آریا طاری

نادر محمدی روبه‌روی پرسپولیس گل و پاس گلی را به نام خودش ثبت نکرد اما نام او بیشتر از همه مهره‌های دیگر و حتی ستاره گل‌زن حریف در جریان مسابقه شنیده شد. استعداد نادر و پرتاب‌های درخشان او، انکارنشدنی به نظر می‌رسند اما شاید اصرار بیش از حد برای استفاده از این پرتاب‌ها حتی از میانه زمین، در نهایت منجر به شکل‌گیری قضاوت‌های ناخوشایند علیه او و سرمربی تیمش شود. شاید اگر پیکانی‌ها کمی از تکیه به این پرتاب‌ها دست بردارند، اوضاع برای‌شان به شکل مطلوب‌تری پیش برود.

نادر محمدی، یکی از عجیب‌ترین پدیده‌های این فصل لیگ برتر به شمار می‌رود. فوتبالیستی که با پرتاب‌های خیره‌کننده‌اش، بیشتر از هر بازیکن دیگری در این فصل برای تیمش موقعیت ساخته است. هر پرتاب نادر، به خودی خود یک موقعیت بالقوه برای گل‌زنی محسوب می‌شود. بدون تردید اگر پیکان این بازیکن را در اختیار نداشت، حالا در رده‌های پایین‌تری در جدول رده‌بندی دیده می‌شد. او در زمین همان کاری را انجام می‌دهد که میلاد محمدی قصد داشت در جام جهانی انجام بدهد و نتوانسته بود. نادر این حرکت را به بهترین شکل ممکن در زمین پیاده می‌کند و پرتاب‌های دستی‌اش حتی از کرنر هم خطرناک‌تر به نظر می‌رسند. سابقه ژیمناستیک این مدافع کناری، به او کمک می‌کند تا این پرتاب‌ها را به بهترین شکل ممکن انجام دهد. با این حال نباید این مدافع 23 ساله را تنها به این پرتاب‌ها محدود دانست. چراکه عملکرد او در فاز دفاعی پیکان روبه‌روی پرسپولیس هم عملکرد قابل قبولی بود. این بازیکن بارها در بهترین زمان ممکن از راه رسید و دفع توپ را به خوبی برای تیمش انجام داد. او همچنین روی زدن ضربات سر اول، تبحر جالب توجهی را به نمایش گذاشت. کمی بی‌انصافی است اگر همه توانایی‌های پدیده پیکان را به پرتاب اوت نسبت بدهیم اما این باور اساسا از سبک بازی خود پیکانی‌ها نشات می‌گیرد. آنها به اندازه‌ای در پرتاب اوت‌های بلند افراط می‌کنند که دیگر هیچ جنبه‌ای از بازی‌شان دیده نمی‌شود. البته که پرتاب‌های نادر، واقعا نادر هستند و پیکان نباید به خاطر استفاده از این تاکتیک، از هیچ حریفی عذرخواهی کند اما اینکه او حتی از وسط زمین هم پرتاب بلند انجام بدهد، سودی برای تیم و برای خودش ندارد. علاوه بر این، نباید فراموش کرد که حالا دیگر حواس همه تیم‌های لیگ برتری به این پرتاب‌ها دوخته شده و اوضاع دیگر برای نادر مثل گذشته ساده به نظر نمی‌رسد. در چند مسابقه اخیر پیکان، تیم‌های رقیب به خوبی توانسته‌اند این نقشه را خنثی کنند.

قبل از نادر محمدی، فوتبالیست‌های زیادی بودند که در پرتاب‌های بلند تبحر داشتند. نادر البته این کار را با تکنیک متفاوتی انجام می‌دهد اما به هر حال قبل از او هم بازیکنان زیادی با این پرتاب‌ها برای تیم‌شان موقعیت می‌ساختند. این دیگر به خود نادر بستگی دارد که شبیه کدام بازیکن شود. شبیه یک نفر مثل علی علیزاده که همه توانایی‌های فوتبالی‌اش در سایه پرتاب اوت قرار گرفت و خیلی زود به فراموشی سپرده شد و یا شبیه احسان حاج‌صفی که در درجه اول به خاطر پرتاب‌های اوت بلندش به شهرت رسید اما چنان مهارتی از خودش نشان داد که اصلا خیلی‌ها فراموش کردند که او چه اوت‌انداز قابلی است.

اگر احسان برای همیشه روی همان ویژگی تمرکز می‌کرد، حالا یکی از پرتجربه‌ترین مهره‌های تاریخ تیم ملی به شمار نمی‌رفت و سابقه بستن بازوبند کاپیتانی این تیم را هم نداشت. احسان هرگز در این نقطه متوقف نشد و سعی کرد کاری انجام بدهد که دیگران او را به عنوان یک بازیکن «تک‌بعدی» نشناسند. نادر محمدی هم هنوز جوان است و آینده روشنی در پیش دارد اما اگر قرار است همه او را فقط با پرتاب اوت به یاد بیاورند، جاه‌طلبی دوران فوتبالش بلعیده خواهد شد.

پرتاب‌های بلند محمدی حتی به نوعی ذهنیت‌ها درباره خود مهدی تارتار را هم تغییر می‌دهد. او تا قبل از شروع این فصل، توانسته بود قدم‌های لازم برای تبدیل شدن به یک مربی موفق را به خوبی پشت سر بگذارد. تارتار در پارس جنوبی، یک تیم شگفتی‌ساز تحویل فوتبال ایران داد و در نفت مسجدسلیمان، تیم فوق‌العاده سختکوشی ساخت که به راحتی مقابل هیچ رقیبی زانو نمی‌زد. نفت در دوران تارتار یکی از نبازترین تیم‌های لیگ برتر به شمار می‌رفت. کاری که این مربی با پیکان انجام داده نیز تحسین‌برانگیز است. چراکه این باشگاه در آخرین پنجره نقل و انتقالات، ستاره‌های مهمی مثل سعید واسعی، فراز امامعلی، شهریار مغانلو و علی حمودی را از دست داد اما با چند بازیکن جوان، جان دوباره‌ای گرفت و نتایج خوبی را در نیم‌فصل اول به دست آورد. تارتار حتی در مقطعی گزینه کار در پرسپولیس بوده و اگر می‌خواهد همچنان مورد توجه تیم‌های بزرگ قرار بگیرد، باید ثابت کند که تاکتیک‌های پیچیده‌تری از پرتاب اوت هم در چنته دارد. شاید این پرتاب‌ها در چند مسابقه به سود او تمام شوند اما اصرار بیش از حد به انجام این کار، نگاه‌ها در مورد این مربی و تیمش را عوض خواهد کرد.