آریا رهنورد

با وجود همه تفاوت‌ها و اختلاف‌نظرها میان فیفا و فرانس فوتبال، جایزه ویژه هر دوی آنها در سال 2018 به یک بازیکن تعلق گرفت. «توپ طلا» بعد از یک دهه، بالاخره از سلطه کریستیانو رونالدو و لئو مسی خارج شد و این لوکا مودریچ بود که توانست برنده توپ طلا باشد. لوکا شاید نماینده همه هافبک‌های فوق‌العاده‌ای است که در این یک دهه، زیر سایه دو ابرستاره دنیای فوتبال قرار گرفتند. ستاره‌هایی مثل وسلی اسنایدر، ژاوی هرناندز و آندرس اینیستا که حتی بدون دریافت توپ طلا، به عنوان نابغه‌های دنیای فوتبال به ذهن سپرده خواهند شد. مراسم توپ طلا 2018، لحظات جالب، حواشی، اعتراض‌ها و ماجراهای جالب‌ توجه خاص خودش را داشت.

ژینولا در کاخ

مراسم توپ طلا در سال 2018، متفاوت‌تر و پرزرق و برق‌تر از همیشه برگزار شد. همزمان با اوج گرفتن اعتراض‌ها در فرانسه، این مراسم در یکی از بزرگ‌ترین و باشکوه‌ترین کاخ‌های پاریس با حضور تعداد زیادی از مهمان‌ها برگزار شد. چند بازیگر، خواننده و سلبریتی نیز در میان اهالی فوتبال در این مراسم حاضر بودند اما کریستیانو رونالدو و لئو مسی ترجیح دادند بخشی از این نمایش نباشند. مجری مراسم یک چهره کاملا آشنا برای هواداران فوتبال بود. «دیوید ژینولا» پشت تریبون قرار گرفت تا با شوخی‌های همیشگی‌اش، «فرانسوی»‌ترین جشن تاریخ توپ طلا را آغاز کند. جالب اینجاست که ساعاتی قبل از شروع مراسم، لیست نهایی همه انتخاب‌ها به طور کامل لو رفت و روی اینترنت قرار گرفت تا تماشای برنده‌ها، دیگر جذاب و غافلگیرکننده به نظر نرسد.

لوکیتا؛ قهرمان معمولی

«خیلی خوشحالم که یک آدم معمولی هم می‌تواند توپ طلا را از آن خود کند». این جمله لوکا مودریچ پس از بردن اولین توپ طلای زندگی‌اش، از طرفی نشان‌ دهنده تواضع این بازیکن بود و از طرف دیگر، ثابت می‌کرد که خود او هم می‌داند که هرگز در حد و اندازه مهره‌هایی مثل مسی و رونالدو نبوده است. پسربچه مهاجر کروات، با وجود دوران کودکی سختی که پشت سر گذاشته بود، مسیرش را به طرف موفقیت‌های بزرگ هموار کرد. وقتی رئال مادرید برای خرید او از باشگاه تاتنهام 42 میلیون یورو پرداخت، رسانه‌های اسپانیایی از این هافبک به عنوان بدترین خرید تاریخ باشگاه نام بردند اما مودریچ به همه منتقدانش ثابت کرد که سخت در اشتباه هستند. سال 2018 بدون تردید بهترین سال از زندگی این ستاره بود. او با رئال مادرید به سومین قهرمانی متوالی در لیگ قهرمانان اروپا دست یافت و سپس در یک جام جهانی شگفت‌انگیز، با کرواسی به دیدار فینال رسید. حتی با وجود شکست در فینال، لوکا بازیکن سال قاره اروپا لقب گرفت و مدتی بعد، در مراسم فیفا نیز به عنوان بهترین بازیکن سال دنیا برگزیده شد. توپ طلا، هت‌تریک رویایی این ستاره را کامل کرد. شاید او هرگز در حد یک سوپراستار ظاهر نشده بود، شاید در ادامه فوتبالش دیگر هرگز در چنین سطحی قرار نگیرد اما شکی وجود ندارد که در تاریخ از لوکیتا به عنوان بازیکنی نام برده خواهد شد که به دوران سلطنت مسی و رونالدو بر توپ طلا پایان بخشید.

اعتراض‌ها

«آنتوان گریزمان» اولین ستاره‌ای بود که به انتخاب برنده توپ طلا اعتراض کرد. او معتقد بود همه کارهایی که باید برای بردن این جایزه انجام بدهد را انجام داده و با توجه به قهرمانی «فرانسه» این جایزه باید به یک بازیکن فرانسوی تعلق بگیرد. خواهر کریستیانو رونالدو نیز بلافاصله با انتشار یک پست تند در اینستاگرام، از انتخاب فرانس فوتبال انتقاد کرد. ویسنته دل‌بوسکه غیبت نام مسی در بین سه نامزد برتر را باورنکردنی دانست و هواداران یووه با انتشار آمار لوکا در دو فصل گذشته، مدعی شدند بازیکنی که در این دو فصل تنها سه گل زده و 11 پاس گل داده، شایسته تصاحب توپ طلا نیست.

آرا

شاید برای خیلی‌ها سوال‌های زیادی در مورد نحوه انتخاب برنده توپ طلا شکل گرفته باشد. این جایزه با رای روزنامه‌نگارانی از نقاط مختلف دنیا به بهترین‌ها اهدا می‌شود. در این رای‌گیری اما گاهی آرای عجیبی نیز دیده می‌شوند. برای مثال روزنامه‌نگاران آفریقای مرکزی، کریم بنزما را بهترین بازیکن سال دنیا دانسته‌اند و تیبو کورتوآ، رای اول قرقیزستان بوده است. لوئیس سوارز، پل پوگبا و انگولو کانته نیز از نگاه برخی از روزنامه‌نگارها، بهترین بازیکن سال دنیا بودند.

دو جایزه جدید

برای اولین بار در مراسم توپ طلای امسال از جایزه «کوپا» رونمایی شد. تندیسی شبیه یک درخت که به بهترین بازیکن جوان سال تعلق گرفت. کیلیان ام‌باپه این جایزه را از آن خود کرد و معتقد بود آنقدر خوب نبوده که همین امسال برنده توپ طلای دنیای فوتبال شود. دومین جایزه تازه این مراسم، توپ طلای بانوان بود. برای اولین بار در تاریخ، بهترین بازیکن زن فوتبال جهان نیز «توپ طلا» گرفت. این جایزه به آدا هاگربرگ نروژی که در تیم المپیک لیون عضویت دارد اهدا شد. تقدیم کردن توپ طلا به بهترین بازیکن زن جهان در سال 2018، قرار بود کمرنگ‌کننده تفاوت‌های جنسیتی باشد اما سوال عجیب دی.جی مراسم درباره یک نوع رقص خاص از این فوتبالیست، عملا همه چیز را تغییر داد و موجب اعتراض‌های گسترده‌ای شد. این دی.جی البته در نهایت از همه عذرخواهی کرد اما بدون تردید این زشت‌ترین بخش از مراسم توپ طلا بود.