آریا طاری

همزمان با شنیده شدن خبرهای جذاب نقل و انتقالاتی در کشورهای مختلف، باشگاه‌های ایرانی هم به دنبال تقویت ترکیب‌شان در نیم‌فصل دوم هستند. نیم‌فصل اول لیگ برتر به تازگی به پایان رسیده و حالا در روزهای تعطیل فوتبال باشگاهی، جابه‌جایی نفرات بین تیم‌های مختلف جریان دارد. هنوز نقل و انتقال بسیار بزرگی صورت نگرفته اما چند جابه‌جایی و چند شایعه جذاب در مورد لیگ برتر به گوش می‌رسد. تا همین جا چند بازیکن به تیم‌های جدید پیوسته‌اند و به نظر می‌رسد در روزهای جدید چند انتقال جذاب دیگر هم بین تیم‌های مختلف صورت خواهد گرفت.

استقلال؛ فعلا فقط خروج!

قهرمان نیم‌فصل فوتبال ایران که این اواخر با کرونا هم درگیر بوده، فعلا حتی یک خرید رسمی در نیم‌فصل دوم نداشته است. استقلال به لحاظ خرید بازیکن در نیم‌فصل اول، یکی از بهترین تیم‌های لیگ بیست و یکم به شمار می‌رفت و این مکث و طمانینه، نشان می‌دهد که آنها قصد دارند در نیم‌فصل دوم هم خریدهای خوب و موفقیت‌آمیزی داشته باشند. استقلال دو گزینه جدی برای خرید در زمستان دارد. کارلوس برزیلی که در دسته دوم فوتبال این کشور توپ می‌زند، یکی از مهره‌های مدنظر فرهاد به حساب می‌آید و محمد محبی که به تازگی به لیگ پرتغال رفته هم گزینه دیگری برای این تیم خواهد بود. صدرنشین لیگ برتر تا اینجا دو خروجی قطعی داشته و بابک مرادی قرار نیست در نیم‌فصل دوم برای این تیم به میدان برود. او روز گذشته به تیم هوادار ملحق شد. خروجی دوم تیم هم رشید مظاهری است که از چند باشگاه مختلف پیشنهاد دارد. او همچنان تحت قرارداد با استقلال است و باشگاه در انتظار بهترین پیشنهاد برای فروش قطعی یا قرضی این سنگربان به سر می‌برد. محمدرضا آزادی هم با وجود پتانسیل خوبی که داشت، فصل موفقی را در این تیم سپری نکرد و با توجه به قرار گرفتن در فهرست مازاد، احتمالا خیلی زود از استقلال جدا می‌شود. در روزهای گذشته شائبه‌هایی در خصوص جدایی روزبه چشمی هم به گوش می‌رسد. بازیکنی که زیر نظر فرهاد، یک مهره ثابت برای استقلال نبوده و در این فصل به اهدافش نرسیده است. روزبه اصلا دوست ندارد در سال منتهی به جام جهانی، به نیمکت دوخته شود و فرصت چندانی برای بازی نداشته باشد. به همین خاطر است که احتمال جدایی روزبه از استقلال هم این روزها مطرح می‌شود.

استقلال به لحاظ خرید بازیکن در نیم‌فصل اول، یکی از بهترین تیم‌های لیگ بیست و یکم به شمار می‌رفت و این مکث و طمانینه، نشان می‌دهد که آنها قصد دارند در نیم‌فصل دوم هم خریدهای خوب و موفقیت‌آمیزی داشته باشند

پرسپولیس؛ همه درگیر استعفا!

تیم دوم جدول لیگ برتر به جای خرید بازیکن، فعلا درگیر تنش‌های مختلفی است. پس از ورود مدیرعامل جدید، سرخپوشان یک بار در اعتراض به شرایط موجود، تمرین تیم را متوقف کردند و به فاصله کوتاهی از این اتفاق، یحیی از هدایت سرخ‌ها استعفا داد. گل‌محمدی هنوز به طور رسمی به پرسپولیس برنگشته و جالب اینجاست که خرید بازیکن، یکی از اصلی‌ترین شرط‌های او برای بازگشت بوده است. گفته می‌شود احمد گوهری، سعید صادقی و شروین بزرگ، گزینه‌های سرخ‌ها برای تقویت در بازار زمستانی نقل و انتقالات هستند. با شرایط فعلی باشگاه به لحاظ مالی اما تلاش برای خرید هر بازیکن، بیش از حد رویاپردازانه به نظر می‌رسد. باشگاهی که نمی‌تواند بدهی‌اش به مهره‌های فعلی را بدهد و درصد بیشتری از قرارداد این نفرات را تسویه کند، طبیعتا برای جذب نفرات تازه‌وارد با مشکلات بسیار بزرگی روبه‌رو خواهد شد. شرایط پرسپولیس فعلا به هیچ وجه آرمانی به نظر نمی‌رسد.

سپاهان؛ غایب بزرگ

سپاهان تا اینجا غایب بسیار بزرگ فصل نقل و انتقالات بوده است. محرم چند هفته قبل از پایان نیم‌فصل اعلام کرد که بی‌دلیل به بازار نقل و انتقالات وارد نمی‌‌شود و بعید است که بازیکن بزرگی را در این پنجره جذب کند. با این وجود اگر جدایی خلعتبری از این تیم صحت داشته باشد، ممکن است حداقل یک بازیکن در فهرست خرید محرم قرار بگیرد. نویدکیا و تیمش در این فصل اصلا خوب نتیجه نگرفته‌اند و انتظارات را برآورده نکرده‌اند. بخشی از این اتفاق به خریدهای این فصل باشگاه مربوط می‌شود. مهره‌هایی مثل مغانلو و احمدزاده، هنوز نتوانسته‌اند برای سپاهان در حد و اندازه ستاره‌های تمام‌عیار باشند. گفته می‌شود طلایی‌ها در  بازار دو بازیکن را زیر نظر گرفته‌اند. سعید صادقی از گل گهر و رشید مظاهری از استقلال، در فهرست این باشگاه هستند اما با توجه به داشتن سروش رفیعی و کریستوفر کنت، بعید است که این انتقال‌ها در نهایت سر بگیرند. سپاهان تا اینجا خاموش‌ترین مدعی در فصل نقل و انتقالات فوتبال ایران بوده است.

فولاد؛ تیمی که بیدار شده است

عملکرد فولاد در پنجره نقل و انتقالات شروع فصل چندان مطلوب نبود و حالا به نظر می‌رسد که آنها به دنبال جبران آن روند هستند. گرشاسبی در شروع فصل نقل و انتقالات، دست به یک سرقت جذاب زده و کوشکی را در آستانه توافق نهایی با پرسپولیس به اهواز برده است. مهاجم مورد علاقه یحیی، فصل بسیار خوبی در پیکان داشته و یکی از بهترین مهره‌های هجومی لیگ برتر بیست و یکم بوده است. بعید به نظر می‌رسد که کوشکی، آخرین خرید این فصل فولادی‌ها باشد. فراموش نکنیم که این تیم نیاز مبرمی به یک گلر دارد و حتی پیشنهادهایی به بیرانوند و مظاهری داده است. بعید نیست جدایی شهاب گردان از ذوب هم، پالس مثبتی برای باشگاه فولاد باشد و گلر سابق باشگاه اهوازی، دوباره برای بازی به این تیم برگردد. یکی از دو نماینده فوتبال ایران در آسیا، دوباره بیدار شده تا تیم قدرتمندی را برای نیم‌فصل دوم رقابت‌های لیگ برتر ایران ببندد.

گل‌محمدی هنوز به طور رسمی به پرسپولیس برنگشته و جالب اینجاست که خرید بازیکن، یکی از اصلی‌ترین شرط‌های او برای بازگشت بوده است. گفته می‌شود احمد گوهری، سعید صادقی و شروین بزرگ، گزینه‌های سرخ‌ها برای تقویت در بازار زمستانی نقل و انتقالات هستند

تراکتور؛ بازگشت مرد جنگجو

جدایی سعید واسعی، فعلا مهم‌ترین اتفاق در پنجره نقل و انتقالات تراکتور به شمار می‌رود. بازیکنی که با رویاهای بزرگی راهی تراکتور شد اما مدتی محروم بود و در مجموع روزهای خوبی را در فوتبال تبریز سپری نکرد. گفته می‌شود تبریزی‌ها در این فصل نقل و انتقالات، به دنبال جذب دوباره مهدی کیانی هم خواهند رفت. بازیکنی که همیشه در بین هوادارهای فوتبال تبریز، محبوبیت قابل توجهی داشته است. کیانی چندین سال برای تیم تبریزی به میدان رفته و در مس رفسنجان، اصلا عالی ظاهر نشده است. به همین خاطر بعید است که مسی‌ها مشکل چندانی با فروش او به تراکتور داشته باشند. بازگشت کیانی به تبریز، کمربند میانی تراکتور را محکم خواهد کرد. هرچند معلوم نیست با این همه بدهی ریز و درشت، تراکتور اصلا چطور می‌تواند در بازار نقل و انتقالات، بازیکن جدیدی را به خدمت بگیرد.

مس؛ یک در مقابل یک

کیانی، فعلا یکی از جداشده‌های مس کرمان در نیم‌فصل لیگ برتر است. بعید نیست مهره‌های عمانی مس هم در بین خروجی‌های باشگاه به او ملحق شوند. تیم ربیعی البته تا اینجا یک خرید بسیار خوب داشته است. آنها کاپیتان این فصل پیکان را به جمع نفرات‌شان اضافه کرده‌اند. پورامینی 31 ساله که در خط میانی پیکان به میدان می‌رود، قبلا در لیگ یک تجربه بازی با پیراهن مس را داشته است. از دست دادن ستاره‌هایی مثل پورامینی و کوشکی، بدون شک لطمه بزرگی به پیکان خواهد زد. تیم مجتبی حسینی یکی از تیم‌های بسیار خوب این فصل لیگ برتر بوده اما بعد از جدایی دو مهره بسیار کلیدی، بعید است که بتواند با همان کیفیت نیم‌فصل اول روبه‌روی رقبا قرار بگیرد.

گل گهر؛ عبور از کابوس

تلخ‌ترین اتفاق ممکن در نیم‌فصل اول برای گل گهر، ماجرای اریک بایناما بود. بازیکنی که هیچ حرکت موثری برای این تیم انجام نداد و در نهایت به اندازه هفت امتیاز به تیم قلعه‌نویی لطمه زد. طبیعتا بایناما دیگر برای گل گهر به میدان نمی‌رود و باشگاه به جای او به سراغ یک مهره شناخته‌شده در فوتبال ایران رفته است. آنها اولین خرید زمستانی این فصل را با جذب کی‌روش استنلی انجام دادند. یک مهاجم برزیلی که قبلا در ذوب و سپاهان، شاگرد قلعه‌نویی بوده است. آنها امیدوارند کی‌روش بتواند امتیازهای از دست رفته در ماجرای بایناما را برای این تیم به دست بیاورد. بازیکنی که شاید دیگر جوان نباشد اما یک گل‌زن بسیار باتجربه و کارکشته به شمار می‌رود و می‌تواند در نیم‌فصل دوم به یکی از مهره‌های موثر لیگ برتر تبدیل شود. او حالا برای سومین بار شاگرد ژنرال شده است.