لیگ 6 طبقه

در حالی که همه لیگ‌های آسیایی و اروپایی دنیای فوتبال شروع شده‌اند، معلوم نیست چرا لیگ برتر ایران قصد آغاز شدن ندارد. فصل بدنسازی باشگاه‌ها هم آنقدر طولانی شده که فوتبالیست‌ها می‌توانند همزمان با شروع لیگ، در مسابقات مردان آهنین هم به میدان بروند. در فاصله یک ماه با شروع فصل جدید لیگ برتر، بد نیست که به شرایط تیم‌های مختلف نگاهی بیندازیم. شرایطی که البته ممکن است تا بیست و هفتم مهرماه و شروع رسمی فصل جدید، دستخوش تغییر و تحول نیز شود.

آریا رهنورد

این سه مدعی

به نظر می‌رسد فصل جدید لیگ برتر، سه مدعی جدی خواهد داشت. سه تیم که پرافتخارترین تیم‌های این لیگ هم به شمار می‌روند. پرسپولیس، سپاهان و استقلال فصل گذشته در رده‌های اول تا سوم قرار گرفتند و انتظار می‌رود چنین اتفاقی در این فصل هم تکرار شود. اگر معیار کلیدی موفقیت تیم‌ها در این فصل شرایط نقل و انتقالات باشد، سپاهان شانس اصلی بردن لیگ بیست و یکم خواهد بود. تیمی که اگرچه چند مهره مهم را از دست داده اما با حفظ سایر نفرات کلیدی و خرید چند ستاره مهم، به خوبی توانسته جای خالی آنها را پر کند. برخلاف سپاهان، پرسپولیس در زمینه انتخاب جانشین برای ستاره‌های جدا شده چندان فوق‌العاده نشان نداده اما نباید فراموش کرد که آنها قهرمان پنج دوره اخیر لیگ برتر هستند و فصل را با اعتماد به نفسی مثال‌زدنی شروع می‌کنند. هیچ تیمی به اندازه آنها از شخصیت قهرمانی در رقابت‌های لیگ برتر برخوردار نیست. مدعی مهم بعدی هم استقلال خواهد بود. تیمی که البته با جدایی چند مهره کلیدی روبه‌رو شده و تلاش کرده با نفرات جوان، جای آنها را پر کند. حفظ فرهاد مجیدی و اولین تجربه کاری او از شروع یک فصل برای استقلال، همچنان هواداران باشگاه را به آینده استقلال امیدوار کرده است.

جنگ سهمیه

قبل از شروع فصل گذشته، فولاد و تراکتور هم جزو مدعیان جدی قهرمانی لیگ به حساب می‌آمدند اما حالا دیگر نمی‌توان آنها را در میان مدعیان جدی قرار داد. فولاد بعد از نکو و با عبدا... ویسی، به تیم متوسطی تبدیل شده و تراکتور هم آنقدر مشکل دارد که اصلا به یک موفقیت بزرگ فکر نکند. با این حال این دو تیم می‌توانند در لایه دوم تیم‌های مدعی قرار بگیرند. این فهرست، تیم سومی هم دارد. «گل گهر سیرجان» با فهرست شلوغ مهره‌های ورودی، تبدیل به شعبه ایرانی پی‌اس‌جی شده است. تیمی که فصل گذشته هم فراتر از حد انتظار نشان داد اما در نهایت به سهمیه آسیا نرسید. آنها این فصل سهمیه آسیا را به عنوان یک هدف بسیار جدی نشانه خواهند رفت.

غافلگیر‌کننده‌ها

لیگ برتر بیست و یکم، می‌تواند تیم‌های غافلگیرکننده‌ای هم داشته باشد. البته که حدس‌زدن نام این تیم‌ها قبل از شروع مسابقات ساده نخواهد بود اما ذوب آهن با مهدی تارتار، می‌تواند دوباره قدرت گذشته‌اش را به دست بیاورد و از کابوس این چند سال فرار کند. پیکان هم در فصل گذشته تیم بسیار خوبی داشت و با حفظ نفرات مهم و جذب مجتبی حسینی برای نیمکت، می‌توان پتانسیل تبدیل شدن به یک تیم غافلگیرکننده را در این تیم دید. مس رفسنجان هم با طرح و برنامه جالبی که دارد، می‌تواند در این فهرست قرار بگیرد. آنها از لیگ یک تا امروز، همواره محمد ربیعی را روی نیمکت نگه داشته‌اند و حالا با خرید چند مهره خارجی، می‌خواهند یک فصل جذاب را پشت سر بگذارند.

به نظر می‌رسد فصل جدید لیگ برتر، سه مدعی جدی خواهد داشت. سه تیم که پرافتخارترین تیم‌های این لیگ هم به شمار می‌روند. پرسپولیس، سپاهان و استقلال فصل گذشته در رده‌های اول تا سوم قرار گرفتند و انتظار می‌رود چنین اتفاقی در این فصل هم تکرار شود

متوسط‌ها

شهرخودرو که زمانی برای بردن لیگ و گرفتن سهمیه می‌جنگید، با اتفاقات اخیر تبدیل به تیم کاملا متوسطی شده و در این فصل هم هدف چندان بزرگی را دنبال نخواهد کرد. نساجی قائمشهر هم بدون تردید با ساکت الهامی دیگر در کورس سقوط قرار نمی‌گیرد اما با توجه به فعالیت‌های نقل و انتقالاتی، بعید است که این باشگاه فصل فوق‌العاده‌ای را سپری کند. آلومینیوم اراک هم احتمالا به دسته تیم‌های متوسط این فصل لیگ برتر تعلق خواهد داشت. تیمی که در اولین فصل بازی در لیگ برتر، نتایج نسبتا خوبی به دست آورد.

ناشناخته‌ها

هنوز شناخت چندانی از دو تیم تاز‌ه‌وارد این فصل لیگ برتر وجود ندارد. فجر که ستاره چندانی را به خدمت نگرفته و هوادار هم تا همین چند روز قبل، شرایط مبهمی برای بازی در این فصل داشته است. آنها دو تیم کاملا ناشناخته در آستانه آغاز فصل جدید رقابت‌های لیگ برتر هستند. نفراتی که این دو تا امروز در پنجره نقل و انتقالات جذب کرده‌اند، نفرات فوق‌العاده‌ای به نظر نمی‌رسند. شاید کمی بعد از شروع لیگ، قضاوت ساده‌تری از آنها به دست بیاید.

نبرد بقا

شرایط نفتی‌های لیگ برتر، در این فصل هم چندان جالب نخواهد بود. شاید فجر سپاسی و هوادار هم در جنگ بقا قرار بگیرند اما احتمال قرار گرفتن نفت مسجدسلیمان در این نبرد به مراتب بیشتر است. تیمی که در فصل گذشته هم به سختی خودش را در لیگ برتر حفظ کرد. نفت آبادان هم با توجه به شرایط نقل و انتقالاتی، احتمالا با یک فصل بحرانی روبه‌رو خواهد شد.