آریا طاری

برای روند کام‌بک‌ها در لیگ قهرمانان اروپا انگار پایانی وجود ندارد. پس از شاهکار منچستریونایتد و البته بازگشت باشکوه آژاکس در زمین رئال مادرید، این بار نوبت یوونتوس بود که باخت دو بر صفر در زمین آتلتی را با پیروزی دلچسب سه بر صفر در خانه جبران کند. پروسه بازگشت یونایتد و آژاکس شاید به مجموعه‌ای از عوامل بستگی داشت اما کام‌بک یووه بیشتر از هر چیز دیگری تنها به یک «اسم» گره خورده بود. اسم ستاره‌ای که قصد نداشت تسلیم شود و به تماشای صعود چولو و تیمش بنشیند. کابوس همیشگی آتلتی، این بار در لباس یووه حریف‌ مادریدی‌اش را آزار داد.

در سال‌های بازی برای رئال مادرید، کریستیانو رونالدو عادت نداشت که خودش را به جلسه‌های کنفرانس مطبوعاتی قبل از بازی‌ها برساند. او معمولا در هیچ کنفرانسی در کنار سرمربی تیم دیده نمی‌شد اما وقتی با لباس یووه به جلسه مطبوعاتی پیش از دیدار با آتلتی آمد، خیلی‌ها متوجه انگیزه فوق‌العاده‌اش برای این بازی شدند. الگری از سی‌آر‌سون به عنوان نماد «روحیه» تیمش استفاده کرد و با بردن او به کنفرانس مطبوعاتی، برای حریف مادریدی خط و نشان کشید. چهره کریس در همان لحظات اول مسابقه، همه چیز را در مورد این ستاره نشان می‌داد. او به هیچ قیمتی قصد نداشت که زمین این بازی را به عنوان تیم بازنده ترک کند. روخی بلانکوس در بازی رفت، فراتر از انتظار ظاهر شده بودند. آنها روی کارهای ایستگاهی فوق‌العاده آماده به نظر می‌رسیدند و در دفاع هیچ فرصتی به بیانکونری ندادند اما حکایت بازی برگشت، کاملا متفاوت بود. این بار یووه مالکیت توپ را در اختیار گرفت و قرمز و سفیدها با تجمع در زمین خودی، کاری به جز دفاع کردن نداشتند. اتوبوس سیمئونه در ضدحمله‌ها نیز توپ را به سادگی از دست می‌داد و تعویض‌های مرد آرژانتینی نیز هیچ کمکی به بهتر شدن وضعیت تیمش نکرد. استفاده از ضربات سر، نقشه اصلی تیم میزبان برای ضربه زدن به حریف بود. آنها یکی از بهترین سرزن‌های تاریخ فوتبال را در اختیار داشتند و به کمک درخشش خارق‌العاده کریستیانو، با دو ضربه سر تماشایی توپ را از خط دروازه یان اوبلاک عبور دادند. گل سوم که از روی نقطه پنالتی به ثمر رسید، نمایش تمرکز و تسلط کریستیانو بود. ستاره‌ای که شادی جنجالی چولو در بازی رفت را به این مربی برگرداند. او حالا به تنهایی 25 بار دروازه اتلتیکومادرید را باز کرده است. رونالدو به عدد خیره کننده 124 گل در لیگ قهرمانان اروپا رسیده و به تنهایی در این جام 6 گل بیشتر از باشگاه آتلتی به ثمر رسانده است. خیلی‌ها تصور می‌کردند 30 سالگی زمانی برای شروع دوران افت رونالدو باشد اما این بازیکن بعد از 30 سالگی، 52 گل در اروپا وارد دروازه تیم‌های رقیب کرده است!

وسوسه خرید رونالدو شاید در همان شبی برای یوونتوسی‌ها شکل گرفت که او با یک قیچی استثنایی، توپ را به تور دروازه بوفون دوخت و اولین قدم را برای حذف بیانکونری از لیگ قهرمانان برداشت. در اولین ثانیه‌های بعد از رقم خوردن این گل، هواداران یووه رونالدو را تشویق کردند و این بازیکن نیز به تشویق‌ شدن در ورزشگاه رقیب واکنش نشان داد. یووه بازیکنی به بزرگی رونالدو نداشت و خوش‌شانس بود که در تابستان، مادریدی‌ها به سادگی از این سوپراستار گذشتند. کلید موفقیت یوونتوس در اروپا آنتونیو کونته و الگری نیستند، این باشگاه برای رسیدن به قهرمانی تنها به دستان بوفون نیاز نداشته است. همین حالا، ستاره‌هایی مثل دیبالا، مانژو و یا پیانیچ نیستند که بار یووه را روی دوش می‌کشند. رونالدو در اولین فصل حضور در باشگاه، شانس مسلم آقای گلی در سری آ به شمار می‌رود و در اروپا نیز، همه مدعیان را به شدت تهدید کرده است. انگیزه او برای برنده‌ شدن و اشتیاقش برای جام گرفتن، موتور محرک یووه به طرف موفقیت‌های بعدی است. چهره آنیلی در زمان ترک ورزشگاه و لبخند عمیق او، تنها به خاطر برنده شدن در این جدال و بازگشت به لیگ قهرمانان اروپا نبود. او کاملا راضی به نظر می‌رسید که پروژه امضای قرارداد با رونالدو، به چنین موفقیتی ختم شده است. تفاوت بزرگ یووه با اتلتیکو، در همین یک نفر خلاصه می‌شد. گریزمان، موراتا و همه ستاره‌های حریف، فاصله بسیار زیادی با یک ستاره درخشان در ابعاد کریستیانو دارند.

چهارشنبه شب، همسر و پسر بزرگ رونالدو روی سکوهای ورزشگاه یوونتوس، درخشش او را با اشک و فریاد جشن گرفتند. رونالدو، بالغ‌تر از همیشه، مسیرش را برای تبدیل شدن به یک فوتبالیست افسانه‌ای طی می‌کند. حذف تحقیر‌آمیز رئال در همین مرحله و صعود فوق‌العاده یووه، تفاوتی است که او در این دو باشگاه رقم زده است. کریس به جست‌وجو برای چهارمین قهرمانی متوالی در اروپا و ششمین توپ طلا ادامه خواهد داد. او در آخرین سال‌های بازی برای رئال، اصرار داشت که مدیران و هواداران باشگاه دقیقا نمی‌دانند که چه جواهری را در اختیار دارند. حالا دیگر همه می‌دانند که اهمیت کریس برای کهکشانی‌ها چقدر بوده است.