جام‌جهانی؛ آوار یا هدیه؟

این اولین دوره تاریخ لیگ برتر است که یک جام جهانی درست از میانه‌اش عبور می‌کند. تغییر زمان جام جهانی از تابستان به پاییز، شرایط لیگ برتر ایران را نیز دچار مشکل کرده است. لیگی که البته خیلی زود هم شروع نشده و پایانش کمی دردسرساز خواهد شد. تعطیلی طولانی‌مدت لیگ برتر و این نیم‌فصل اجباری، برای بعضی از تیم‌ها اصلا خوشایند نیست. بعضی تیم‌ها و مربیان دیگر اما از این تعطیلات استقبال می‌کنند و به شدت منتظر رسیدن این تعطیلی بوده‌اند. وقفه طولانی لیگ برتر، برنده‌ها و بازنده‌های خاص خودش را دارد.

آریا   طاری

 

    

وقفه بلندمدت در لیگ برتر، برای برخی مربیان اصلا خوشایند و دلچسب نیست. یکی از آنها یحیی گل‌محمدی است که تیمش در این فصل در فرم خوبی قرار داشته و نتایج خوبی گرفته است. قبل از تعطیلات، تیم یحیی بهترین تیم این فصل لیگ برتر بوده اما کسی نمی‌داند که پس از آن چه اتفاقی رخ خواهد داد. اوضاع برای ساپینتو و استقلال هم همین‎طور است. آنها بعد از شکست هفته اول روبه‌روی سپاهان، دیگر حتی بازنده یک مسابقه نشده‌اند. تیمی که مثل یک مدعی در لیگ ظاهر شده و عملکرد بسیار خوبی در این فصل داشته است. گل گهر و امیر قلعه‌نویی نیز به خصوص بعد از برد بزرگ روبه‌روی فولاد، از این تعطیلی لذت نمی‌برند. تیم سیرجانی به فرم و ضرباهنگ بسیار خوبی رسیده بود و حالا این نگرانی برای باشگاه وجود دارد که در دوران تعطیلات، شرایط برای باشگاه خوب پیش نرود و در بازگشت دوباره به لیگ برتر، گل گهر دیگر نتواند به همین خوبی در لیگ برتر ظاهر شود. مورایس و سپاهان هم دل خوشی از تعطیلات لیگ برتر ندارند. سپاهان در این فصل سینوسی نتیجه گرفته اما هنوز فاصله زیادی با صدر جدول ندارد. سپاهانی‌ها ترجیح می‌دادند با فرم بهتری به استقبال تعطیلات لیگ بروند و فشار کم‌تری را تحمل کنند. رفتن به سراغ تعطیلات با یک تساوی اما به اندازه کافی برای این تیم متقاعدکننده به نظر نمی‌رسد. دو مربی جوان لیگ هم از تعطیلات خوشحال نیستند. مهدی رحمتی با آلومینیوم استثنایی نتیجه گرفته و در این 11 هفته فقط چهار گل خورده است. تیمی که این هفته انتقام سختی از قهرمان فصل گذشته جام حذفی گرفت. مطهری و نساجی نیز در مجموع فصل خوبی را پشت سر می‌گذارند و این تعطیلات چیزی نیست که به هیچ قیمتی آنها را به وجد بیاورد.

برنده اصلی تعطیلات لیگ اما بدون هیچ شک و تردیدی، هوادارها هستند. تماشاگرانی که سهمی از دیدارهای اخیر لیگ برتر نداشتند و شاید اصلا شور و حالی برای تماشای فوتبال همراه‌شان نبود

اما چه کسانی از تعطیلی لیگ برتر در این مقطع استقبال می‌‎کنند؟ بدون شک نفر اول این فهرست «جواد نکونام» خواهد بود. مردی که این مدت اصلا تمرکز کافی برای کار کردن در فولاد نداشت و فدراسیون فوتبال با بحث مداوم حضور این مربی در جام جهانی، او را تحت تاثیر قرار داده است. نکو در این فصل اصلا آن مربی همیشگی نبوده و دور از انتظار نتیجه گرفته است. چهره‌ای که در 6 بازی خانگی، فقط یک برد به دست آورده و شرایطی بحرانی داشته است. شکست این هفته روبه‌روی گل گهر، زنگ خطر را جدی‌تر از همیشه در فولاد به صدا درآورد. این تعطیلات فرصت خوبی است تا جواد بیشتر روی تیمش کار کند و شرایط بهتری برای فولاد بسازد. رضا مهاجری نیز در نفت تهران، چنین شرایطی دارد. تیم او رکورد عجیبی در گل خوردن از خودش به جا گذاشته و در حال تبدیل شدن به ضعیف‌ترین خط دفاعی تاریخ لیگ برتر است. آنها این هفته هم روبه‌روی ذوب گلباران شدند. چطور می‌توان باور کرد که این همان تیمی است که از استقلال مساوی گرفت و چیزی نمانده بود پرسپولیس را ببرد؟ مهاجری در تعطیلات باید فکری به حال دفاع نفت کند. اوضاع دیگر نفت لیگ هم اصلا خوب نیست و فیروز کریمی قطعا از تعطیلی لیگ استقبال خواهد کرد. اگر روند فعلی تغییر نکند، نفتی‌ها راهی دسته پایین‌تر خواهند شد. این اوضاع برای ملوان و مازیار زارع نیز برقرار است. آنها نیز باید متحول شوند و آماده تلاش برای فرار از انتهای جدول باشند. این فقط پایین جدولی‌ها نیستند که دست به دعا برداشتند تا تعطیلات زودتر از راه برسد. مس رفسنجان و ربیعی این فصل بسیار ناامیدکننده بوده‌اند. این تیم متخصص خراب کردن موقعیت‌های گلزنی است و باید با فرم متفاوتی به استقبال ادامه لیگ برود. چند نتیجه بد دیگر، ربیعی را در یک قدمی برکناری قرار خواهد داد.

برنده اصلی تعطیلات لیگ اما بدون هیچ شک و تردیدی، هوادارها هستند. تماشاگرانی که سهمی از دیدارهای اخیر لیگ برتر نداشتند و شاید اصلا شور و حالی برای تماشای فوتبال همراه‌شان نبود. آنها بدون شک از این تعطیلات راضی خواهند بود. چراکه فوتبال این اواخر اصلا شبیه فوتبال نبود. نه بازیکن‌ها و مربی‌ها خوشحال می‌کردند، نه صدایی از روی سکو شنیده می‎شد. این سکوت و تنهایی اما بالاخره با تعطیلی لیگ به پایان رسید. حالا همه باید در انتظار شروع دوباره لیگ بمانند. شاید این بار لیگ بیست و دوم، با شور و حال بیشتری دنبال شود.