26 سرباز!

کارلوس کی‌روش اصرار عجیبی داشت تا اعلام فهرست تیم ملی را تا حد ممکن به تاخیر بیندازد و این موضوع را رسانه‌ای نکند. با این وجود جلسه تمرینی تازه تیم ملی نشان داد که گمانه‌زنی‌ها درست هستند و چهار بازیکن از اردوی تیم ملی کنار گذاشته شده‌اند. حالا فهرست تیم ملی برای جام جهانی ۲۰۱۸ مشخص شده است. فهرستی که چهار دروازه‌بان در آن دیده می‌شوند و تعداد لژیونرها نیز در آن بسیار زیاد است. پسران ایران حالا دیگر فاصله‌ای با اولین مسابقه‌شان در جام جهانی قطر ندارند.

آریا رهنورد

 

چهار گلر، یک رکورد!

تنها چند کشور در جام جهانی قطر چهار دروازه‌بان دارند و ایران یکی از همین کشورها به شمار می‌رود. این برای اولین بار در تاریخ است که تیم ملی با چهار سنگربان راهی جام جهانی می‌شود. شاید کی‌روش به همه این گلرها نیاز نداشته اما نتوانسته این پسران شایسته را از تیم کنار بزند. شاید هم او نگران مصدومیت بیرو یا ناآمادگی امیر عابدزاده بوده است. به هر حال بیرو، سیدحسین حسینی، پیام نیازمند و امیر عابدزاده در فهرست نهایی قرار گرفته‌اند. از این فهرست سیدحسین و پیام اولین جام جهانی‌شان را پشت سر خواهند گذاشت. محمدرضا اخباری نیز تنها بازیکن خط خورده تیم ملی روی خط دروازه به حساب می‌آید.

خط دفاع؛ وداع با سامان و امید

سامان فلاح امید زیادی داشت تا جوان‌ترین بازیکن ایران در جام شود و به عنوان یک ستاره دهه هشتادی به قطر برود اما این اتفاق رخ نداد و او در نهایت در فهرست نهایی تیم ملی برای جام جهانی قرار نگرفت. تصمیم عجیب‌تر کی‌روش اما خط زدن امید نورافکن بود. بازیکنی که در دور مقدماتی نقش مهمی در تیم ملی داشت و می‌توانست در دو پست مختلف برای این تیم بازی کند. کی‌روش تصمیم گرفت در سمت راست خط دفاعی صادق محرمی و رامین رضاییان را به قطر ببرد. در مرکز دفاع نیز شجاع خلیل‌زاده، حسین کنعانی، مجید حسینی و مرتضی پورعلی‌گنجی همراه تیم ملی هستند. در سمت چپ نیز کی‌روش تصمیم گرفته میلاد محمدی، احسان حاج‌صفی و ابوالفضل جلالی را به جام ببرد. با این حساب جلالی جوان‌ترین بازیکن ایران در جام جهانی خواهد بود. بازیکنی که فصل گذشته روی نیمکت استقلال می‌نشست و حالا ظرف چند ماه ناگهان فرصت فوق‌العاده رسیدن به جام جهانی را به دست آورده است. اگرچه به نظر می‌رسد او شانس زیادی برای حضور در ترکیب اصلی تیم ملی در این رقابت‌ها ندارد اما همین تجربه هم برایش بی‌نهایت ارزشمند است.

تنها چند کشور در جام جهانی قطر چهار دروازه‌بان دارند و ایران یکی از همین کشورها به شمار می‌رود. این برای اولین بار در تاریخ است که تیم ملی با چهار سنگربان راهی جام جهانی می‌شود

خط هافبک؛ میلاد جا ماند

خیلی‌ها تصور می‌کردند بعد از مصدومیت امید ابراهیمی، حضور میلاد سرلک در جام جهانی قطعی شده باشد اما چنین موضوعی اتفاق نیفتاد. کی‌روش در نهایت تصمیم گرفت هافبک پرسپولیس را در تهران بگذارد و او را در فهرست نهایی قرار ندهد. سعید عزت‌اللهی و احمد نوراللهی در مرکز زمین، عضو تیم ملی خواهند بود و به جام جهانی خواهند رفت. کمی جلوتر از آنها سامان قدوس نیز به جام جهانی رفت. بازیکنی که در دوره قبلی نیز عملکرد خوبی در ترکیب تیم ملی ایران داشت. فهرست تیم ملی در مرکز زمین یک غافلگیری بسیار بزرگ هم دارد. علی کریمی که در دو سال گذشته در اردو حاضر نبوده و حتی یک جلسه هم با تیم کی‌روش تمرین نکرده، حالا راهی قطر خواهد شد. علی به تازگی مصدومیت را پشت سر گذاشته و چند مسابقه برای کایسری اسپور هم انجام داده است. در کناره‌های خط هافبک نیز همان نفرات قابل پیش‌بینی به تیم ملی دعوت شده‌اند. علیرضا جهانبخش و علی قلی‌زاده در راست و مهدی ترابی و وحید امیری در چپ لباس تیم ملی را به تن خواهند داشت. وحید و مهدی از لیگ برتر و علیرضا و علی از لیگ‌های اروپایی به تیم ملی دعوت شده‌اند.

سه تفنگدار

در خط حمله نیز حدس زدن نفرات نهایی تیم ملی اصلا سخت به نظر نمی‌رسد. چراکه این نفرات در اردو عملا هیچ رقیبی نداشتند و این اواخر بازیکنان تیم ملی امید به جای‌شان در اردو دیده می‌شوند. یکی از این سه مهاجم سردار آزمون است. بازیکنی که چند هفته مصدوم بوده اما دوباره به میادین برگشته و زیر نظر لورکوزن قرار دارد. او در قطر به تیم ملی ملحق می‌شود تا برای دومین بار در جام جهانی به تیم ملی بپیوندد. نفر دیگر مهدی طارمی است که آخرین بازی‌اش در لیگ پرتغال را نیز با پاس گل پشت سر گذاشته است. مهدی تا همین آخرین روزها بی‌وقفه برای پورتو بازی می‌کرد و حالا در اوج آمادگی به تیم ملی می‌پیوندد. مهاجم دیگر تیم کریم انصاری‌فرد است که این فصل به اومونیا در لیگ قبرس رفته و برای این تیم بازی خواهد کرد. کریم در بین مهاجمان تیم ملی، تنها بازیکنی است که سابقه گل زدن در جام جهانی را دارد. او در جام جهانی 2018 از روی ضربه پنالتی توانست توپ را از روی خط دروازه پرتغال عبور بدهد و آخرین گل ایران در جام جهانی تا امروز را به ثمر برساند.