آریا طاری

لیگ برتر بیستم هم سرانجام به پایان رسید و سرنوشت تیم قهرمان و آخرین تیم سقوط کننده هم روشن شد. این هفته از لیگ برتر، ماجراهای خاص خودش را داشت اما مهم‌ترین نکته در مورد هفته سی‌ام، این بود که تک تک تیم‌ها با انگیزه زیادی در آن به میدان رفتند. در حقیقت حتی تیم‌های وسط جدولی که نتیجه این مسابقه تغییری در سرنوشت‌شان به وجود نمی‌آورد، دیدارهای هفته پایانی را کاملا جدی گرفتند تا لیگ برتر به شکل جوانمردانه‌ای به پایان برسد. در کنار همه انتقادهای بزرگی که درباره کیفیت فنی و مشکلات اخلاقی این لیگ مطرح می‌شود، نباید فراموش کرد که این هفته پایانی، به شدت امیدوارکننده بوده است.

دوباره پرسپولیس، دوباره تارتار

مهدی تارتار حتی بیشتر از خود مربیان پرسپولیس در جشن‌های قهرمانی این تیم شرکت کرده است. او دو سال قبل در جم، سال گذشته در مسجدسلیمان و امسال در تهران، به عنوان مربی رقیب سرخ‌ها شاهد قهرمانی این تیم در رقابت‌های لیگ برتر بود. تارتار و تیمش البته تلاش زیادی به خرج دادند و نمایش محکمی داشتند اما نتوانستند در این نبرد به پیروزی دست پیدا کنند و سرانجام پرسپولیس با نوزدهمین برد فصل، قهرمان لیگ برتر شد. دومین قهرمانی پیاپی یحیی و پنجمین قهرمانی متوالی سرخ‌ها در لیگ برتر، با درخشش مهدی عبدی، مهدی ترابی و احمد نوراللهی به دست آمد. ستاره‌هایی که در جدال هفته گذشته با تراکتور نیز عملکرد بسیار خوبی داشتند و حالا روبه‌روی پیکان هم بهترین مهره‌های تیم‌شان بودند.

سپاهان، بهترین نایب‌قهرمان

حتی با وجود پیروزی در آخرین دیدار فصل روبه‌روی استقلال، سپاهان نتوانست جام قهرمانی را لمس کند. با این حال نمی‌توان از کار بزرگی که محرم در این فصل انجام داده به سادگی عبور کرد. سپاهان لیگ بیستم بدون تردید «بهترین نایب‌قهرمان» همه ادوار لیگ برتر بود. آنها تبدیل به «اولین» تیم تاریخ لیگ شدند که با میانگین دو امتیاز به ازای هر مسابقه، لیگ را فتح نمی‌کنند. در کنار تصاحب عنوان بهترین خط حمله لیگ برتر، سپاهانی‌ها آقای گل و بهترین پاسور این فصل لیگ را در نیز در اختیار داشتند. سجاد شهباززاده با 20 گل و سروش رفیعی با 9 پاس گل، بهترین‌ جوایز فردی این فصل لیگ را از آن خودشان کردند.

استقلال، به رنگ حسرت

بعد از پرسپولیس که این فصل 11 هفته در صدر جدول رده‌بندی لیگ برتر دیده شده، استقلالی‌ها در هفت هفته لیگ صدرنشین بوده‌اند و از این حیث، تیم دوم جدول هستند. این در حالی است که سپاهان تنها در پنج هفته صدرنشین بوده است. جالب اینکه این صدرنشینی در دوران محمود فکری برای آبی‌ها اتفاق افتاد. با این حال تردیدی وجود ندارد که فرهاد استقلال را در مسیر امیدوارکننده‌ای قرار داده است. آنها اگرچه فصل را با شکست تمام کردند اما از لیگ برتر به سهمیه قطعی آسیا رسیدند. استقلال با فرهاد هنوز می‌تواند آخرین جام فصل را تصاحب کند و قهرمانی جام حذفی را به دست بیاورد.

سایپا، اولین سقوط

این فقط پرسپولیس نبود که به یک طلسم تاریخی در لیگ برتر بیستم رسید و برای پنجمین بار قهرمان لیگ برتر شد. سایپا نیز در پایان فصل، یک طلسم مهم را شکست و برای «اولین بار» طعم سقوط از رقابت‌های لیگ برتر را چشید. سایپا که در همه 20 دوره قبلی لیگ برتر دیده شده بود، حالا باید فصل تازه را در لیگ یک شروع کند. نارنجی‌ها این فصل سه سرمربی مختلف داشتند اما از تغییر سرمربی نفعی نبردند. آنها از هفته بیست و سوم به بعد، همیشه در منطقه سقوط جدول بودند و نتوانستند از این منطقه فاصله بگیرند.

تراکتور، امیدوار به آبی‌ها

مهم‌ترین سبقت هفته پایانی لیگ برتر، سهم تراکتوری‌ها شد. آنها به لطف توقف گل گهر و البته پیروزی پرگل روبه‌روی سایپا، توانستند خودشان را به رده چهارم جدول برسانند. این نتیجه از یک جهت برای تراکتور به شدت مهم است. اگر استقلال فرهاد روی سکوی اول جام حذفی برود، این تیم هم راهی رقابت‌های فصل آینده لیگ قهرمانان آسیا خواهد شد.

نجات فکری با علیمنصور

نفت مسجدسلیمان حتی در صورت شکست روبه‌روی آلومینیوم هم به لطف شکست سایپا در لیگ باقی می‌ماند اما بردن آلومینیوم، یک پایان امیدوارکننده را برای تیم محمود فکری رقم زد. شرایط تیم منصوریان اما به هیچ وجه ایده‌آل نیست. این تیم در هر 6 مسابقه آخرش در لیگ برتر و جام حذفی، 6 شکست متوالی را تجربه کرده است. آلومینیوم در اولین هفته‌های ورود منصوریان، تیمی بدون شکست بود و کاملا آماده به نظر می‌رسید اما فرم این تیم در هفته‌های پایانی فصل، فاجعه‌بار به نظر می‌رسد.

جوانمرد، مثل مس

جایزه فیرپلی هفته پایانی لیگ برتر را هم باید به مس رفسنجان بدهند. تیمی که دیدار هفته آخر کوچک‌ترین تاثیری در سرنوشتش نداشت اما با همه نفرات اصلی روبه‌روی ذوب قرار گرفت و توانست این تیم را شکست بدهد. جالب اینکه با این نتیجه، سایپا حتی با یک تساوی در دیدار برابر تراکتور در لیگ باقی می‌ماند. نارنجی‌ها اما هدیه مس را باز نکرده پس فرستادند.