آریا رهنورد

این روزها همه جا صحبت از واگذاری دو باشگاه استقلال و پرسپولیس به بورس است. شاید این اتفاق قدم مثبتی برای آینده دو باشگاه باشد اما درست همین حالا، طرفداران دو تیم بیشتر از هر چیزی خواهان ماندن تیم‌شان در بورسِ برنده‌ شدن در لیگ برتر هستند! رقابت بین دو تیم حالا به اوج خودش رسیده و در فاصله 10 هفته به پایان لیگ، هر قدمی که آنها برمی‌دارند نقش بسیار موثری در تعیین سرنوشت تیم قهرمان این فصل ایفا خواهد کرد. یکی از این دو تیم، سرانجام برنده این دوئل جذاب و تماشایی خواهد شد. لیگ برتر در این فصل به جز این دو تیم، قهرمان دیگری نخواهد داشت.

زدن سه گل به تیمی مثل مس رفسنجان آن هم درست در هفته توقف استقلال، پرسپولیسی‌ها را برای بردن لیگ کاملا مصمم نشان داد. آنها با یک نمایش خوب، حریف را شکست دادند و در حالی لقب بهترین خط حمله لیگ را به دست آوردند که برای این مسابقه تنها یک مهاجم تخصصی داشتند. غیبت آل‌کثیر و پاکدل اما به تیم لطمه نزد و آنها با درخشش مهدی عبدی پرانگیزه، همه امتیازهای این مسابقه را از مس رفسنجان گرفتند. پرسپولیس حالا باید خودش را برای روبه‌رو شدن با یک حریف سختکوش دیگر آماده کند. آنها در آبادان، مسابقه بسیار سختی با نفت خواهند داشت. مسابقه‌های اخیر پرسپولیس و نفت آبادان، اصلا جدال‌های پرگلی نبوده است. در هفت برخورد اخیر دو تیم، فقط 6 گل رد و بدل شده و شرایط خوبی از این حیث در دو باشگاه وجود ندارد. جالب اینکه در هیچ‌کدام از این هفت مسابقه، صنعت نفت دروازه پرسپولیس را باز نکرده است. در واقع برای مرور آخرین گل نفتی‌ها به پرسپولیس، باید به اندازه هشت مسابقه مستقیم بین دو تیم، عقب برویم. در هفت بازی اخیر دو تیم، پرسپولیس 6 بار حریف را با نتیجه «یک بر صفر» شکست داده است. نتیجه‌ای که حالا دیگر به یک نتیجه کاملا تکراری در تقابل‌های بین دو تیم تبدیل شده است. هیچ‌کس دوست ندارد که این نتیجه دوباره در مسابقه امروز هم تکرار شود. اگر پرسپولیس در این نبرد همانند نبرد هفته گذشته با مس بازی کند و اگر نفت همانند چند دیدار گذشته‌اش جذاب و هجومی نشان بدهد، مسابقه امروز فوق‌العاده جذاب خواهد شد. نفتی‌ها حتی در جریان شکست هفته گذشته روبه‌روی گل گهر، نمایش بسیار خوبی داشتند و فوتبال بسیار جذابی بازی کردند. اتفاقی که انتظار می‌رود در نبرد امروز هم از سوی آنها تکرار شود.

غیبت چند بازیکن کلیدی از هر دو تیم، شرایط این بازی را کمی تحت تاثیر قرار خواهد داد. پرسپولیسی‌ها باید بدون سیامک نعمتی، امید عالیشاه، سعید آقایی، عیسی آل‌کثیر و حامد پاکدل به مصاف حریف بروند. اتفاقی که انتخاب ترکیب اصلی را برای یحیی کمی سخت خواهد کرد. او در پست دفاع چپ احتمالا علی شجاعی را از ابتدا به زمین می‌فرستد. خیلی‌ها در انتظار تصمیم یحیی برای خط دروازه هم هستند. گوهری در اولین تجربه بازی برای قرمزها، چندان مطمئن ظاهر نشد اما او بازیکن سابق همین نفت بوده و به خوبی با شرایط بازی در استادیوم تختی آبادان، آشنایی دارد. اگر قرمزها باید در غیاب چند ستاره روبه‌روی نفت قرار بگیرند، تیم میزبان این مسابقه هم از حضور مهم‌ترین بازیکن این فصلش محروم است. طالب ریکانی بعد از خطای خشن هفته گذشته روی سعید صادقی، نمی‌تواند تیمش را در نبرد امروز با پرسپولیس همراهی کند. در غیاب بهترین و گل‌زن‌ترین بازیکن تیم، کار نفتی‌ها برای رسیدن به دروازه پرسپولیس دشوار خواهد بود. نفت که اصلا شروع خوبی در این فصل نداشت، به مرور زمان اوج گرفت و نمایش‌های بهتری را ارائه کرد. حالا این تیم می‌تواند حریف دردسرسازی برای پرسپولیس باشد. این نکته را هم اما نباید از یاد برد که پرسپولیس در این فصل فقط یک شکست داشته و تیم بسیار آماده‌ای بوده است. تیمی که به خوبی می‌داند برای بردن لیگ، نباید تا پایان فصل لغزش خاصی را تجربه کند. تیمی که به خوبی می‌داند از دست دادن هر امتیاز، چطور می‌تواند رویای قهرمانی‌‌اش را با خطر روبه‌رو کند. اگر پرسپولیس امروز برنده نباشد و استقلال زمین مسابقه با گل گهر را با برد ترک کند، کار این تیم برای رسیدن به صدر جدول بیش از حد دشوار خواهد شد.

در کوران رقابت بر سر قهرمانی لیگ پانزدهم، این علیمنصور بود که روی نیمکت یک تیم نفتی دیگر، سرخ‌ها را شکست داد و در نهایت فرصت قهرمانی لیگ را از این تیم گرفت. او در چند سال اخیر نتایج خوبی روبه‌روی این حریف به دست نیاورده اما حالا امیدوار است که دوباره آن تجربه گذشته را در مسابقه امروز تکرار کند. در غیاب طالب، طراحی حملات و به گل رسیدن برای او سخت خواهد بود اما تیم یحیی هم با نفرات کامل به آبادان نرفته و در چند نقطه زمین، تیم آسیب‌پذیری به نظر می‌رسد. این مسابقه بدون تردید یکی از تماشایی‌ترین نبردهای این هفته لیگ برتر خواهد بود.