قصه یحیی به «صد» رسید!

رسیدن به صد بازی لیگ برتری روی نیمکت پرسپولیس، یک دستاورد ویژه برای یحیی گل‌محمدی است. چراکه قبل از او هیچ مربی دیگری موفق نشده بود به این تعداد بازی لیگ برتری در این باشگاه برسد. او این هفته برد شماره ۵۹ را در لیگ برتر کسب کرد تا نتایجی رویایی در لیگ با پرسپولیس گرفته باشد. البته که موفقیت‌های یحیی با قرمزها، تنها معطوف به لیگ برتر نیست اما آمار این مربی در صد بازی اول لیگ برتری با این تیم، درخشان به نظر می‌رسد.

آریا   رهنورد

 

بازی اول، برد اول

اگرچه داستان مربیگری یحیی در پرسپولیس از جام حذفی شروع شده بود، او اولین بازی‌اش در لیگ برتر را کمی بعد روبه‌روی نفت آبادان سپری کرد. مسابقه‌ای با یک شروع طوفانی که قرمزها در آن دو گل زدند اما در ادامه عقب نشستند و غافلگیر شدند تا بازی با تساوی دو-دو تمام شود. این اتفاق مربوط به لیگ برتر دوازدهم بود. پنج روز بعد، دومین مسابقه لیگ برتری یحیی با پرسپولیس نیز برگزار شد. این بار او و تیمش برای روبه‌رو شدن با فجر، به شیراز سفر کردند و با گلزنی کریم انصاری‌فرد و غلامرضا رضایی، این تیم را با نتیجه دو بر صفر شکست دادند.

اولین برد بزرگ

هشتمین بازی یحیی روی نیمکت پرسپولیس در لیگ برتر، به یک برد مهم برای او و تیمش تبدیل شد. این همان نتیجه‌ای بود که نشان داد گل‌محمدی در قامت یک مربی، قابلیت‌های زیادی دارد و می‌تواند به یک مربی بزرگ برای این تیم تبدیل شود. پرسپولیس در آن مسابقه، سپاهان را با نتیجه یک بر صفر برد. این تیم، همان سپاهانی بود که به تازگی سومین قهرمانی‌ متوالی‌اش در لیگ برتر را نیز جشن گرفته بود. تنها گل این نبرد حساس را هادی نوروزی به ثمر رساند. یحیی و تیمش البته مدتی بعد در فینال جام حذفی روبه‌روی همین تیم شکست خوردند تا اولین مقطع حضور گل‌محمدی در باشگاه به پایان برسد.

انتقام بعد از هفت سال

در اولین مقطع حضور روی نیمکت پرسپولیس، یحیی فقط دو شکست در لیگ برتر را تجربه کرد. دومین باخت، عملا به آخرین بازی لیگ برتری او در این باشگاه نیز تبدیل شد. جایی که پرسپولیس با نتیجه سه بر یک نتیجه را به تراکتورسازی واگذار کرد. جالب اینکه آخرین حریف لیگ برتری یحیی در آن مقطع، بعد از هفت فصل به اولین حریف لیگ برتری او در دوران جدید تبدیل شد. گل‌محمدی که در نیم‌فصل دوم به جای کالدرون روی کار آمده بود، در اولین بازی‌اش تراکتور را با دو گل شکست داد تا بعد از هفت فصل انتقام جالبی از این حریف گرفته باشد. این یک استارت قوی برای یحیی در دومین مقطع حضورش در این تیم به شمار می‌رفت.

یک روند رویایی

شروع دوباره یحیی در پرسپولیس، فوق‌العاده بود و روزهای درخشانی را برای این مربی در باشگاه محبوبش رقم زد. آنها در فاصله بین هفته‌های بیستم تا بیست و ششم، همه رقبا را شکست دادند و عملا توانستند فاصله وحشتناکی با سایر تیم‌های حریف در کورس قهرمانی به وجود بیاورند. برد بازی هفتم، عملا این تیم را به صورت قطعی قهرمان لیگ برتر کرد. پرسپولیس زیر نظر یحیی بدون حضور در نبرد با سپاهان به دلیل تاخیر بیش از حد این تیم، در کمیته انضباطی برنده آن مسابقه شد. قرمزها سپس شهرخودرو، شاهین بوشهر، پیکان، ماشین‌سازی و فولاد را هم شکست دادند. حالا این تیم برای رقم زدن چهارمین قهرمانی متوالی در لیگ و اولین قهرمانی یحیی، فقط یک برد برابر نفت مسجدسلیمان نیاز داشت و آن برد را هم جشن گرفت. با هفتمین برد پیاپی روی نیمکت پرسپولیس، گل‌محمدی برای اولین بار در قامت یک مربی فاتح رقابت‌های لیگ برتر شد.

بهترین بردها

بهترین و یک‌طرفه‌ترین بردهای تیم یحیی در لیگ برتر، با اختلاف پنج گل به دست آمده‌اند. تیم او در هفته دهم از لیگ برتر بیستم، پنج بار دروازه گل گهر سیرجان را باز کرد و یک برد بسیار جذاب را بیرون از خانه جشن گرفت. آنها در هفته بیست و هشتم همان لیگ نیز پنج گل به ماشین‌سازی زدند و یک شکست سنگین را به این حریف تحمیل کردند. این یک برد بسیار تماشایی دیگر برای این مربی به شمار می‌رفت.

بی‌شکست در شهرآورد

نکته جالب در مورد صد مسابقه یحیی در لیگ برتر، بی‌شکستی او روبه‌روی استقلال در رقابت‌های لیگ است. او هیچ‌گاه در قامت مربی پرسپولیس در یک مسابقه لیگ برتری به استقلال نباخته است. بیشترین دربی‌های یحیی اساسا با نتیجه تساوی به پایان رسیده است. گل‌محمدی در دیدار برگشت لیگ بیستم برای اولین بار در یک دیدار لیگ برتری مقابل استقلال برنده شد. تنها گل آن مسابقه حساس را عیسی آل‌کثیر به ثمر رساند. بازیکنی که این روزها دور از پرسپولیس است.

آمار چه می‌گوید؟

یحیی اولین مربی پرسپولیس است که تعداد دیدارهای لیگ برتری‌اش با این تیم را سه رقمی می‌کند. او در این 100 بازی فقط 8 بار شکست خورده است. رسیدن به 59 برد و البته کسب 33 تساوی، نشان از عملکرد بسیار خوب این مربی در جمع قرمزها در لیگ برتر دارد. 59 درصد پیروزی در لیگ برتر، او را حتی بالاتر از برانکو قرار می‌دهد. مردی که در لیگ با قرمزها به رکورد 57 درصد پیروزی رسیده بود. از همه بهتر اما آمار امتیازگیری او در لیگ برتر است. تیم یحیی در 100 بازی 210 امتیاز گرفته و عملا به ازای هر بازی، 2.1 امتیاز تصاحب کرده است.

ستاره‌های موردعلاقه

سیدجلال حسینی در این فصل به عنوان دستیار یحیی گل‌محمدی فعالیت می‌کند اما هنوز هم هیچ بازیکنی به اندازه او در دیدارهای لیگ برتری پرسپولیس زیر نظر این مربی به میدان نرفته است. سیدجلال در 68 بازی از 100 بازی یحیی روی نیمکت قرمزها در لیگ برتر، در ترکیب این تیم حضور داشته است. رکورد او البته به زودی شکسته خواهد شد. چراکه میلاد سرلک از زمان ملحق شدن به پرسپولیس در 65 بازی لیگ برتری برای یحیی و تیمش به میدان رفته و فقط سه بازی با شکستن رکورد حسینی فاصله دارد. وحید امیری نیز درست همین تعداد بازی لیگ برتری برای یحیی انجام داده و در 65 بازی، در ترکیب قرمزها حاضر شده است. او نیز به تازگی از مصدومیت برگشته و فاصله چندانی با شکستن این رکورد ندارد. مهدی عبدی حتی با وجود تبدیل شدن به مهره مغضوب یحیی در این فصل، نفر چهارم این فهرست به حساب می‌آید. او هم 65 بازی برای قرمزها زیر نظر این مربی در لیگ برتر انجام داده است. پنجمین نفر نیز مهدی ترابی است که سابقه 60 بازی لیگ برتری برای یحیی در پرسپولیس را در کارنامه دارد. کمال کامیابی‌نیا با 58 بازی، امید عالیشاه با 57 بازی، مهدی شیری و سیامک نعمتی با 53 بازی و حامد لک با 52 بازی، 10 بازیکنی هستند که سهم بیشتری نسبت به سایرین در صد بازی لیگ برتری یحیی روی نیمکت پرسپولیس ایفا کرده‌اند. سعید آقایی و احسان پهلوان نیز آخرین بخش از فهرست بازیکنانی هستند که حداقل در «نصف» بازی‌های لیگ برتری یحیی در پرسپولیس سهم داشته‌اند.

بهترین شاگردان یحیی

شاید باورنکردنی باشد اما مهدی عبدی با 19 گل زده، با اختلاف زیاد گلزن‌ترین شاگرد یحیی در این صد مسابقه لیگ برتری بوده است. هرچند که آمار گلزنی این ستاره اصلا فوق‌العاده به نظر نمی‌رسد اما به هر حال او در این صد بازی، گلزن‌ترین بازیکن باشگاه بوده است. احمد نوراللهی با 12 گل، مهدی ترابی با 11 گل، وحید امیری، عیسی آل‌کثیر و علی علیپور با هفت گل، سیامک نعمتی با 6 گل و البته یورگن لوکادیا با پنج گل، دیگر چهره‌های گلزن پرسپولیس در صد مسابقه یحیی بوده‌اند. لوکادیا در هفت بازی به چنین آماری رسیده و به لحاظ میانگین گلزنی، عملا بهترین گلزن قرمزها در صد مسابقه سرمربی تیم به شمار می‌رود. در بین بهترین پاسورهای پرسپولیس در این بازی‌ها نیز ‌سه بازیکن دیده می‌شوند. مهدی ترابی با 17 پاس گل و وحید امیری و امید عالیشاه با 12 پاس گل، نقش مهمی در موفقیت‌های یحیی در این صد مسابقه ایفا کرده‌اند.