عصر یخبندان!

اولین بازی استقلالی‌ها در دوران مدیریت جدید، به دومین تساوی بدون گل تیم ساپینتو در آزادی و سومین تساوی بدون گل فصل این باشگاه ختم شد. آنها باز هم در نیمه اول، به شدت کم‌فروغ و کسل‌کننده بودند و باز هم در نیمه دوم، کمی بهتر شدند اما نتوانستند همه امتیازهای بازی را از آن خودشان کنند. این نتیجه، استقلال را از صدر، به رده سوم جدول کشاند اما بین این تیم و بالاترین نقطه جدول، هنوز فاصله زیادی وجود ندارد. با این حال تیم ساپینتو برای بردن لیگ، باید بهتر فوتبال بازی کند و البته مقابل دروازه حریف، کمی فرصت‌طلب‎تر باشد.

آریا   طاری

 

این ترکیب، برنده است؟

به نظر می‌رسد سرمربی پرتغالی استقلال، ترکیب موردعلاقه‌اش در این تیم را پیدا کرده است. در ترکیب مدنظر ساپینتو، سیدحسین حسینی گلر این تیم است، یامگا و سلمانی در دو سمت خط دفاعی به میدان می‌روند و مرکز دفاع با زوج غلامی و سیلوا ساخته می‌شود. او دو ترکیب سه نفره هم برای خط هافبک و خط حمله دارد. مهدی‌ مهدی‌پور، روزبه چشمی و آرش رضاوند در مرکز زمین و قایدی، محبی و بابایی نیز در نزدیک‌ترین فاصله با دروازه حریف. در درجه اول سوال اینجاست که چرا ساپینتو به بازیکنی مثل ابوالفضل جلالی بازی نمی‌دهد. این نکته در نوع خودش عجیب به نظر می‌رسد. چراکه جلالی یکی از شانس‌های مسلم سفر به قطر برای حضور در جام جهانی است و حتی در اردوی اتریش درخشش قابل توجهی داشته اما این نیمکت‌نشینی‌ها لطمه بزرگی به این بازیکن می‌زند. او قبل از دعوت به تیم ملی، پای ثابت فهرست‌های ساپینتو بود و بعد از آن به نیمکت ملحق شد. جلالی اگر جام جهانی را از دست بدهد، به لحاظ روحی دیگر آن بازیکن سابق نخواهد شد و راهی برای ترمیم رابطه‌اش با ساپینتو نیز وجود نخواهد داشت. اینکه ساپینتو ترکیب دلخواهش را پیدا کرده، اتفاق خوبی است اما آیا این ترکیب، واقعا یک ترکیب برنده است؟ مشکل استقلال درست همانی است که در هفته‌های گذشته هم بود. این تیم در خط میانی، فقدان بازیکن خلاق را احساس می‌کند و در خلق موقعیت، اصلا آماده ظاهر نمی‌شود. حقیقت آن است که اگر پنالتی دیرهنگام بازی گل گهر و گل به خودی ذوبی‌ها نبود، استقلال در آن دو مسابقه نیز به تساوی می‌رسید. ترکیب فعلی ساپینتو، شبیه یک ترکیب

برنده نیست.

فلسفه غالب

نباید به تیم‌هایی مثل آلومینیوم برای دفاع کردن در آزادی خرده گرفت. این فلسفه غالب بسیاری از تیم‌های لیگ برتری است. به نظر می‌رسد شکاف بین تیم‌های لیگ این فصل از همیشه بیشتر شده است. چند تیم خاص، هزینه‌ای نجومی انجام داده‌اند و تیم‌های دیگر ترکیب‌های متوسطی برای فصل جدید دارند. نتیجه این اتفاق، بازی کاملا دفاعی تیم‌های متوسط روبه‌روی تیم‌های کهکشانی است. تیمی مثل آلومینیوم اگر در آزادی هجومی بازی کند، قطعا شکست خواهد خورد. آنها یک امتیاز با نمایش دفاعی را به شکست با یک نمایش شجاعانه اما مرگبار ترجیح می‌دهند.

حضور دوباره مهدی قایدی در ترکیب استقلال در لیگ بیست و دوم، رویایی بود. او روبه‌روی ملوان هم برای استقلال گل زد و هم توانست برای این تیم پنالتی بگیرد. با این حال پس از آن، دیگر اثری از این ستاره در ترکیب استقلال دیده نشد

مهدی قایدی؛ تولدی در کار نبود          

حضور دوباره مهدی قایدی در ترکیب استقلال در لیگ بیست و دوم، رویایی بود. او روبه‌روی ملوان هم برای استقلال گل زد و هم توانست برای این تیم پنالتی بگیرد. با این حال پس از آن، دیگر اثری از این ستاره در ترکیب استقلال دیده نشد. او این روزها فقط سایه‌ای از آن مهدی قایدی دو فصل گذشته بوده است. قایدی این هفته‌ها نه نمایش خوبی در این تیم داشته و نه موفق شده گلی برای استقلال بزند. از تنها گل او در این فصل بیش از 700 دقیقه گذشته و مهدی، عملا تیم ملی را هم از دست داده است. اوضاع برای این ستاره، این روزها اصلا خوب به نظر نمی‌رسد. خیلی‌ها تصور می‌کردند بازی او روبه‌روی ملوان، یک تولد دوباره است اما این بار هیچ خبری از یک تولد دوباره نبود.

سیدمهدی، کارت قرمز داد!

یکی از ماجراهای عجیب این مسابقه، نارضایتی علیرضا نقی‌زاده از تعویض شدن برابر استقلال بود. او که در این هفته‌ها یکی از بهترین مهره‌های تیم اراکی به شمار می‌رفت، اصلا دوست نداشت زمین بازی با استقلال را ترک کند. این مساله موجب نارضایتی سرمربی اراکی‌ها از این بازیکن شد. او به محض تعویض نقی‌زاده، از اعضای کادر فنی خواست که این بازیکن را به رختکن بفرستند و بلافاصله او را راهی خانه کنند. نقی‌زاده البته تا پایان مسابقه در رختکن ماند.

ارسلان بازگشت و لیز خورد

بعد از دوخته شدن به نیمکت در پنج مسابقه متوالی، ارسلان مطهری این هفته بالاخره دقایقی فرصت حضور در استقلال را به دست آورد. بازگشت به ترکیب اما برای او چندان خوشایند نبود. ارسلان در چند موقعیت کلیدی بازی لیز خورد و یک تک به تک را نیز از دست داد. با این نمایش، بعید به نظر می‌رسد که به این زودی‌ها دوباره بتواند در ترکیب تیم به میدان برود. این یکی از ناامیدکننده‌ترین فصل‌ها برای ارسلان مطهری است و اوضاع در این فصل برای او اصلا خوب پیش نمی‌رود.