زمانی برای ثبات

وقتی اسکوچیچ سرمربی تیم ملی شد، این تیم به تغییرات زیادی نیاز داشت. تیمی که هنوز کاپیتانش مسعود شجاعی بود و باید در چند نقطه مختلف زمین، کمی تغییر می‌کرد و به سمت جوان‌تر شدن می‌رفت. دراگان به مرور زمان، تغییرات دلخواهش را در تیم پیاده کرد و حالا انتشار فهرست تازه و تفاوت‌های حداقلی آن با لیست قبلی، نشان می‌دهد که او تقریبا همه نفرات مهم تیمش را شناخته است. تیم ملی جوان‌تر و شاداب‌تر از چند سال گذشته به نظر می‌رسد و به احتمال فراوان در نهایت همین نفرات با چند تغییر جزئی، خودشان را برای جام جهانی قطر آماده خواهند کرد.

آریا رهنورد

فقط سه ورودی

فهرست جدید تیم ملی نسبت به آخرین فهرست برای نبرد با سوریه و عراق، تنها سه ورودی جدید دارد. در حقیقت 23 بازیکن از این اردو، در اردوی آخر تیم ملی هم رویت شده بودند. احسان حاج‌صفی، کاوه رضایی و مجید حسینی، سه بازیکن باتجربه‌ای هستند که دوباره در حوالی تیم ملی آفتابی شده‌اند. بازگشت احسان و کاوه کاملا قابل پیش‌بینی به نظر می‌رسید. چراکه حاج‌صفی به عنوان کاپیتان تیم ملی و کاوه به عنوان مهاجم موردعلاقه اسکوچیچ، اردوی قبلی را به دلیل مصدومیت از دست داده بودند. در واقع از سه بازیکنی که نسبت به اردوی قبلی به تیم ملی ملحق شده‌اند، دو نفر به دلیل مصدومیت در جدال‌های پیشین غایب بودند. در نتیجه به نظر می‌رسد تیم دراگان کاملا به ثبات رسیده و این مربی کروات توانسته تقریبا همه نفرات مدنظرش را در تیم ملی قرار بدهد. البته ستاره‌هایی مثل مرتضی پورعلی‌گنجی و علی کریمی همچنان مصدوم هستند و چند ماه دیگر به این تیم ملحق خواهند شد. به طور کلی، تیم ملی به ثبات بسیار قابل توجهی رسیده است. این نکته را هم فراموش نکنیم که اساسا مربیان کروات، دوست ندارند تیم‌شان را بیش از حد شلوغ کنند و دائما نفرات مختلف را به تیم ملی دعوت کنند. سیاستی که برانکو هم آن را در فوتبال ایران دنبال می‌کرد.

فهرست جدید تیم ملی نسبت به آخرین فهرست برای نبرد با سوریه و عراق، تنها سه ورودی جدید دارد. در حقیقت 23 بازیکن از این اردو، در اردوی آخر تیم ملی هم رویت شده بودند. احسان حاج‌صفی، کاوه رضایی و مجید حسینی، سه بازیکن باتجربه‌ای هستند که دوباره در حوالی تیم ملی آفتابی شده‌اند

خط خورده‌ها

بعد از اردوی قبلی در شروع این مرحله از مقدماتی جام جهانی، اسکو چهار نفر را در فهرست اردوی جدید قرار نداده است. عارف آقاسی، جعفر سلمانی و زبیر نیک‌نفس، دیگر بخشی از اردوهای تیم ملی نیستند و حداقل در این مقطع، تیم را همراهی نمی‌کنند. جالب اینکه هر سه بازیکن در پنجره نقل و انتقالات تابستانی، راهی باشگاه استقلال شدند تا برای فرهاد و تیمش به میدان بروند. نفر چهارم این فهرست هم محمد کریمی است. هافبک جوان سپاهان این بار با تصمیم اسکوچیچ از تیم ملی دور خواهد ماند. با این حال او هم مانند سایر نفرات، قطعا در آینده شانس بازگشت دوباره به تیم ملی را به دست خواهد آورد.

سهم لیگ برتر، حدود 25 درصد

مهره‌های شاغل در لیگ‌های خارجی آنقدر درخشان نشان داده‌اند که سهم لیگ برتر ایران در فهرست جدید تیم ملی به حداقل رسیده است. در این لیست 26 نفره، فقط «هفت بازیکن» در لیگ ایران توپ می‌زنند. امید نورافکن و یاسین سلمانی از سپاهان، صالح حردانی از فولاد، وحید امیری، مهدی ترابی و میلاد سرلک از پرسپولیس و سیاوش یزدانی از استقلال، هفت بازیکن این فهرست به شمار می‌روند که در لیگ ایران بازی می‌کنند. جالب اینکه تنها چهار تیم لیگ برتری در تیم ملی نماینده دارند و 12 باشگاه دیگر، صاحب هیچ مهره ملی‌پوشی نیستند. این اتفاق بدون شک انگیزه ستاره‌های جوان لیگ برتر را به اوج می‌رساند تا به هر قیمتی خودشان را به تیم ملی تحمیل کنند. اسکوچیچ با فراخواندن پدیده‌های جوانی مثل صالح حردانی و یاسین سلمانی به این اردوی حساس و سرنوشت‌ساز، نشان داده که کوچک‌ترین گاردی مقابل دعوت از بازیکنان فعال در لیگ برتر به اردوهای تیم ملی ندارد.

پشت خط مانده‌ها

هیچ‌کس نمی‌تواند انکار کند که نفرات حاضر در فهرست تازه سرمربی تیم ملی، در «آمادگی» به سر می‌برند. همه این نفرات به شدت آماده هستند و به همین خاطر، این فهرست با کم‌ترین مناقشه در فوتبال ایران روبه‌رو شده است. با این وجود، فوتبال ایران نفرات آماده دیگری هم دارد که شاید دوباره پای‌شان به تیم ملی باز شود. نفراتی مثل حامد لک، رشید مظاهری، دانیال اسماعیلی‌‌فر، مهدی تیک‌دری، اکبر ایمانی و اللهیار صیادمنش، ستاره‌هایی هستند که در صورت مصدومیت نفرات اصلی می‌توانند به اردوها دعوت شوند. بدون شک اسکوچیچ همه آنها را زیر نظر دارد. در فوتبال ایران ستاره‌هایی هم هستند که با سلیقه فنی سرمربی تیم ملی منطبق به نظر نمی‌رسند. نفراتی مثل وریا غفوری و رامین رضاییان که به نظر می‌رسد دوران‌شان در تیم ملی دیگر به پایان رسیده باشد.

تدارکات بی تدارکات

از آخرین مسابقه تدارکاتی تیم ملی ایران، زمان بسیار زیادی سپری شده و جالب اینکه فدراسیون همچنان برنامه‌ای برای این قبیل مسابقه‌ها ندارد. تیم دراگان فقط در نبردهای رسمی به میدان می‌رود و فرصت محک زدن ذخیره‌ها را به دست نمی‌آورد. شاید در کوتاه‌مدت این مساله، دردسری برای ایران درست نکند اما این روند در درازمدت، به قطع به ضرر این تیم تمام خواهد شد.