آریا رهنورد

به مسابقه رفت فولاد و پرسپولیس در نیم‌فصل اول لیگ برتر، چیزهای زیادی در دو باشگاه تغییر کرده است. وقتی دو تیم در نیم‌فصل اول با هم روبه‌رو شدند، هنوز عبدالله ویسی سرمربی فولاد بود، رضا اسدی در ترکیب ثابت پرسپولیس دیده می‌شد و عیسی آل‌کثیر هنوز مصدوم نشده بود. پرسپولیس آن مسابقه را با یک برد پرگل و یک‌طرفه تمام کرد اما نبرد امروز آزادی، دشوارتر و پیچیده‌تر خواهد بود.

جدال امروز پرسپولیس و فولاد در تهران، تحت تاثیر شایعاتی درباره استعفای احتمالی یحیی گل‌محمدی قرار گرفته است. رسانه‌ها از احتمال کناره‌گیری او از جمع سرخ‌ها خبر می‌دهند و این احتمال وجود دارد که این آخرین بازی او روی نیمکت قرمزها باشد. این در حالی است که فقط چند روز از نمایش درخشان تیم او روبه‌روی ذوب در جام حذفی سپری شده است. نمایشی که به باور هوادارها بهترین نمایش این فصل پرسپولیس بوده است. آن جدال به چند دلیل برای طرفداران باشگاه امیدوارکننده به نظر می‌رسید. یک نبرد چشم‌نواز با گل‌های زیاد که درخشش مهدی عبدی، ترابی و البته تاجیکی‌ها را برای این تیم رقم زد. با این حال مشکلات مالی سرخ‌ها هنوز به قوت خودشان باقی هستند و بعید است تغییر مدیرعامل هم شرایط این تیم را عوض کند. پرسپولیس در حالی با فولاد برخورد می‌کند که نیم‌فصل اول بسیار خوبی را پشت سر گذاشته است. این تیم در نیم‌فصل اول لیگ برتر فقط یک بار شکست خورده، نزدیک‌ترین تعقیب‌کننده استقلال به شمار می‌رود و هنوز یک مدعی جدی برای قهرمانی است. در مقابل اما فولادی‌ها اصلا نتوانسته‌اند انتظارات را برآورده کنند. فولاد در این فصل دو بار با ویسی و دو بار با نکونام ‌طعم شکست را چشیده است. هر دو شکست این تیم با نکو اما در چهار هفته گذشته اتفاق افتاده است. فولاد تقریبا در همه نبردهای بزرگ نیم‌فصل اول شکست خورده و این نشانه خوبی برای این باشگاه نیست. این در حالی است که فولاد برخلاف پرسپولیس، مجوز حرفه‌ای‌اش را از دست نداده و در رقابت‌های این فصل لیگ قهرمانان حاضر خواهد بود.

جدال امروز پرسپولیس و فولاد در تهران، تحت تاثیر شایعاتی درباره استعفای احتمالی یحیی گل‌محمدی قرار گرفته است. رسانه‌ها از احتمال کناره‌گیری او از جمع سرخ‌ها خبر می‌دهند و این احتمال وجود دارد که این آخرین بازی او روی نیمکت قرمزها باشد

جدال پرسپولیس و فولاد از یک جهت دیگر هم جالب توجه خواهد بود. دو باشگاه قصد دارند در بازار نقل و انتقالات از هم بازیکن بگیرند. پرسپولیسی‌ها برای تقویت خط حمله، شیمبا را مدنظر دارند و فولادی‌ها هم به دنبال امضای قرارداد با اسدی، شیری و سعید آقایی هستند. طبیعتا عملکرد این بازیکن‌ها در این نبرد بیشتر از بقیه زیر ذره‌بین خواهد بود. هرچند که بعید به نظر می‌رسد پرسپولیس با خروج همزمان همه این نفرات موافقت به خرج بدهد. این جدال از یک نظر دیگر هم برای این دو تیم اهمیت دارد و آن پایان لیگ قبل از شروع تعطیلات تیم ملی خواهد بود. هم پرسپولیس و هم فولاد ترجیح می‌دهند با برد به استقبال این تعطیلات بروند. درست برخلاف پرسپولیس که در جام حذفی عملکرد خوبی داشته و به جمع هشت تیم برتر رسیده، فولاد در یک مسابقه باورنکردنی روبه‌روی مس شکست خورده و جام حذفی را از دست داده است. اتفاقی که انگیز‌‌ه‌های این تیم برای درخشیدن در این جدال را به اوج می‌رساند. بین دو تیم در جدول رده‌بندی لیگ برتر پنج پله فاصله وجود دارد. پرسپولیسی‌ها ۱۱ امتیاز بیشتر از حریف به دست آورده‌اند و چهار برد بیشتر، ۹ گل زده بیشتر و سه گل خورده کم‌تر دارند. آمار نشان می‌دهد که پرسپولیس تیم به مراتب باکیفیت‌تری بوده اما شرایط این مسابقه برای آنها پیچیده‌تر خواهد بود. چراکه فولاد با نکو همیشه می‌تواند به لحاظ تاکتیکی تیم خطرناکی باشد.جواد نکونام و یحیی گل‌محمدی دو مربی صاحب ایده در فوتبال ایران هستند. جواد نکونام همیشه علاقه زیادی به فوتبال دفاعی و استفاده از ضدحمله دارد و یحیی اساسا فوتبال مالکانه با پاس‌های کوتاه را می‌پسندد. با این وجود باید پذیرفت که هیچ‌کدام از دو تیم در این فصل فوتبال دلخواه مربیان‌شان را بازی نکرده‌اند. فولاد در دفاع، تیم نفوذناپذیری نبوده و کمی آسیب‌پذیر نشان داده و پرسپولیس هم نتوانسته نبض بسیاری از بازی‌ها را در دست بگیرد. تلخ است که چنین مسابقه مهمی همچنان بدون حضور تماشاگرها برگزار خواهد شد. روندی که اصلا معلوم نیست چه زمانی در فوتبال ایران به پایان خواهد رسید. با این وجود جدال بین پرسپولیس و فولاد تحت هر شرایطی، تماشایی از کار درمی‌آید. چراکه هر دو تیم نفرات بسیار تعیین‌کننده‌ای در این مسابقه دارند. اگر پرسپولیس بتواند فولاد را شکست بدهد، خودش را قبل از تعطیلات به عنوان یک مدعی جدی تثبیت می‌کند اما اگر فولاد برنده این دوئل باشد، شرایط در کورس قهرمانی به شدت به ضرر تیم یحیی خواهد شد. خیلی از هواداران پرسپولیس هم منتظرند که مصاحبه تند و توفانی سرمربی‌شان در پایان این دوئل را تماشا کنند. مصاحبه‌ای که شاید حتی از خود مسابقه نکته‌دارتر و پرحاشیه‌تر باشد.