آن‌چه گذشـت!‌

دور گروهی جام جهانی به پایان رسید و اولین دیدارهای دور حذفی نیز روز گذشته برگزار شد. حالا که تقریبا نیمی از این جام سپری شده، بد نیست نبردهای دور گروهی و مهم‌ترین اتفاق‌های این مرحله را مرور کنیم. در پایان این دور، ۱۶ تیم به خانه برگشتند و ۱۶ تیم نیز در جام باقی ماندند تا به سراغ دیدارهای یک‌هشتم نهایی بروند. دور گروهی جام جهانی، شگفتی‌های خاص خودش را هم داشت و طرفداران فوتبال را در سراسر دنیا به شدت غافلگیر کرد.

آریا رهنورد

 

گروه اول؛ ضعیف‌ترین میزبان تاریخ

خیلی‌ها تصور می‌کردند قطر شانس صعود از گروهش در جام جهانی را دارد اما این اتفاق برای عنابی‌ها رخ نداد. این تیم نتوانست حتی یک امتیاز از این جام بگیرد تا عملا ضعیف‌ترین میزبان تاریخ جام جهانی باشد. قطر در بازی اول به اکوادور باخت و همین تجربه را روبه‌روی سنگال و هلند نیز تکرار کرد. در این گروه، اکوادور نمایشی فراتر از حد انتظار داشت اما به شکل ناباورانه‌ای در بازی آخر روبه‌روی سنگال شکست خورد و از جام کنار رفت.

حذف اکوادور یک اتفاق باورنکردنی در این جام بود. چراکه به نظر می‌رسید انر والنسیا و رقبا، یکی از شگفتی‌های جام خواهند بود. والنسیا در همین جام رکورددار گل‌های متوالی برای یک تیم در جام جهانی شد اما درنهایت چاره‌ای به جز ترک قطر نداشت. هلند با هفت امتیاز و سنگال نیز با 6 امتیاز، از این گروه به مرحله بعدی رفتند. صعود سنگال بدون داشتن سادیو مانه، یک دستاورد بسیار مهم برای قهرمان آفریقا به حساب می‌آمد.

خداحافظی زودهنگام بلژیک بیشتر از هر چیزی، نتیجه خراب شدن موقعیت‌های متوالی روملو لوکاکو بود. بازیکنی که در بازی آخر تا می‌توانست گل خراب کرد و همه را از خودش ناامید کرد

گروه دوم؛ بیل غایب است!

ولزی‌ها بعد از 6 دهه به جام برگشتند و آرزو کردند کاش هرگز این اتفاق رخ نمی‌داد! ولز البته جام را خیلی خوب شروع کرد و از آمریکا امتیاز گرفت اما در بازی دوم دو گل از ایران خورد و در بازی سوم با سه گل مغلوب انگلیس شد. بیل در این تورنمنت بسیار ضعیف بود و اولین و آخرین جام جهانی زندگی‌اش را به شکل ناامیدکننده‌ای به پایان رساند. در این گروه، انگلیس خودش را به عنوان یک مدعی بسیار جدی نشان داد و حسابش از سایر تیم‌ها جدا بود. ایران هم جرقه‌هایی را به نمایش گذاشت اما این آمریکا بود که با پنج امتیاز و بدون شکست، راهی مرحله حذفی شد.

تیم برهالتر به لحاظ نوسان، بهترین تیم گروه بود و در هر سه بازی‌اش در یک سطح ظاهر شد. درخشش پولیشیچ نیز نقش بسیار مهمی در صعود این تیم به مرحله بعدی رقابت‌ها داشت. بازیکنی که با وجود نیمکت‌نشین بودن در رده باشگاهی، ثابت کرده که در رده ملی همیشه بازیکن خوب و درجه یکی است. کریستین بدون شک مهم‌ترین بازیکن تیم ملی آمریکا در مسیر رسیدن به دور حذفی جام جهانی بود. تیمی که در دوره قبلی اصلا در جام جهانی شرکت نداشت، این بار توانست خودش را به جمع 16 تیم برتر جام برساند.

آرژانتین در شروع این جام اصلا شبیه تیم‌های قهرمان نبود اما به مرور زمان به فرم دلخواه رسید و نشان داد که می‌تواند در قواره‌های یک تیم قهرمان برای جام جهانی 2022 قطر باشد. دور گروهی این جام، مسی را کشت و زنده کرد

گروه سوم؛ مسی مرد و زنده شد

شروع دیدارهای این گروه، حیرت‌آور به نظر می‌رسید. وقتی که عربستان توانست آرژانتین را شکست بدهد. تیم رنار با شکست دادن آرژانتین، یکی از بزرگ‌ترین شگفتی‌های تاریخ جام جهانی را ساخت. عربستان حتی با وجود این شروع رویایی، درنهایت به مرحله بعدی صعود نکرد. این تیم در بازی دوم به لهستان باخت و در بازی سوم هم نتیجه را به مکزیک واگذار کرد و در رده آخر گروه قرار گرفت. با این حال گل آخری که آنها به ثمر رساندند، عملا موجب حذف مکزیک از این تورنمنت شد و لهستان را به مرحله بعدی برد. شروع مسی و رفقا در این تورنمنت کابوس‌وار بود. حتی احتمال حذف این تیم از جام هم وجود داشت اما این تیم خیلی خوب به تورنمنت برگشت و با زدن دو گل به لهستان و دو گل به مکزیک، توانست با 6 امتیاز صدرنشین گروهش شود تا در مرحله بعدی قرعه مناسبی داشته باشد. آرژانتین در شروع این جام اصلا شبیه تیم‌های قهرمان نبود اما به مرور زمان به فرم دلخواه رسید و نشان داد که می‌تواند در قواره‌های یک تیم قهرمان برای جام جهانی 2022 قطر باشد. دور گروهی این جام، مسی را کشت و زنده کرد.

گروه چهارم؛ ایست قلبی کریستین!‌

دانمارک یکی از ناامیدکننده‌ترین تیم‌های جام بود. تیمی که در یورو به معنای واقعی کلمه شاهکار کرده بود، این بار حتی بدون ایست قلبی کریستین دچار بحران شد. هیچ‌کس انتظار نداشت دانمارک در قعر جدول این گروه قرار بگیرد. تیمی که عملا به یکی از ضعیف‌ترین تیم‌های این گروه تبدیل شد و به هیچ وجه نتوانست انتظارات را برآورده کند. فرانسه مثل همیشه عالی ظاهر شد و خیلی زود توانست با دو برد در دو مسابقه، صعودش از گروه را قطعی کند.

شگفتی بزرگ این گروه اما صعود استرالیا بود که خیره‌کننده به نظر می‌رسید. استرالیا که جام را با یک شکست سنگین شروع کرده بود، دو بازی بعدی را از تونس و دانمارک برد تا بتواند یک صعود بسیار جذاب را به دور بعدی جشن بگیرد. با صعود استرالیا، برای اولین بار در همه تاریخ سه تیم از قاره آسیا در مرحله یک‌هشتم نهایی جام جهانی حاضر خواهند بود.

گروه پنجم؛ شاهکار سامورایی

گروه پنجم رقابت‌ها به معنای واقعی کلمه گروه مرگ بود. گروهی که اسپانیا و آلمان در آن حضور داشتند. اسپانیا در همان مسابقه اول، هفت گل به کاستاریکا زد و یک برد بسیار مهم را جشن گرفت. در دیدار دیگر هفته اول، ژاپن به شکل غیرمنتظره‌ای آلمان را برد. در غیرقابل ‌پیش‌بینی‌ترین گروه رقابت‌ها، ژاپن در بازی دوم مغلوب کاستاریکا شد و آلمان و اسپانیا به تساوی رسیدند.

آلمان برای صعود از این گروه به بردن کاستاریکا نیاز داشت اما حتی همین برد هم باعث صعود این تیم نشد. چراکه در دیدار دیگر گروه، ژاپن توانست اسپانیا را ببرد. لحظه به ثمر رسیدن گل دوم سامورایی‌ها در این گروه، لحظه بسیار خبرسازی بود. چراکه بررسی‌ها نشان داد توپ تنها چند میلی‌متر با خروج کامل از زمین مسابقه فاصله داشته است.

یکی از ویژگی‌های بسیار مهم این تورنمنت، استفاده همه جانبه از تکنولوژی برای مسائل داوری بوده است. موضوعی که موجب شد به لحاظ داوری، سطح مسابقه‌ها بسیار بالا باشد و اعتراضی شامل حال داورها نشود. ژاپنی‌‌ها یکی از شگفتی‌های تاریخی این جام را رقم زدند و به همه نشان دادند که چه تیم فوق‌العاده‌ای هستند. تیمی که همچنان می‌تواند کارهای بزرگ زیادی در این جام انجام بدهد.

گروه ششم؛ خداحافظ شیاطین!

شگفتی بزرگ گروه هفتم نیز، حذف بلژیک از مسابقه‌ها بود. تیمی که در دوره قبلی رقابت‌ها تا نیمه‌نهایی جلو رفته بود، این بار خیلی زود ناچار به ترک مسابقه‌ها شد. پس لرزه این اتفاق هم کناره‌گیری روبرتو مارتینز از تیم ملی بلژیک بود. اتفاقی که خیلی زود از بلژیک یک قربانی برای این جام ساخت. شگفتی‌ساز این گروه، مراکش بود که با هفت امتیاز در صدر جدول قرار گرفت. تیمی که فراتر از حد انتظار ظاهر شد و در شرایطی درخشید که سرمربی‌اش را فقط چند ماه قبل تغییر داده بود. شاگردان رکراری در این جدال‌ها، فوق‌العاده نشان دادند و با شایستگی کامل صدرنشین شدند. کرواسی نیز به سختی پشت سر این تیم قرار گرفت تا شانس صعود را از دست ندهد. خداحافظی زودهنگام بلژیک بیشتر از هر چیزی، نتیجه خراب شدن موقعیت‌های متوالی روملو لوکاکو بود. بازیکنی که در بازی آخر تا می‌توانست گل خراب کرد و همه را از خودش ناامید کرد.

گروه هفتم؛ ساعت سوئیسی

برزیل در پایان دو بازی اولش در گروه، به همه نشان داد که هم صدرنشینی را می‌خواهد و هم مدعی جدی قهرمانی است. آنها در بازی سوم با 9 تغییر نسبت به ترکیب اصلی به زمین رفتند و همین مساله موجب شکست‌شان روبه‌روی کامرون شد. سوئیس هم با شکست دادن هر دو حریف دیگر به جز برزیل، به عنوان تیم دوم راهی دور بعد شد. این گروه دو اتفاق بسیار خاص هم داشت. اول درخشش ابوباکار که گل‌های زیبا و مهمی برای کامرون زد و همه را خیره کرد و دوم، بحران بزرگ صربستان که همه توقع داشتند یکی از شگفتی‌سازهای این دوره جام باشد.

صربستان ستاره‌های زیادی داشت و همه توقع داشتند بتواند از این مرحله به دور بعدی برود اما در این جام فقط یک امتیاز از کامرون گرفت. آن‌ هم در حالی که در دیدار با همین حریف آفریقایی، سه-یک جلو افتاده بود و به راحتی برتری‌اش را از دست داد. صعود برزیل و سوئیس، طبق پیش‌بینی‌ها  رقم خورد اما هیچ‌کس توقع نداشت صربستان چنین نمایش ضعیفی داشته باشد. سرمربی این تیم دوشان ولاهوویچ را روی نیمکت قرار می‌داد. همین تصمیم عجیب، به شدت به این تیم لطمه زد.

گروه هشتم؛ چشمان گریان سوارز

بازی غنا و اروگوئه نیز در این جام، در نوع خودش جالب بود. غنا قصد داشت از بازی 12 سال قبل با اروگوئه انتقام بگیرد اما این اروگوئه بود که حریف را شکست داد. با این حال لوئیس سوارز آخرین جام جهانی زندگی‌اش را با چشمان اشکبار ترک کرد. بازیکنی که نتوانست به همراه تیمش از گروه صعود کند. در بازی همزمان پرتغال روبه‌روی کره شکست خورد و اروگوئه نیز برای صعود یک گل کم آورد. مساله‌ای که یک شوک بزرگ برای آبی‌ها بود و هواداران این تیم را نیز به شدت آزار داد. در این گروه صعود پرتغال و رونالدو خیلی زود مسجل شد اما سه تیم درگیر رقابت برای دومی بودند. غنا باز هم پنالتی‌اش را روبه‌روی اروگوئه خراب کرد، کره جنوبی هم یک برد بزرگ به دست آورد و در مجموع شرایط به گونه‌ای پیش رفت که سون هیونگ مین و هم تیمی‌ها درست پشت سر رونالدو قرار بگیرند. یک برد تاریخی برای کره جنوبی که در دوین جام جهانی آسیایی تاریخ به دست آمد. چشمان سوارز در پایان این بازی، غم عمیق این بازیکن را به نمایش می‌گذاشت. بازیکنی که درگیر یک بحران بزرگ شده بود.