آریا رهنورد

اگر لیگ شانزدهم را شروعی بر دوران استیلای پرسپولیسی‌ها در فوتبال ایران بدانیم، قرمزها در این فصل تفاوت نسبتا محسوسی با تیم آن فصل پیدا کرده‌اند. نکته مهمی که به شروع دوران قهرمانی‌های متوالی این تیم در فوتبال ایران کمک کرد، عملکرد درخشان خط دفاعی این تیم در پنج فصل متوالی بود. برای درک بهتر این نکته، کافی است بدانید تعداد گل‌های دریافتی پرسپولیسی‌ها برای اولین بار از لیگ شانزدهم، در 14 هفته ابتدایی لیگ «دورقمی» شده است. خوردن 10 گل در 14 مسابقه، اصلا آمار خوبی برای این تیم به شمار نمی‌رود. آماری که در قیاس با پنج فصل گذشته این تیم، نگران‌کننده است و می‌تواند نشانه‌ای برای پایان دوران طلایی این باشگاه در لیگ برتر ایران باشد.

لیگ شانزدهم؛ 5 گل خورده

اولین قهرمانی پرسپولیس با برانکو، در لیگ برتر شانزدهم اتفاق افتاد. مهم‌ترین تغییری که در تیم پروفسور نسبت به فصل پیش از آن رقم خورده بود، استحکام دوباره خط دفاعی با بازگشت  سیدجلال حسینی و البته خرید یک گلر آماده مثل بیرانوند بود. جالب است بدانید که آن تیم تا پایان هفته چهاردهم لیگ برتر، فقط و فقط «پنج گل خورده» داشت. در حقیقت برخلاف لیگ آشفته پانزدهم، پرسپولیس در آن فصل به لحاظ دفاعی عملکرد بسیار درخشانی داشت. پرسپولیس برانکو در 14 هفته اول لیگ شانزدهم، روبه‌روی سایپا، گسترش فولاد تبریز، تراکتورسازی، استقلال تهران، صنعت نفت آبادان، پیکان و ماشین‌سازی کلین‌شیت کرد. هفت کلین‌شیت در 14 هفته آمار درخشانی برای این تیم به حساب می‌آمد. ماجرا زمانی جالب‌تر می‌شود که به یاد بیاوریم این تیم در آن 14 هفته روبه‌روی هیچ تیمی بیشتر از یک گل نخورد. آن پرسپولیس به لحاظ استحکام دفاعی‌اش، در نهایت با اختلاف و اقتدار قهرمانی رقابت‌های لیگ برتر را به دست آورد و بعد از 9 سال روی سکوی اول لیگ رفت.

لیگ هفدهم؛ 6 گل خورده

پرسپولیس پروفسور در لیگ هفدهم هم به لحاظ دفاعی عملکرد جالب توجهی داشت. آنها در 14 هفته اول آن فصل، فقط 6 بار به رقبا اجازه دادند تا توپ را از خط دروازه این تیم عبور بدهند. پرسپولیس در سه مسابقه نسبتا دشوار اول روبه‌روی فولاد، تراکتور و نفت تهران فقط یک گل دریافت کرد. این روند در سه مسابقه بعدی هم تا حدودی ادامه داشت و پرسپولیس روبه‌روی مشکی‌پوشان، گسترش فولاد و پیکان روی هم دو گل خورد. روند طلایی تیم برانکو در خط دفاعی درست بعد از تساوی دو-دو با سپاهان شروع شد. جایی که آنها در هفت مسابقه با صنعت، استقلال خوزستان، استقلال، پدیده، سایپا، پارس جنوبی و ذوب، تنها یک گل خوردند. 6 کلین‌شیت در هفت هفته متوالی، یک امتیاز بزرگ برای تیمی بود که در پایان آن فصل هم توانست بدون دردسر قهرمانی رقابت‌های لیگ برتر را به دست بیاورد.

لیگ هجدهم؛ 5 گل خورده

پرسپولیس در هجدهمین فصل لیگ برتر هم به خوبی توانست به رکورد موفقیت‌هایش در فوتبال ایران ادامه بدهد. به لحاظ دفاعی آنها در آن فصل عملکردی استثنایی داشتند. پرسپولیس فصل را با چهار کلین‌شیت پیاپی روبه‌روی پدیده، فولاد، استقلال خوزستان و نفت مسجدسلیمان شروع کرد. خط دفاعی تیم برانکو در این چهار هفته شکست‌ناپذیر به نظر می‌رسید. این صنعت نفت آبادان بود که در هفته پنجم، اولین گل فصل را به پرسپولیس زد. تیم پروفسور یک گل هم از نساجی خورد اما در دو نبرد بعدی با سپیدرود و استقلال، باز هم زمین مسابقه را با کلین‌شیت ترک کرد. پیکان و سایپا در دو مسابقه بعدی، هر کدام یک بار موفق به باز کردن دروازه این تیم شدند اما پرسپولیس روبه‌روی ذوب، تراکتور و ماشین هیچ گلی نخورد و تنها دروازه‌اش یک بار برابر سپاهان باز شد. 9 کلین‌شیت در 14 مسابقه، یک آمار شگفت‌انگیز دیگر در خط دفاعی تیم برانکو بود. تیمی که مطابق پیش‌بینی‌ها، قهرمانی هجدهمین دوره رقابت‌های لیگ برتر ایران را هم به دست آورد.

لیگ نوزدهم؛ 7 گل خورده

دوران برانکو هم بالاخره تمام شد و پرسپولیس لیگ نوزدهم را با گابریل کالدرون شروع کرد. طبیعتا شروع یک دوران جدید بعد از آن تجربه کاملا موفق، کمی سخت به نظر می‌رسید. با این وجود تیم کالدرون هم از رکورد نیم گل خورده به ازای هر بازی عبور نکرد و توانست به مرور زمان عملکرد دفاعی خوبی را به نام خودش رقم بزند. پرسپولیس کالدرون بعد از کلین‌شیت هفته اول روبه‌روی پارس جنوبی، یک گل از تراکتور خورد. آنها روبه‌روی صنعت نفت و استقلال کلین‌شیت کردند اما در مسابقه بعدی با سپاهان دو گل خوردند. شکست مقابل شهرخودرو با یک گل خورده، شرایط را برای این تیم کمی نگران‌کننده ساخت. این تیم روبه‌روی پیکان هم یک گل دریافت کرد اما برابر شاهین، ماشین و فولاد دروازه‌اش را بسته نگه داشت. نفت مسجدسلیمان و گل گهر تیم‌های دیگری بودند که تا هفته چهاردهم به پرسپولیس کالدرون گل زدند. تیمی که توانسته بود روبه‌روی نساجی و ذوب، دروازه‌اش را بسته نگه دارد.

لیگ بیستم؛ 8 گل خورده

لیگ بیستم، اولین دوره لیگ بود که در آن یحیی گل‌محمدی از ابتدا روی نیمکت پرسپولیس دیده می‌شد. شروع فصل پرسپولیس در فاز دفاعی، خیره‌کننده به نظر می‌رسید. این تیم در شروع فصل هیچ گلی از سایپا، صنعت نفت، نفت مسجدسلیمان و پدیده نخورد و 360 دقیقه دروازه‌اش را بسته نگه داشت. با این حال آنها تا پایان هفته چهاردهم در مجموع هشت گل از نساجی، ذوب، استقلال، فولاد، آلومینیوم و ماشین‌سازی دریافت کردند.