آریا   طاری

6 هفته بعد از شروع لیگ برتر و درست قبل از آغاز تعطیلات فیفا، باید پذیرفت که سه مربی خارجی تازه‌وارد این فصل فوتبال ایران انتظارها را برآورده نکرده‌اند. با این حال بیشتر از آن‌که مشکل از آنها باشد، مشکل از انتظارات فوتبال ایران است! چرا توقع داریم مربیان خارجی که هرگز سابقه کار در فوتبال ایران را نداشته‌اند به سرعت دست به معجزه بزنند؟ چرا توقع داریم آنها تیم‌شان را با چوب جادو هدایت کنند؟ این سه نفر می‌توانند کارهای جذابی در این فوتبال انجام بدهند، به شرط آن‌که بتوانند به شناخت کافی از این فوتبال برسند. برای رسیدن به این شناخت، آنها به زمان نیاز دارند.

استقلال ساپینتو شاید برای اولین بار در این فصل، یک نمایش بی‌نقص را روبه‌روی نساجی ارائه کرد. آنها این هفته هم مشکل‌شان را با گل‌زنی در نیمه‌های اول حل کردند و هم در تمام دقایق بازی نسبت به حریف برتر بودند. استقلال روبه‌روی نساجی سه گل زد و البته موقعیت‌های بسیار زیادی را هم از دست داد. شاید اگر مهاجمان این تیم کمی دقیق‌تر بودند، استقلال نساجی را با یک نتیجه عجیب از آزادی بدرقه می‌کرد. به هر حال آبی‌ها روز بسیار خوبی را در این استادیوم پشت سر گذاشتند و ساپینتو نیز مورد تشویق قرار گرفت. این در حالی است که ظرف روزهای گذشته، حتی صحبت از برکناری این مربی مطرح شده بود. معلوم نیست بعضی‌ها با چه انگیزه‌ای، دائما علاقه‌مند به ایجاد تغییر روی نیمکت‌های لیگ برتر هستند. آن هم در فصلی که ثبات در آن از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است. به جز ساپینتو که این هفته برد مهمی را جشن گرفت، قربان بردی‌اف و تیمش هم توانستند یک پیروزی خانگی را در آخرین ثانیه‌ها به دست بیاورند. برد مهمی که تراکتور را در مسیر خوبی قرار داد. این تیم حالا دیگر یک تیم پایین جدولی نیست و توانسته خودش را به رده ششم جدول رده‌بندی برساند. تیم بردی‌اف بازی به بازی بهتر شده و بدون شک در همین مسیر به کار ادامه خواهد داد. آنها البته روبه‌روی نفت آبادان فوق‌العاده نبودند اما شاید هیچ چیز در این مقطع به اندازه بردن بازی‌ها برای‌شان اهمیت نداشته باشد. برخلاف این دو مربی، مورایس و تیمش این هفته هم به برتری دست پیدا نکردند. سپاهان این بار روبه‌روی نمایش تدافعی آلومینیوم متوقف شد و برای چهارمین هفته متوالی نتوانست زمین را به عنوان تیم برنده ترک کند. این اتفاق موجب شد هواداران باشگاه به شدت علیه تیم و بازیکنانش موضع بگیرند و حتی علیه آنها شعار بدهند. جو نقش جهان در پایان این بازی اصلا به سود سپاهانی‌ها نبود.

هر سه مربی خارجی این فصل، فعلا در بین 6 تیم بالای جدول لیگ برتر دیده می‌شوند اما اساسا باشگاه‌ها باید بتوانند جو را در اطراف این مربیان کنترل کنند. آنها باید این تصور را به وجود بیاورند که ساپینتو، مورایس و بردی‌اف با حمایت کامل باشگاه روبه‌رو هستند. ناامیدکننده است که فقط چند هفته بعد از شروع فصل، زمزمه برکناری سرمربی استقلال بر سر زبان‌ها بیفتد. ناامیدکننده است که مربی بزرگی مثل مورایس به همین سرعت با واکنش منفی روبه‌رو شود و بردی‌اف نیز مرد محبوب سکوهای یادگار نباشد. حضور این مربیان در درازمدت بدون تردید به سود فوتبال ایران خواهد بود. اگر این سه باشگاه این مربیان را از دست بدهند، چیزی به جز بدهی زیاد و یک مربی معمولی‌تر به دست نخواهند آورد. آنها باید زمان داشته باشند تا ایده‌های‌شان را در فوتبال ایران پیاده کنند. ساپینتو اساسا یک مربی ماجراجو به شمار می‌رود و به سرعت انگیزه‌اش را از دست نمی‌دهد، مورایس در همین قاره آسیا موفقیت‌های بی‌نظیری در عربستان و کره را تجربه کرده و بردی‌اف متخصص تیم ساختن با یک پروژه طولانی است. همه این‌ها یعنی این نفرات باید با قدرت به کارشان در فوتبال ایران ادامه بدهند.

خیلی از این مربیان خارجی، با برانکو مقایسه می‌شوند و باشگاه‌ها دستاوردهای پروفسور در فوتبال ایران را به رخ‌شان می‌کشند اما انگار همه از یاد برده‌اند که ایوانکوویچ کارش را با چه مشکلات بزرگی شروع کرد. او و تیمش در اواخر لیگ چهاردهم، نتایج بدی گرفتند و در لیگ قهرمانان آسیا نیز با یک شکست سنگین و دردناک روبه‌رو شدند. پرسپولیس برانکو در شروع لیگ پانزدهم حتی به انتهای جدول هم رفت و اتفاقا بحث برکناری این مربی در همان روزها مطرح شد. آنها با وجود بازگشت رویایی به جدول، آن فصل را بدون بردن جام تمام کردند اما پرسپولیس برای پا گرفتن تیم برانکو صبر کرد و این صبر هم به شدت نتیجه داد. قرار نیست هر صبری، همان نتیجه را تکرار کند. قرار نیست ساپینتو، مورایس و بردی‌اف به سه قهرمانی متوالی در لیگ برتر برسند اما باشگاه باید پای این انتخاب‌ها بماند و عملکرد آنها را قبل از موعد قضاوت نکند. هیچ دلیلی برای این ناامیدی عمومی در بین هواداران سه باشگاه وجود ندارد. یک  فصل طولانی باقی مانده و این سه مربی، هنوز کارهای زیادی برای انجام دادن در پیش خواهند داشت.