرگ را برای آرژانتین بازی کرده است

او پنالتی‌زن نیست؟

وقتی مسی در همین جام یک ضربه پنالتی را از دست داد، خیلی‌ها دوباره توانایی این بازیکن در پنالتی‌زدن را نادیده گرفتند و مدعی شدند که او قدرت انجام این کار را ندارد. مسی اما روبه‌روی هلند دو پنالتی زد و هر دو پنالتی‌اش نیز به راحتی وارد دروازه شدند. او اولین پنالتی تیمش را روانه دروازه هلند کرد و آنقدر راحت این ضربه را زد که انگار ساعت‌ها برای چنین لحظه‌ای برنامه داشته است. مسی در این بازی به شدت خونسرد ظاهر شد و نشان داد که در لحظات حساس، چطور می‌تواند نقش یک فرمانده را برای تیمش بازی کند.

این دفاع ناامیدکننده

با وجود درخشش در فاز هجومی و داشتن اعجوبه‌ای مثل مسی برای باز کردن همه قفل‌ها، آرژانتین در دفاع حقیقتا تیم ناامیدکننده‌ای به نظر می‌رسد. تیمی که به راحت‌ترین شکل ممکن تسلیم می‌شود و اصلا نمی‌تواند خودش را مقابل رقبا مقاوم نشان بدهد. دفاع آرژانتین حتی روبه‌روی حریفی مثل عربستان نیز مقاومت خاصی از خودش نشان نداده است. آرژانتین این بار هم در دفاع و به خصوص روی هوا بسیار بد بود. مساله‌ای که می‌تواند در دیدار با کرواسی برای این تیم گران تمام شود.

همیشه برنامه داشته باش

گل دوم هلند به آرژانتین، یک پیام مهم دارد. اینکه حتی در سخت‌ترین و نفس‌گیرترین لحظات بازی فوتبال نیز باید با برنامه بازی کرد. هلند با این ایستگاهی تماشایی و هوشمندانه، به خوبی خودش را نشان داد و توانست از مرگ حتمی روبه‌روی حریف فرار کند. این شاهکاری است که یک مربی بزرگ مثل فن خال از پس آن برمی‌آید. تماشای این مربی که در دهه هشتم زندگی همچنان سرحال و آماده است و قبل از شروع وقت اضافه به دنبال بازیکنان می‌دود تا توصیه‌های آخر را برای آنها مطرح کند، در نوع خودش بسیار جالب به نظر می‌رسید. مسن‌ترین مربی جام جهانی قطر با سربلندی از این تورنمنت کنار رفت.

بدشانس مثل انزو

بدشانس‌ترین بازیکن این مسابقه بدون شک انزو فرناندز بود. بازیکنی که می‌توانست در دقیقه 120 قهرمان ملی کشورش شود اما توپش به تیر دروازه برخورد کرد و این گل به ثمر نرسید. انزو یک بار دیگر هم می‌توانست جشن آرژانتین را تکمیل کند اما این بار هم ضربه پنالتی‌اش را از دست داد و همین مساله نیز برایش بسیار گران تمام شد. او دو بار این فرصت را داشت تا برای همیشه در تاریخ تیم ملی آرژانتین ماندگار شود اما هر دو بار این فرصت‌ها را با بدشانسی و بی‌دقتی از دست داد.

امی یعنی ناجی

امیلیانو مارتینز باز هم در پنالتی‌ها ناجی تیمش شد. او با مهار هر دو ضربه پنالتی حریف، نقش بسیار مهمی در صعود تیمش به مرحله بعدی داشت. او قبل از این هم بارها در پنالتی‌ها نقش یک ناجی بزرگ را برای آرژانتین بازی کرده است. به همین خاطر است که وقتی سایر مهره‌های تیم مشغول دویدن به سمت لائوتارو برای جشن گرفتن برد بودند، مسی به تنهایی به طرف امیلیانو رفت و این پیروزی را با ستاره خط دروازه تیمش سهیم شد. امی باز هم فرشته نجات سفید و آبی‌ها شد.

انتقام سخت

بازی آرژانتین و هلند در دقایق پایانی به جنجال کشیده شد. ظاهرا هلندی‌ها وقت رفتن به سمت ضربه جملاتی به آرژانتینی‌ها می‌گفتند و مصاحبه فن خال قبل از شروع بازی نیز روی اعصاب ستاره‌های آرژانتین بود. به همین خاطر هم امی مارتینز و مسی بعد از بازی مستقیما به سراغ فن خال رفتند و واکنش تندی به او نشان دادند. این یک انتقام سخت و جدی برای آرژانتینی‌ها بود. شاید بعد از شکست روز اول، دیگر کسی به این تیم باور نداشت اما حالا فقط دو بازی، فاصله این تیم و قهرمانی جهان خواهد بود.