روی خشن کارلوس!

بالاخره کارلوس کی‌روش چشمه‌ای از برخوردهای قدیمی‌اش را در تمرین تیم ملی نمایان کرد. او که از زمان بازگشت به تیم ملی، همیشه شاد، سرحال و به دور از حواشی دیده شده بود، در تمرین تازه این تیم چندان امیدوار به نظر نمی‌رسید و ظاهرا رضایتی از شرایط موجود نداشت. دلیل ناراحتی کارلوس کی‌روش مخالفت باشگاه الاهلی قطر با حضور کنعانی و شجاع در تیم ملی بود. تصمیمی که فعلا سرمربی تیم ملی را به شدت عصبانی کرده و شاید به معنی از دست رفتن جام جهانی برای این دو بازیکن باشد.

آریا رهنورد

 

    

کارلوس کی‌روش از زمان حضور دوباره در فوتبال ایران، هرگز با باشگاه‌های ایرانی به مشکل نخورده است. همه تیم‌ها همکاری خوبی با او داشته‌اند و خود این مربی نیز رابطه خوبی با تیم‌ها برقرار کرده است. ظاهرا بین او و هموطنش ریکاردو ساپینتو توافق‌های زیادی شکل گرفته است. کی‌روش حتی امیرعلی صادقی را برای حضور در اردوی تیم ملی از سایر نفرات استقلال جدا کرده و این بازیکن در بازی سوپرجام همراه آبی‌ها نخواهد بود. جالب است که مرد پرتغالی حتی در پاسخ به انتقاد یحیی نیز جنجالی به وجود نیاورد و راضی شد که ملی‌پوش‌ها را یک روز کم‌تر در اختیار داشته باشد. با این وجود او حالا وارد یک چالش کاملا جدی با باشگاه الاهلی قطر شده است.

باشگاهی که دو مدافع مهم تیم ملی را در اختیار دارد و فعلا حاضر نشده این دو بازیکن را به تیم ملی ایران بدهد. این دو نفر البته در مینی‌کمپ قبلی حاضر بودند اما فعلا همراه تیم ملی نیستند و این مساله خشم کارلوس را به نقطه اوج رسانده است. کی‌روش حتی تاکید کرده که این غیبت ممکن است موجب از دست رفتن فرصت حضور در جام جهانی برای این دو بازیکن شود. همه آنهایی که کی‌روش را می‌شناسند، به خوبی می‌دانند که او به هیچ وجه در این مسائل تعارف ندارد و این احتمال وجود خواهد داشت که این دو بازیکن را از فهرست اصلی تیم ملی برای رقابت‌های جام ملت‌ها کنار بگذارد.

کی‌روش حالا وارد یک چالش کاملا جدی با باشگاه الاهلی قطر شده است. باشگاهی که دو مدافع مهم تیم ملی را در اختیار دارد و فعلا حاضر نشده این دو بازیکن را به تیم ملی ایران بدهد

کی‌روش مدعی شده که همه بازیکنان ملی‌پوش لیگ ستارگان در اختیار تیم‌های ملی‌شان هستند و این اجازه فقط از سوی الاهلی برای کنعانی و شجاع صادر نشده است. این در حالی است که مسابقات لیگ ستارگان قطر تا اول دی‌ماه تعطیل خواهد بود. در حقیقت الاهلی قطر با وجود خالی بودن تقویمش، حاضر نیست دو ستاره ایرانی را در اختیار تیم ملی قرار بدهد. آنها البته به لحاظ قانونی، مشکلی برای اجرای این تصمیم ندارند و موظف هستند ملی‌پوش‌ها را نهایتا هفت روز قبل از شروع جام آزاد کنند. این تصمیم اما با وجود قانونی بودن، می‌تواند به قیمت از دست رفتن جام برای دو ستاره ایرانی تمام شود. جالب اینکه فدراسیون فوتبال نیز تاکنون تعاملی با این باشگاه نداشته تا این مشکل بزرگ را هرچه زودتر حل کند.

دور شدن از شرایط بازی، همه چیز را برای دو مدافع ثابت تیم ملی سخت خواهد کرد. دو مدافعی که در دور انتخابی بازی‌های درخشانی برای ایران داشتند اما حالا با یک خطر بزرگ روبه‌رو شده‌اند. اگر این دو فقط یک هفته زودتر به تیم ملی ملحق شوند، بعید است بتوانند جای ثابتی در این تیم پیدا کنند. چراکه خود کی‌روش هم وقت کمی برای حضور در این تیم داشته و اساسا همه ثانیه‌ها برای او مهم به نظر می‌رسند. آنهایی که تصور می‌کنند کنار گذاشتن شجاع و کنعانی فقط یک تهدید از سوی کارلوس کی‌روش است، هنوز این مربی را خوب نشناخته‌اند. چراکه او در دوره‌های قبلی هم ثابت کرده که به راحتی از اسم‌ها عبور می‌کند و مشکلی با این ماجرا ندارد. کنار گذاشتن چهره‌هایی مثل مهدی رحمتی، خلعتبری و سیدجلال حسینی در دوره‌های قبلی، گواه روشنی برای باور این حقیقت است. شاید هم همین تهدید البته موجب شود که الاهلی برای مدتی قید این دو بازیکن را بزند و برای از دست ندادن سهمیه‌های ملی‌اش، آنها را در اختیار تیم ملی ایران قرار بدهد. بدون شک خود شجاع و کنعانی نیز برای این ماجرا به باشگاه فشار می‌آورند تا این فرصت بزرگ را به راحتی از دست ندهند. اگر این دو نفر در نهایت به جام جهانی نرسند، ترکیب نهایی خط دفاعی تیم احتمالا با مجید حسینی و مرتضی پورعلی‌گنجی تکمیل خواهد شد. ترکیبی که در شرایط فعلی چندان مطمئن به نظر نمی‌رسد.

بازی کردن شجاع و کنعانی در یک باشگاه در نگاه اول تصمیم خوبی به نظر می‌رسید. چراکه فرصت بیشتری برای هماهنگ شدن به مدافعان سابق پرسپولیس می‌داد. با این وجود حالا مخالفت باشگاه الاهلی با حضور این دو نفر در ایران، وجه دیگری از این تصمیم را نمایان کرده است. حالا کار برای هر دو نفر دشوار به نظر می‌رسد. از یک سو باشگاه قطری روی تصمیمش پافشاری می‌کند و از سوی دیگر، کارلوس کی‎روش ثابت کرده که هیچ‌وقت از مواضعش کوتاه نمی‌آید. چهره‌های درخشان تیم ملی در مقدماتی جام، حالا با هراس بزرگی روبه‌رو شده‌اند.