آریا طاری

جام جهانی 2022 قطر برای برخی ستاره‌ها معنی کاملا متفاوتی دارد. ستاره‌هایی که آماده می‌شوند تا شاید برای آخرین بار به این صحنه قدم بگذارند و در این جام رقابت کنند. آنها سرشار از انگیزه هستند تا بهترین پایان ممکن را برای خودشان در این جام رقم بزنند. بدون تردید جام جهانی بدون این اسم‌های بزرگ، حتما چیزی کم خواهد داشت. بازیکنانی که آماده می‌شوند تا به بهترین شکل ممکن از آخرین تجربه حضورشان در این رقابت جذاب لذت ببرند و همه چیز را به خوبی پشت سر بگذارند.

کریستیانو رونالدو

در ۲۷ سالگی، همچنان خستگی‌ناپذیر نشان می‌دهد اما اصلا فصل خوبی را در یونایتد پشت سر نگذاشته است. کریس اخیرا اعلام کرده که قصد دارد در رقابت‌های یورو ۲۰۲۴ نیز برای پرتغال به میدان برود. او در زمان برگزاری یورو ۳۹ ساله می‌شود و بعید است که در ۴۱ سالگی بتواند در جام جهانی بازی کند. این اواخر نمایش‌های این ستاره در تیم ملی کمی انتقادبرانگیز شده‌اند. کریس حالا بهترین گل‌زن تاریخ فوتبال ملی به شمار می‌رود و در قطر تلاش می‌کند تا با بردن جام جهانی در مسیر جاودانگی قرار بگیرد.

 

لیونل مسی

او هیچ‌وقت از زمان پایان فوتبال ملی صحبت نکرده اما شانس چندانی وجود ندارد که لئو در ۳۹ سالگی به جام جهانی برود. اساسا بدن او هرگز به اندازه رونالدو تراشیده نبوده و شاید همین مساله دوران ملی‌اش را کوتاه‌تر کند. ستاره ابدی و افسانه فراموش‌نشدنی فوتبال آرژانتین، فعلا روی جام جهانی قطر متمرکز شده است. بازیکنی که می‌خواهد به هر قیمتی این جام را به دست بیاورد و این جای خالی را در صندوقچه افتخاراتش پر کند. خیلی‌ها باور دارند که لئو در صورت بردن جام جهانی، مشغول یک خداحافظی حماسی از تیم ملی کشورش خواهد شد.

نیمار

حرف زدن از پایان دوران ملی نیمار آن هم در ۳۰ سالگی کمی عجیب است اما این ستاره اخیرا اعلام کرده که به دلیل برخی فشارها، در پایان جام جهانی قطر از تیم ملی جدا خواهد شد. انتظار می‌رفت نیمار تا قبل از ۳۰ سالگی، عناوین فردی زیادی را در دنیای فوتبال به دست بیاورد اما او تا امروز حتی برنده یک توپ طلا نیز نشده است. حواشی زندگی شخصی و حریص نبودن برای رسیدن به موفقیت‌های بیشتر، نیمار را در چنین موقعیتی قرار داده است. او هیچ‌وقت اشتیاق بردن چیزهای بیشتر را نداشته است.

لوئیس سوارز

جام جهانی ۲۰۱۰ یک تجربه فراموش‌نشدنی برای لوئیس سوارز بود. بازیکنی که خیلی‌ها او را با آن خطای هند معروف روی غنا شناختند. لحظه‌ای عجیب که درنهایت اروگوئه را به نیمه نهایی جام جهانی برد. لوئیس حالا برای چهارمین جام جهانی زندگی‌اش آماده می‌شود و بدون شک این آخرین جام جهانی او خواهد بود. او دوران اوج را پشت سر گذاشته اما اروگوئه‌ای‌ها هنوز روی این ستاره حساب باز می‌کنند. در غیاب کاوانی، زوج او و داروین نونیز، زوج تازه‌ای در خط حمله سلسته محسوب می‌شوند.

رابرت لواندوفسکی

درست مثل سوارز، جانشین شایسته او در بارسا نیز برای آخرین جام جهانی مهیا می‌شود. رابرت لواندوفسکی ۳۴ ساله در این سال‌ها همیشه بهترین مهاجم لهستان بوده و بارها در نبردهای دشوار با لباس این تیم درخشیده است. شاید اگر او ملیت دیگری داشت، تا امروز جام جهانی را نیز برده بود اما لوا این روزها بسیار آماده است و با حفظ این فرم، می‌تواند به یک ستاره کلیدی در جام جهانی قطر تبدیل شود. او در اولین فصل حضور در بارسا، فوق‌العاده ظاهر شده و نشان داده که در همه کشورها و همه لیگ‌ها، یک قاتل بالفطره است.

 

لوکا مودریچ

جادوگر کروات نیز به آخرین سال‌های دوران فوتبالش نزدیک شده است. او در چهار دوره اخیر جام جهانی شرکت کرده و به زودی به فهرست ستاره‌ای با پنج قهرمانی در جام جهانی اضافه می‌شود. لوکا با بردن توپ طلا و البته درخشش همیشگی در لیگ قهرمانان، یک اسطوره در رئال مادرید است. او و تیمش چهار سال قبل به فینال جام جهانی رسیدند و حالا شاید تکرار این موفقیت کمی دور از دسترس باشد اما هیچ‌وقت نباید آنها را در دست‌کم گرفت. مودریچ، رهبر کرواسی در قطر خواهد بود. ستاره‌ای که آماده است تا خاطره خوبی از آخرین حضورش در جام جهانی رقم بزنند.

 کریم بنزما

همه نام برنده این فصل توپ طلا را می‌دانند و شکی نیست که کریم بنزما این جایزه را خواهد برد. حضور در جام جهانی اما برای کریم به اندازه توپ طلا مهم خواهد بود. چراکه او جام جهانی قبلی را به دلیل مسائل انضباطی از دست داده بود و حالا این بازگشت معنای بسیار خاصی برای این ستاره خواهد داشت. بنزما، فصل فوق‌العاده‌ای را پشت سر گذاشته و در اوج آمادگی به جام جهانی می‌رسد. این آخرین فرصت او برای بردن جام جهانی است. بازیکنی که در رده باشگاهی همه چیز به دست آورده اما در رده ملی هنوز حسرت‌های بزرگی دارد.

مانوئل نویر

گلر فراموش‌نشدنی آلمانی‌ها حالا در چهارمین جام جهانی زندگی‌اش ظاهر خواهد شد. نویر با آلمان قبلا فاتح این جام شده و در این فهرست، یکی از سه بازیکنی است که موفق شده‌اند این جام را فتح کنند. شاید مانوئل در هر کشور دیگری، یک دوره دیگر در جام جهانی هم بازی می‌کرد اما در آلمان شرایط کمی متفاوت است و برنامه‌های درازمدتی برای تیم ملی وجود دارد. در این شرایط انتظار می‌رود تغییر نسل فوتبال آلمان بعد از جام جهانی قطر از روی خط دروازه شروع شود و نویر به بازی در این تیم پایان بدهد.

 

توماس مولر

این فوتبالیست فوق‌العاده نیز سابقه بردن جام جهانی با آلمان را دارد. ستاره‌ای که هیچ‌وقت به اندازه توانایی‌های واقعی‌اش ستایش نشده است. مولر در جام جهانی ۲۰۱۰ برای اولین بار تجربه حضور در این رقابت را چشید و یکی از بهترین گل‌زن‌ها و یکی از بهترین بازیکنان جوان جام شد. او در جام جهانی ۲۰۱۴ به قهرمانی رسید و چهار سال بعد، با حذف در دور گروهی روبه‌رو شد تا عملا نوسان زیادی را در این جام تجربه کرده باشد. او حالا خودش را برای حضور در آخرین دوره از جام جهانی آماده می‌کند. آیا توماس دوباره فاتح این جام می‌شود؟

دنی آلوز

در شرایط عادی او در ۳۹ سالگی دیگر نباید بخشی از تیم ملی باشد اما دنی هرگز یک فوتبالیست عادی نبوده است. فراموش نکنید که او در این سن و سال حتی برای چند ماه به بارسا برگشت و به صورت ثابت برای این تیم بازی کرد. آلوز با نظر تیته همچنان در تیم ملی توپ می‌زند و در قطر نیز به میدان خواهد رفت. این چهارمین و بدون شک آخرین جام جهانی این بازیکن است. هرچند که او این پتانسیل را دارد که حتی در ۷۰ سالگی نیز برای تیم ملی کشورش به میدان برود و همچنان لباس برزیل را به تن کند!

سرخیو بوسکتس

سرخیو همچنان مرد مورداعتماد لوئیس انریکه در خط میانی اسپانیا به شمار می‌رود. بازیکنی که زمانی این خط میانی را با ژاوی و اینیستا شکل می‌داد و حالا عقب‌تر از پدری و گاوی ظاهر می‌شود. بوسکتس این تابستان از بارسا جدا می‌شود تا فوتبالش را در کشور دیگری دنبال کند. دوران ملی این بازیکن نیز احتمالا بعد از جام جهانی قطر تمام خواهد شد. سرخیو بین سال‌های ۲۰۰۸ اتا ۲۰۱۲ برنده دو جام ملت‌ها و یک جام جهانی شد. او عضوی از بهترین  و موفق‌ترین تیم تاریخ فوتبال اسپانیا بود و درخشش خیره‌کننده‌ای در آن تیم داشت.

 

آنخل دی ماریا

جام جهانی قطر برای انخلیتو اهمیت بسیار زیادی دارد. او تلاش زیادی کرده تا همچنان آمادگی‌اش را برای این جام حفظ کند. چراکه این آخرین جام جهانی ستاره آرژانتین خواهد بود. زننده گل قهرمانی آرژانتین در جام ملت‌های آمریکای جنوبی، تلاش می‌کند تا در جام جهانی نیز یک ستاره برای کشورش باشد. او به کمک سرعت بالا و تکنیک نابش، می‌تواند تیم لیونل اسکالونی را در قطر به موفقیت برساند و روزهای خوبی را برای سفید  وآبی‌ها رقم بزند. آنخل در قطر، به جست‌وجوی یک افتخار بزرگ خواهد رفت.