اتوبوس پر نشد!

بالاخره بعد از مدت‌ها انتظار و با یک روز تاخیر، فهرست نهایی تیم ملی برای جام جهانی نیز منتشر شد؛ فهرستی که در نوع خودش غافلگیرکننده به نظر می‌رسید. پیش از این شایعه شده بود که کی‌روش به واسطه فشار برای خط زدن آزمون حاضر نشده لیست تیم ملی را در کنفرانس خبری یک‌شنبه اعلام کند و حتی تهدید به استعفا کرده بود اما خودش روز گذشته این خبر را تکذیب کرد و آزمون را هم با خودش به قطر برد. حالا به نظر می‌رسد ایران تنها تیم جام جهانی است که قرار نیست از ظرفیت کامل نفراتش در این جام بهره ببرد. قرار داشتن یک جای خالی در فهرست تیم ملی بسیار عجیب خواهد بود. تصمیمی که شاید موجب رقم خوردن بعضی از انتقادات از کارلوس کی‌روش شود. به هر حال ایران با ستاره‌های زیادی راهی جام جهانی می‌شود تا یک تورنمنت درخشان را پشت سر بگذارد وشاید برای اولین بار از دور گروهی به مرحله بعدی صعود کند.

آریا طاری

 

سهمیه‌ای که سوخت

باورنکردنی به نظر می‌رسد که کارلوس کی‌روش تصمیم گرفته به جای 26 بازیکن با 25 نفر به جام جهانی برود. هیچ مربی دیگری در دنیا چنین تصمیمی نگرفته و همه فهرست‌های دیگر جام 26 نفره هستند. اینکه کی‌روش ظرفیت حضور در جام جهانی را به همین سادگی از یک فوتبالیست ایرانی گرفته و جای یک نفر را در لیست خالی گذاشته، نکته عجیبی به نظر می‌رسد. خود سرمربی تیم ملی از کلمه تعادل برای این تصمیم اسم برده و معتقد بوده که با این کار تعادل تیمش را حفظ کرده است. با این حال این توجیه برای هواداران فوتبال در ایران پذیرفتنی به نظر نمی‌رسد. این سهمیه به راحتی می‌توانست به یک بازیکن تعلق بگیرد اما این اتفاق عملا رخ نداده است. کی‌روش در آستانه سفر به جام جهانی چند بازیکن را کنار گذاشت و در نهایت تیم را 25 نفره راهی قطر کرد. تاخیر زیاد در اعلام این فهرست نیز حواشی بسیار زیادی را به همراه داشت. او البته به هیچ وجه شایعه‌های مربوط به سردار آزمون را نپذیرفته است. به گفته کی‌روش سردار حتی زودتر از سایر بازیکنان به همراه مربی بدنساز تیم ملی راهی قطر شده و از همان ابتدا نیز در فهرست تیم ملی بوده است. به هر حال دعوت از 25 بازیکن که چهار نفر آنها گلر هستند، عملا دو ظرفیت را در بین بازیکنان تیم ملی از بین می‌برد. البته که این بازیکنان نیز قرار نبود فرصتی برای حضور در ترکیب اصلی به دست بیاورند اما به هر حال رفتن به جام جهانی به تنهایی تجربه بسیار خوبی برای هر فوتبالیستی به حساب می‌آید.

اینکه کی‌روش ظرفیت حضور در جام جهانی را به همین سادگی از یک فوتبالیست ایرانی گرفته و جای یک نفر را در لیست خالی گذاشته، نکته عجیبی به نظر می‌رسد. خود سرمربی تیم ملی از کلمه تعادل برای این تصمیم اسم برده و معتقد بوده که با این کار تعادل تیمش را حفظ کرده است

تیمی با چهار دروازه‌بان

نکته جالب دیگر در مورد تیم ملی، استفاده از چهار گلر در این تیم است. کی‌روش در نهایت نتوانست سه سنگربان را از سایرین جدا کند و با چهار نفر راهی جام جهانی قطر شد. از بین گلرهای حاضر در اردوی تیم ملی فقط محمدرضا اخباری قرار نیست در رقابت‌های جام جهانی به میدان برود و هر چهار نفر دیگر به فهرست نهایی دعوت شده‌اند. از نگاه کی‌روش همه این بازیکن‌ها شایستگی حضور در جام را داشتند. جالب اینکه به جز ایران، تنها فرانسه و سوئیس با چهار گلر راهی جام جهانی شده‌اند. بیرانوند گلر اول تیم ملی است و به نظر می‌رسد که در جریان مسابقه‌ها نیز همچنان مرد شماره یک دروازه ایران باشد. او می‌تواند به اولین گلر تاریخ فوتبال ایران با تجربه بازی در دو دوره مختلف جام جهانی تبدیل شود. این یک فرصت ویژه برای بیرو خواهد بود. امیر عابدزاده که فصل چندان خوبی را شروع نکرده همچنان درون دروازه ایران دیده می‌شود و سیدحسین حسینی و پیام نیازمند نیز در این اردو حاضر هستند. این رقابت جذاب بین گلرها در تیم ملی، شرایط خاصی را برای این تیم به وجود آورده است. رقابتی که بدون شک موجب ارتقای سطح همه این بازیکن‌ها خواهد شد و نقش مهمی در پیشرفت آنها خواهد داشت.

احسان حاج‌صفی با 121 بازی ملی، پرتجربه‌ترین بازیکن ایران در جام جهانی 2022 خواهد بود. ستاره‌ای که با بازوبند کاپیتانی راهی جام می‌شود. احسان با این روند به زودی می‌تواند به رکورد بیشترین تعداد بازی در تاریخ تیم ملی نیز دست پیدا کند

پرتجربه‌ترین، کم‌تجربه‌ترین

احسان حاج‌صفی با 121 بازی ملی، پرتجربه‌ترین بازیکن ایران در جام جهانی 2022 خواهد بود. ستاره‌ای که با بازوبند کاپیتانی راهی جام می‌شود. احسان با این روند به زودی می‌تواند به رکورد بیشترین تعداد بازی در تاریخ تیم ملی نیز دست پیدا کند. رکوردی که فعلا در اختیار جواد نکونام است. کم‌تجربه‌ترین بازیکن تیم ملی در این اردو نیز پیام نیازمند است. بازیکنی که تا امروز فقط در یک بازی برای تیم ملی به زمین رفته و 120 بازی ملی کم‌تر از حاج‌صفی دارد! پیام البته به عنوان یک گلر هنوز در ابتدای راه است و بدون شک در آینده تعداد بازی‌های ملی‌اش را بیشتر خواهد کرد. هرچند که بعید به نظر می‌رسد تعداد بازی‌های ملی او در طول جام جهانی بیشتر شود.

مسن‌ترین، جوان‌ترین

بعد از مصدومیت امید ابراهیمی و کنار رفتن او از فهرست نهایی تیم ملی، لقب مسن‌ترین عضو ایران در جام جهانی از او گرفته شد. حالا سه بازیکن 32 ساله، مسن‌ترین نفرات ایرانی حاضر در جام جهانی قطر به شمار می‌روند. احسان حاج‌صفی، کریم انصاری‌فرد و رامین رضاییان سه بازیکن 32 ساله تیم ملی هستند. در بین این نفرات، حاج‌صفی شانس بیشتری برای حضور در ترکیب اصلی تیم ملی دارد اما شاید هم رامین و هم کریم نیز در طول جام فرصت خاص خودشان را برای بازی به دست بیاورند. جالب اینکه تیم ملی ایران بدون حتی یک بازیکن زیر 23 سال راهی جام جهانی می‌شود. با خط خوردن سامان فلاح شانس رقم خوردن این اتفاق عملا از بین رفته است. جوان‌ترین بازیکن حاضر در اردوی تیم ملی نیز، ابوالفضل جلالی 24 ساله است. بازیکنی که با یک پیشرفت قابل توجه خودش را به جام جهانی رسانده و این فصل همه دیدگاه‌ها را در مورد خودش تغییر داده است. جلالی فوتبالیست بااستعدادی به نظر می‌رسد و کی‌روش نیز به هر قیمتی او را در سمت چپ خط دفاعی حفظ کرده است. حتی بعید نیست که ابوالفضل به صورت ثابت نیز برای ایران به میدان برود. او حالا در 24 سالگی صاحب یک تجربه جذاب خواهد شد.

جام اول، دوم و سوم!

این جام برای همه نفرات تیم ملی معنی خاص خودش را دارد. در ترکیب ایران چند بازیکن هستند که اولین جام جهانی‌شان را پشت سر می‌گذارند. روی خط دروازه، این اولین جام جهانی سیدحسین حسینی و پیام نیازمند خواهد بود. روی خط دفاع نیز شجاع خلیل‌زاده و حسین کنعانی برای اولین بار راهی جام جهانی می‌شوند. دو مدافعی که قبلا روزهای خوبی را در پرسپولیس پشت سر گذاشتند. در کناره‌ها نیز این اولین جام جهانی برای صادق محرمی و ابوالفضل جلالی است. در مرکز زمین علی قلی‌زاده، احمد نوراللهی و علی کریمی برای اولین بار خودشان را به جام جهانی می‌رسانند. موضوعی که به خصوص برای علی کریمی عجیب به نظر می‌رسد. چراکه او در دو سال گذشته حتی با تیم ملی تمرین هم نکرده است. در فهرست نهایی تیم ملی، علیرضا بیرانوند و امیر عابدزاده برای دومین بار به تیم ملی دعوت شده‌اند. پورعلی‌گنجی، رامین رضاییان، میلاد محمدی، روزبه چشمی، مجید حسینی، سعید عزت‌اللهی، وحید امیری، مهدی ترابی، سامان قدوس، سردار آزمون و مهدی طارمی نیز برای دومین بار بخشی از جام جهانی خواهند بود. تیم ملی سه بازیکن هم دارد که برای سومین بار به جام جهانی می‌رسند و صاحب یک رکورد بسیار  جذاب می‌شوند. احسان حاج‌صفی، علیرضا جهانبخش و کریم انصاری‌فرد برای سومین بار در مهم‌ترین تورنمنت دنیای فوتبال به میدان می‌روند.

لژیونرها و داخلی‌ها

علیرضا بیرانوند، سیدحسین حسینی، پیام نیازمند، مرتضی پورعلی‌گنجی، رامین رضاییان، روزبه چشمی، ابوالفضل جلالی، وحید امیری و مهدی ترابی، 9 بازیکنی هستند که از لیگ برتر ایران به تیم ملی دعوت شده‌اند و در جام جهانی به میدان خواهند رفت. به جز این نفرات، 16 نفر نیز از لیگ‌های خارجی به تیم ملی دعوت شده‌اند. آماری که برای تیم ملی در تاریخ جام جهانی یک رکورد خیره‌کننده به شمار می‌رود. ایران هیچ‌وقت در جام جهانی تا این اندازه لژیونر نداشته است. موضوعی که می‌تواند روی تجربه تیم تاثیر قابل توجهی داشته باشد. به هر حال ایران در این جام اصلا یک تیم کم تجربه نیست و با تجربه بین‌المللی زیادی راهی تورنمنت خواهد شد. اتفاقی که نسبت به دوره‌های قبلی، در این دوره تفاوت‌هایی را برای فوتبال ایران رقم خواهد زد. این تیم حالا نسبت به همیشه پرتجربه‌تر و بین‌المللی‌تر است.