کدام مهاجم زهردارتر است؟

خرید قطعی شهریار مغانلو از سانتاکلارا، به یک چالش بزرگ برای پرسپولیس تبدیل شده و به نظر می‌رسد سرخ‌ها تا حدودی قید جذب این مهاجم برای فصل جدید را زده‌اند. شهریار البته یک مشتری سفت و سخت در لیگ برتر ایران دارد و سپاهانی‌ها به دنبال خرید او هستند. گفته می‌شود اگر مغانلو به اصفهان برود، شهباززاده در مسیری معکوس با او راهی تهران می‌شود تا برای تیم یحیی توپ بزند. سجاد و شهریار، هر دو از مهاجمان درجه یک فوتبال ایران به شمار می‌روند اما برای مقایسه دقیق آنها، باید فاکتورهای متفاوتی را در کنار هم قرار داد.

آریا طاری

شرایط سنی

شهریار مغانلو 26 ساله است و هنوز می‌تواند سال‌های بیشتری را در فوتبال ایران سپری کند. سجاد شهباززاده اما چهار سال و نیم از او بزرگ‌تر است و در حوالی 31 سالگی قرار دارد. با توجه به اینکه تیم یحیی تا همین حالا هم علی ابراهیمی 31 ساله را جذب کرده، خرید سجاد میانگین سنی این تیم را به شکل قابل توجهی بالا خواهد برد. علاوه بر این، عیسی آل کثیر هم در همین شرایط سنی قرار دارد و دیگر یک فوتبالیست جوان به شمار نمی‌رود. اگر ملاک تنها شرایط سنی باشد، مغانلو خرید ایده‌آل‌تری به شمار می‌رود. چراکه او هنوز می‌تواند به اوج دوران فوتبالش برسد و همچنان یک دوره زمانی نسبتا طولانی را در پیش خواهد داشت. 31 سالگی البته به معنی ناکارآمدی سجاد نیست و او هنوز در استانداردهای فوتبال ایران، مهاجم درجه یکی محسوب می‌شود. با این وجود در شرایط سنی، مغانلو به سجاد برتری خواهد داشت.

هر تیمی که شهریار مغانلو را بخواهد، باید یک رقم قابل توجه به باشگاه سانتاکلارا پرداخت کند. علاوه بر این، خود مغانلو نیز دستمزدی در حد پنج میلیارد تومان خواهد داشت. این رقم در مجموع بسیار سنگین به نظر می‌رسد. سجاد اما با رقم به مراتب کم‌تری جذب خواهد شد

تفاوت رقم قرارداد

اگر رقم قرارداد ملاک جذب این دو نفر باشد، خرید سجاد به مراتب کم‌تر هزینه خواهد داشت. هر تیمی که شهریار مغانلو را بخواهد، باید یک رقم قابل توجه به باشگاه سانتاکلارا پرداخت کند. علاوه بر این، خود مغانلو نیز دستمزدی در حد پنج میلیارد تومان خواهد داشت. این رقم در مجموع بسیار سنگین به نظر می‌رسد. سجاد اما با رقم به مراتب کم‌تری جذب خواهد شد. نکته مهم‌تر این است که قرارداد سجاد با باشگاه سپاهان تمام شده و او می‌تواند بدون جلب نظر باشگاه، تیم جدیدش را انتخاب کند. تمام شدن زمان قرارداد سروش رفیعی و شهباززاده، این روزها به یک دغدغه کاملا جدی برای سپاهانی‌ها تبدیل شده است. این دو ستاره می‌توانند با هر باشگاهی که بخواهند، وارد مذاکره شوند و تیم جدیدشان را تنها با تصمیم خودشان انتخاب کنند.

تعداد گل‌ها

سجاد شهباززاده با 20 گل زده، بهترین گلزن لیگ برتر بیستم بوده است. ستاره‌ای که یکی از بهترین فصل‌های دوران فوتبالش را سپری کرده و در تیم محرم، درخشش قابل توجهی داشته است. شهریار مغانلو اما از نیم‌فصل به پرسپولیس ملحق شده و در لیگ برتر، تنها چهار گل به ثمر رسانده است. سجاد این فصل در لیگ برتر و جام حذفی، 33 بار برای سپاهان به میدان رفته و 21 بار توانسته دروازه رقبا را باز کند. او در تک تک نبردهای این فصل لیگ برای طلایی‌ها توپ زده است. شهباززاده چهار پاس گل هم به هم‌تیمی‌ها رسانده است. شهریار مغانلو در لیگ پرتغال، جام حذفی این کشور، لیگ برتر ایران، جام حذفی ایران و لیگ قهرمانان آسیا، مجموعا 35 بازی انجام داده و تنها 9 گل به ثمر رسانده است. شهریار توانسته سه پاس گل هم برای هم‌تیمی‌ها صادر کند. در مجموع آمار گلزنی سجاد در این فصل، به مراتب ایده‌آل‌تر به نظر می‌رسد.

نرخ تبدیل شوت به گل

اگر تنها به آمار لیگ برتری این دو مهاجم نگاه کنیم، متوجه خواهیم شد که مغانلو اساسا علاقه بیشتری به شوت زدن به طرف دروازه رقبا دارد. شهریار در لیگ برتر بیستم به ازای هر مسابقه، 2.7 شوت به طرف دروازه رقبا داشته است. این در حالی است که سجاد به ازای هر نبرد تنها دو شوت داشته است. با این وجود در نرخ تبدیل شوت به گل، شهباززاده برتری محسوسی نسبت به حریفش داشته است. 37.5 درصد شوت‌های سجاد در این فصل به گل تبدیل شده‌اند. این آمار برای شهریار مغانلو 13 درصد است. در واقع شهباززاده شوت‌های کم‌تر اما کاملا مفیدتر و دقیق‌تری به طرف دروازه تیم‌های حریف می‌زند.

نبردهای بزرگ

یکی از فاکتورهای مهم برای مهاجمان لیگ برتری، درخشش در نبردهای بزرگ و تعیین‌کننده است. اولین بازی بزرگ این فصل سجاد مقابل پرسپولیس بود که شهباززاده موفق به گلزنی در آن نشد. او در نیم فصل اول مقابل فولاد و تراکتور هم گل نزد اما در آخرین مسابقه نیم‌فصل توانست دروازه استقلال را باز کند. شهباززاده در نیم‌فصل دوم هم دروازه استقلال و تراکتور را باز کرد و نتوانست توپ را از خط دروازه پرسپولیس و فولاد عبور بدهد. شهریار در نیم فصل دوم لیگ بیستم، در هیچ کدام از نبردهای بزرگ موفق به گلزنی نشد. او یک بار در لیگ و یک بار در جام حذفی به مصاف استقلال رفت و نتوانست به این تیم گل بزند. او در این فصل دروازه فولاد، تراکتور و سپاهان را هم باز نکرد.