روزهای آبی!

رسیدن به صدر جدول رده‌بندی لیگ برتر، استقلال را در وضعیت کاملا ایده‌آلی قرار داده است. با این وجود فاصله تیم فکری با تیم‌های تعقیب‌کننده آنقدر زیاد نیست که فرصت کافی برای لغزیدن و امتیاز گرفتن در اختیار این تیم قرار بگیرد. استقلال برای حفظ صدرنشینی، هنوز باید با جدیت همیشگی‌اش فوتبال بازی کند. اگر آنها همان فرم دیدارهای گذشته را برابر سایپا نیز به نمایش بگذارند، شانس خوبی برای شکست دادن این رقیب خواهند داشت. با بازگشت شیخ به ترکیب استقلال و بازگشت این تیم به آرایش سه مهاجمه، آنها تیم به مراتب ترسناک‌تری شده‌اند.

آریا طاری

اگر تحمیل‌کردن یک شکست سنگین به تراکتورسازی در استادیوم یادگار قبل از دوران استراماچونی برای استقلالی‌ها دور از ذهن به نظر می‌رسید، حالا این باشگاه توانسته برای دومین فصل متوالی این اتفاق را رقم بزند. آنها برای تحقیر کردن تراکتور در خانه‌اش، حتی به یک مربی خارجی نیاز نداشته‌اند و توانسته‌اند این کار را با محمود فکری هم انجام بدهند. استقلال تا پایان هفته یازدهم، خودش را در جایگاه اصلی‌ترین مدعی قهرمانی تثبیت کرده است. این تیم تا اینجای فصل در 6 مسابقه برنده بوده و تنها در یک بازی با شکست روبه‌رو شده است. پس از باخت برابر فولاد در هفته دوم، استقلال دیگر هیچ مسابقه‌ای را به عنوان تیم بازنده ترک نکرده است. در فاز هجومی، تنها سپاهان آمار بهتری نسبت به استقلال دارد. سپاهان در این فصل 17 گل به ثمر رسانده و استقلالی‌ها توانسته‌اند 16 بار توپ را از خط دروازه رقبا عبور بدهند. در حقیقت این تیم تقریبا به ازای هر بازی در این فصل 1.5 گل به ثمر رسانده است. در فاز تدافعی هم تنها پرسپولیس با دو بازی کم‌تر، گل‌های کم‌تری نسبت به استقلال دریافت کرده است. آبی‌ها با دریافت هفت گل در 11 مسابقه، فعلا دومین خط دفاعی برتر لیگ را در اختیار دارند. بیشترین امتیاز و بهترین تفاضل گل، فعلا تیم فکری را در بالاترین نقطه جدول قرار داده است. پیش از دیدار با سایپا، همه چیز برای این تیم مطلوب به نظر می‌رسد و شکست دادن نارنجی‌ها، می‌تواند حداقل برای یک هفته دیگر، صدرنشینی این تیم را حفظ کند. با این وجود نباید از یاد برد که سایپا اساسا یک تیم تدافعی به شمار می‌رود و در این فصل روبه‌رو شدن با تیم‌های تدافعی برای استقلال اصلا ساده نبوده است. تیم فکری این فصل روبه‌روی تیم جواد نکونام که با دفاعی بسته فوتبال بازی می‌کرد، شکست خورد. آنها روبه‌روی پیکان و ذوب‌آهن به عنوان تیم‌هایی با اندیشه‌های دفاعی هم به برتری دست پیدا نکردند. حالا باید منتظر ماند و دید که نتیجه جدال این تیم با سایپا، چه نتیجه‌ای خواهد داشت.

حریف امروز تیم فکری، رکورددار تساوی در این فصل از لیگ برتر به شمار می‌رود. ابراهیم صادقی و پسرانش در سایپا در 11 جدال گذشته، هفت تساوی را تجربه کرده‌اند. آنها حتی توانسته‌اند از دو رقیب مدعی یعنی پرسپولیس و سپاهان امتیاز بگیرند و حالا امیدوارند که این تجربه را برابر استقلال نیز ادامه بدهند. سایپا برخلاف فصل گذشته که یک تیم کاملا جوان به شمار می‌رفت، حالا چند مهره باتجربه مثل حسین ماهینی و محسن مسلمان را هم به ترکیبش اضافه کرده تا بار تجربی بیشتری به دست بیاورد. این تیم در لیگ برتر بیستم فقط دو بار برنده بوده اما نباید این نکته را هم فراموش کرد که فقط دو بار هم شکست خورده است. در حقیقت تعداد شکست‌های این فصل تیم ابراهیم صادقی فقط یکی بیشتر از شکست‌های این فصل تیم محمود فکری بوده است. جدال امروز دو تیم، پنجاه و ششمین نبرد آنها در تاریخ فوتبال ایران به شمار می‌رود. در 55 نبرد قبلی، استقلال 26 بار برنده بوده و سایپا تنها فاتح 11 مسابقه شده است. بدون تردید سایپا در این نبرد با همان شیوه تدافعی بازی می‌کند و دست به هر کاری می‌زند تا فضا را از استقلال بگیرد. تیم صادقی با وجود دفاعی بودن، یک تیم مدرن محسوب می‌شود و به هیچ وجه به سراغ ضدفوتبال بازی کردن نمی‌رود. استقلالی‌ها نیز درست مثل بازی با تراکتور و با تکیه بر مهره‌های هجومی درجه یک‌شان، به دنبال پیروزی در این جدال خواهند بود. آنها از همان شروع مسابقه تلاش خواهند کرد تا با زدن یک گل زودهنگام، همه امتیازهای این دیدار خانگی را به دست بیاورند.

حریف امروز تیم فکری، رکورددار تساوی در این فصل از لیگ برتر به شمار می‌رود. ابراهیم صادقی و پسرانش در سایپا در 11 جدال گذشته، هفت تساوی را تجربه کرده‌اند. آنها حتی توانسته‌اند از دو رقیب مدعی یعنی پرسپولیس و سپاهان امتیاز بگیرند و حالا امیدوارند که این تجربه را برابر استقلال نیز ادامه بدهند

بازی در استادیوم بدون تماشاگر آزادی، یکی از نقاط قوت استقلال را در این فصل تحت تاثیر قرار داده و آنها را از داشتن تماشاگر محروم کرده است. برای تیمی مثل سایپا که به بازی در استادیوم‌های خالی عادت دارد، این یک امتیاز بزرگ محسوب می‌شود. با این حال در غیاب تماشاگرها، شاگردان فکری اضطراب کم‌تری هم دارند و با خیال راحت‌تری فوتبال بازی می‌کنند.

با روند فعلی استقلال، طرفداران این باشگاه از اوضاع کاملا راضی به نظر می‌رسند. اگر این تیم همین‌طور امتیازها را جمع کند، شاید به حسرت طولانی‌مدت نبردن لیگ برتر برای این هوادارها پایان بدهد.