روز دربی‌ها!

به جز یک مسابقه، همه نبردهای دیگر این هفته لیگ برتر عصر امروز برگزار می‌شوند. آن‌چه به نبردهای امروز جذابیت وافری می‌بخشد، برگزاری سه شهرآورد است. در شروع هفته پنجم لیگ برتر، ذوب‌آهن و سپاهان دربی اصفهان را برگزار می‌کنند، صنعت نفت و نفت مسجدسلیمان یکی از دربی‌های خوزستان را پشت سر می‌گذارند و پرسپولیس و هوادار نیز یکی از شهرآوردهای تهران را به زمین فوتبال می‌کشانند. لیگ بیست و دوم حالا دیگر سروشکل خاص خودش را پیدا کرده و تیم‌ها نیز از سنگینی ابتدای فصل جدا شده‌اند. حالا زمانی برای تماشای جذاب‌ترین نبردها در لیگ برتر است.

آریا   رهنورد

 

 

هوادار-پرسپولیس؛ هواداری در کار نیست!

در روزهای گذشته زمزمه‌هایی در مورد احتمال برگزاری این بازی دراستادیوم آزادی به گوش می‌رسید اما حالا باشگاه هوادار ورزشگاه دستگردی را برای میزبانی از قرمزها معرفی کرده و با توجه به امکانات کم این استادیوم، این بازی بدون تماشاگر برگزار خواهد شد. این که هنوز هم بازی‌هایی در لیگ برتر ایران بدون تماشاگر برگزار می‌شوند، عمیقا ناراحت‌کننده و تلخ است. هرچند که باشگاهی مثل هوادار از نبود طرفداران در استادیوم استقبال می‌کند. جدال‌های این دو تیم در فصل گذشته، ماجراهای زیادی داشت. در مسابقه رفت در آزادی، یک گل عجیب وارد دروازه پرسپولیس شد که سرخ‌ها باور داشتند با دست به ثمر رسیده است. به هر حال هوادار با هدایت رضا عنایتی در هر دو بازی رفت و برگشت پرسپولیس را متوقف کرد و نقش بسیار مهمی در دور شدن این تیم از صدر جدول و در نهایت قهرمانی لیگ برتر داشت. حالا این تیم با هدایت ساکت الهامی روبه‌روی تیم یحیی قرار می‌گیرد. پرسپولیس در پایان هفته چهارم، صدرنشین جدول لیگ شده و فعلا هیچ شکستی را تجربه نکرده است. این تیم تنها تیم لیگ برتر بیست و دوم به شمار می‌رود که هنوز هیچ گلی دریافت نکرده و چهار کلین‌شیت متوالی داشته است. پرسپولیس بهترین نمایش این فصل‎ش را هفته گذشته ارائه کرد و با درخشش لوکادیا، نفت را شکست داد. حالا انتظار می‌رود که لوکادیا همچنان در ترکیب ثابت این تیم بماند و شیخ دیاباته نیز در فهرست نهایی این تیم برای این مسابقه قرار بگیرد. شاید اولین حضور همزمان آنها در ترکیب تیم برای دقایقی در این بازی رقم بخورد. رویارویی زوج سابق خط دفاعی سپاهان در ترکیب دو تیم است. گولسیانی این فصل راهی پرسپولیس شده و عزت پورقاز نیز برای هوادار به میدان می‌رود. تیم الهامی در این فصل یک برد و دو تساوی و البته یک شکست داشته است. آنها اساسا تیمی با رویکرد دفاعی بوده‌اند و در این چهار مسابقه، تنها دو گل زده‌اند و دو گل خورده‌اند. انتظار می‌رود برخورد این هفته هوادار با پرسپولیس، مسابقه کم‌گلی از کار دربیاید. به خصوص اینکه روی چمن دستگردی نیز، نمایش یک فوتبال خوب و تماشایی تقریبا غیرممکن خواهد بود. پرسپولیس برای حفظ صدرنشینی و هوادار برای رقم زدن یک شروع خوب، روبروی هم قرار می‌گیرند. یک برخورد جذاب بین دو تیمی که می‌خواهند زمین این مسابقه را با برد ترک کنند.

 

ذوب‌آهن-سپاهان؛ جوانی و یک تیم جهانی!

این یکی از آن دربی‌هایی است که در فوتبال ایران همه کم و بیش منتظرش بودند. یک برخورد دیدنی بین دو تیمی که فوتبال خوبی به نمایش می‌گذارند و با وجود همه تفاوت‌های بزرگی که دارند، تیم‌های خوبی به شمار می‌روند. مهدی تارتار و تیمش فصل گذشته کابوسی برای سپاهان بودند و چهار امتیاز از این حریف گرفتند. آنها امیدوارند این روند خوب را در این فصل نیز روبه‌روی سپاهان در پیش بگیرند. سپاهان در هر دو دیدار رفت و برگشت لیگ بیستم، ذوب را شکست داده بود اما فصل گذشته روبه‌روی این تیم هیچ بردی به دست نیاورد. تیم مورایس در شروع فصل فوق‌العاده ظاهر شد و بعد از شکست دادن استقلال در آزادی، نساجی را نیز با شکست بدرقه کرد. با این حال روند پیروزی آنها در دو هفته بعدی قطع شد. سپاهان در هفته سوم روبه‌روی گل گهر به تساوی رسید و در هفته چهارم، اولین شکست فصل را مقابل فولاد تجربه کرد. یک نتیجه غیرمنتظره که به سه هفته صدرنشینی این تیم در لیگ برتر ایران پایان داد. حریف امروز آنها تیمی است که تا این لحظه در لیگ برتر نه برنده شده و نه شکست خورده است. آنها با دو تساوی بدون گل و دو تساوی یک- یک سلطان نتیجه مساوی در لیگ برتر هستند. ذوب البته برنامه نسبتا سختی داشته و با تیم‌هایی مثل پرسپولیس، تراکتور و مس رفسنجان روبه‌رو شده است. پیش از این گفته می‌شد که احتمال حضور بانوان روی سکوها در این بازی وجود دارد اما این احتمال در نهایت رد شد. با توجه به وضعیت چمن ورزشگاه نقش جهان، این دیدار در استادیوم فولادشهر برگزار می‌شود. بالا بودن قیمت بلیت برای این بازی، اعتراض‌هایی را از سوی طرفداران دو تیم به همراه داشته است. دربی امروز اصفهان، یک جدال دیدنی خواهد بود. نبردی بین تیم جوان ذوب‌آهن با یکی از پرستاره‌ترین سپاهان‌های تاریخ.

پرسپولیس در پایان هفته چهارم، صدرنشین جدول لیگ شده و فعلا هیچ شکستی را تجربه نکرده است. این تیم تنها تیم لیگ برتر بیست و دوم به شمار می‌رود که هنوز هیچ گلی دریافت نکرده و چهار کلین‌شیت متوالی داشته است

 

نساجی-مس، به یاد جام حذفی!

هیچ تیمی در این فصل به اندازه نساجی به داوری معترض نبوده است. آنها در سه هفته متوالی با چند صحنه جنجالی روبه‌رو شدند و به نظر می‌رسد که در بسیاری از موارد نیز از داوری متضرر شده‌اند. حالا بالاخره کمیته داوران برای جلوگیری از این اتفاق‌ها، علیرضا فغانی را به عنوان داور دیدار این تیم با مس کرمان در نظر گرفته است. تیم حمید مطهری از چهار بازی شروع لیگ فقط سه امتیاز گرفته و تا امروز انتظارها را برآورده نکرده است. مس کرمان اما به عنوان یک تیم تازه‌وارد، فراتر از حد انتظار ظاهر شده است. آنها بعد از شکست هفته اول در یک دیدار پرگل و بسیار جذاب روبه‌روی نفت مسجدسلیمان، پیکان را شکست دادند و بعد از باخت به استقلال در یک بازی نزدیک، از گل گهر سیرجان امتیاز گرفتند تا ثابت کنند که تیمی فراتر از نبرد برای بقا در لیگ برتر هستند. به نظر می‌رسد برخورد این دو تیم، نبرد فوق‌العاده جذابی باشند. چراکه هم نساجی و هم مس فوتبال خوبی بازی می‌کنند. مطهری و حسین‌خانی هم در قامت دو مربی جوان، به دنبال بازی‌های جذاب و تماشایی هستند. این دو تیم فصل گذشته نیز در نیمه نهایی جام حذفی با هم روبه‌رو شدند. جایی که نساجی با پنالتی دقیقه 118 حریف را شکست داد و البته مسابقه جنجال‌های خاص خودش را داشت. حالا مس برای گرفتن انتقام آن شکست روبه‌روی نساجی قرار می‌گیرد.

آلومینیوم-تراکتور؛ بردی‌اف  به دنبال نجات

بعد از ناکامی در رسیدن به پیروزی برای چهارمین هفته متوالی، تراکتور روزهای شلوغی را پشت سر گذاشت. سرمربی تیم سعید واسعی را در اختیار باشگاه قرار داد و آی تی سی کاوه رضایی رسما صادر شد. حالا خرید جدید تراکتور می‌تواند برای اولین بار در ترکیب تیمش قرار بگیرد. بازیکنی که شاید به بحران بزرگ و آزاردهنده تراکتور در لیگ برتر پایان بدهد. البته که قبل از شروع فصل هم همه می‌دانستند که بردی‌اف در فوتبال ایران به زمان نیاز دارد و قرار نیست یک شبه تراکتور را متحول کند. حریف آنها در مسابقه امروز، تیمی است که خیلی سخت گل می‌خورد. در 360 دقیقه بازی اراکی‌ها در این فصل فقط سه گل رد و بدل شده است. هرچند که آنها نیز در تقابل با تیم تبریزی، به دنبال اولین برد خانگی‌شان در لیگ برتر بیست و دوم هستند.

تیم مورایس در شروع فصل فوق‌العاده ظاهر شد و بعد از شکست دادن استقلال در آزادی، نساجی را نیز با شکست بدرقه کرد. با این حال روند پیروزی آنها در دو هفته بعدی قطع شد. سپاهان در هفته سوم روبه‌روی گل گهر به تساوی رسید و در هفته چهارم، اولین شکست فصل را مقابل فولاد تجربه کرد

 

گل گهر- ملوان؛ چه کسی زبل‌تر است؟

چندین سال قبل امیرقلعه‌نویی در آستانه هدایت ملوان قرار داشت اما این اتفاق هرگز رخ نداد. او حالا با گل گهر روبه‌روی تیمی قرار می‌گیرد که همیشه رابطه خوبی با طرفدارانش داشته است. گل گهر در این فصل یکی از سرگرم‌کننده‌ترین تیم‌های لیگ بوده است. تیمی که در دو بازی اخیر دو تساوی چهار گله را تجربه کرده و در مجموع در این فصل 6 گل به ثمر رسانده است. تیم مازیار زارع اما از زمان بازگشت به لیگ برتر هنوز نتوانسته اولین برد را تجربه کند. هر چند که آنها به لحاظ فنی، تیم بسیار خوبی به شمار می‌روند و با نفرات جوانی مثل سجاد بازگیر و زائرکاظمینی، نمایش‌های خوبی در لیگ برتر داشته‌اند. به نظر می‌رسد این بازی نیز گل‌های زیادی داشته باشد و یک نبرد سرگرم‌کننده در لیگ برتر به حساب بیاید. ملوان نیز از زمان بازگشت به لیگ برتر به جز یک مسابقه، در همه نبردهای دیگر موفق به گل‌زنی شده است.

 

صنعت نفت-نفت مسجدسلیمان؛  فوتبال روی نفت

تیم رضا مهاجری در این فصل، خیلی‌ها را شگفت‌زده کرده است. تیمی که فصل را با شکست دادن مس کرمان شروع کرد و از هوادار و استقلال هم امتیاز گرفت تا ثابت کند که این فصل انگیزه‌هایی بزرگ‌تر از جنگیدن برای بقا در لیگ دارد. این تیم در چند سال گذشته همواره به سختی در لیگ ماندگار شده و حالا قصد دارد که روند متفاوتی را در پیش بگیرد. تیم رضا پرکاس هم اما تیمی پرنوسان و غیرقابل‌پیش‌بینی نشان داده است. تیمی که در شروع فصل فولاد را متوقف کرد اما به آلومینیوم و هوادار و پرسپولیس باخت تا با سه شکست متوالی به رده‌های پایین جدول رده‌بندی برود. در نبردهای اخیر دو تیم، اوضاع کاملا به سود آبادانی‌ها بوده‌ است. آنها در سه بازی از چهار تقابل اخیر با نفت مسجدسلیمان به برتری دست پیدا کردند. آخرین برد نفت مسجد نیز روبه‌روی این حریف سه سال قبل به دست آمده است.  

فولاد-مس رفسنجان؛ برخورد تاکتیک‌ها

فولاد و مس رفسنجان، یکی از فنی‌ترین مسابقه‌های این هفته لیگ را برگزار می‌کنند. یک بازی دیدنی با حضور دو مربی جوان و البته ستاره‌هایی که انگیزه‌های زیادی در مقابل هم دارند. لوسیانو پریرا در این بازی، خیلی زود روبه‌روی تیم سابق‎ش قرار می‌گیرد. گادوین منشا نیز که همیشه روبه‌روی فولاد درخشیده، امیدوار است به انتظار برای گل‌زنی در این فصل پایان بدهد. فولاد با رسیدن به هشت امتیاز در چهاربازی، یکی از تیم‌های صدرنشین لیگ برتر است اما مس تا امروز چهار تساوی را در لیگ تجربه کرده و هنوز برنده هیچ مسابقه‌ای در این فصل نبوده است.