آریا رهنورد

هفته هفتم لیگ برتر ایران امروز با پنج مسابقه شروع خواهد شد. پنج مسابقه که نقش مهمی در تعیین جدول این هفته لیگ برتر خواهند داشت. آن‌چه در هفته گذشته لیگ به شدت به چشم آمد، مشکلات پرشمار داوری بود که نباید در این هفته دوباره تکرار شوند. جالب اینکه ظاهرا بعد از برگزار شدن دو مسابقه با حضور هوادارها در فوتبال ایران، تصمیم به جلوگیری از ورود تماشاگر به استادیوم گرفته شده و هفته هفتم لیگ برتر بدون هوادار دنبال خواهد شد.

صنعت-استقلال؛  ملاقات رفقا در برزیل!

چیزهای زیادی وجود دارد که علیرضا منصوریان و فرهاد مجیدی را به هم شبیه کند. چیزهایی مثل اینکه هر دوی آنها در استقلال چهره شدند، هر دو در استقلال محبوبیت بسیار زیادی بین هوادارها به دست آوردند، هر دو از این باشگاه به فوتبال کشورهای خارجی رسیدند و هر دو نفر هم آخرین تجربه بازی در یک زمین فوتبال را در لباس استقلال پشت سر گذاشتند. حتی در دوران مربیگری آنها هم شباهت‌هایی هست. هر دوی آنها برای مدتی در تیم ملی امید مشغول به کار بودند و هر دو توانستند به نیمکت محبوب‌شان در لیگ برتر برسند. بدون تردید در رده باشگاهی، هیچ آرزوی بزرگ‌تری از هدایت استقلال برای این دو نفر وجود ندارد. هم علیمنصور و هم فرهاد این رویا را زندگی کرده‌اند. منصوریان کم‌تر از یک سال و نیم سرمربی استقلال بود و در این باشگاه به خواسته‌هایش دست پیدا نکرد، فرهاد هم حالا سومین تجربه کاری‌اش در این باشگاه را پشت سر می‌گذارد. این دو نفر نتوانسته‌اند با استقلال جامی به دست بیاورند اما حالا روبه‌رو شدن آنها در زمین فوتبال، به شدت تماشایی خواهد بود. تنها تقابل این دو مربی در فوتبال ایران، فصل گذشته با تساوی بدون گل به پایان رسید. وقتی که آلومینیوم و استقلال امتیازها را در اراک تقسیم کردند. حالا مجیدی همچنان روی نیمکت استقلال باقی مانده و منصوریان مرد اول نیمکت نفت آبادان است. نفت این فصل را به بدترین شکل ممکن و با سه شکست پیاپی شروع کرد. به محض بازگشت علیمنصور از کرونا اما شرایط این تیم متحول شد و نفت توانست در سه مسابقه بعدی، چهار امتیاز به دست بیاورد. آنها در مسابقه قبلی با پرسپولیس هم نمایش خوبی داشتند و با یک گل مغلوب سرخپوشان پایتخت شدند. استقلال اما درست مسیر مخالف این تیم را طی کرده است. آنها در سه هفته ابتدایی لیگ فوق‌العاده بودند و برنده همه بازی‌ها شدند اما در سه مسابقه بعدی، نتیجه‌ای بهتر از تساوی به دست نیاورده‌اند. استقلال فصل گذشته چهار امتیاز از نفت آبادان گرفت و در خود آبادان موفق به شکست دادن این تیم شد. اتفاقی که هواداران باشگاه امیدوارند دوباره در این فصل هم برای تیم‌شان رخ بدهد. تیم فرهاد برای فاصله نگرفتن از صدر جدول، به برد این مسابقه نیاز مبرمی خواهد داشت.

استقلال فصل گذشته چهار امتیاز از نفت آبادان گرفت و در خود آبادان موفق به شکست دادن این تیم شد. اتفاقی که هواداران باشگاه امیدوارند دوباره در این فصل هم برای تیم‌شان رخ بدهد

ظاهرا مشکلات مربوط به ضمانت دو مهره خارجی استقلال برطرف شده و این دو بازیکن زوج خط حمله باشگاه برابر نفت آبادان خواهند بود. آبی‌ها همین حالا هم به انتخاب اکبریان برای قضاوت این جدال معترض هستند و بعید نیست این مسابقه جنجال‌های خاص خودش را داشته باشد. دومین مسابقه خارج از خانه متوالی استقلال در لیگ برتر، یک نبرد دشوار برای مجیدی و تیمش خواهد بود.

پرسپولیس- نفت مسجد؛ فرود روی باند فراز

تیمی که در 6 هفته گذشته لیگ برتر فقط یک بار شکست خورده، این هفته روبه‌روی تیمی قرار می‌گیرد که در 6 مسابقه گذشته، فقط یک بار برنده بوده است. پرسپولیس با هشت گل زده یکی از دو خط حمله برتر لیگ برتر به حساب می‌آید و نفت مسجدسلیمان فقط با دو گل زده، یکی از ضعیف‌ترین خطوط حمله این دوره لیگ برتر به شمار می‌رود. با این حال شرایط خط دفاعی دو تیم نزدیک به هم به نظر می‌رسد. چراکه سرخ‌ها در این فصل پنج گل دریافت کرده‌اند و سهم نفت مسجدسلیمان 6 گل خورده بوده است. پرسپولیس هفته گذشته برای اولین بار در این فصل کلین‌شیت کرد و نمایش نسبتا خوبی هم روبه‌روی نفت داشت. آنها امیدوارند این فرم در دومین جدال خانگی متوالی و روبه‌روی دومین تیم نفتی لیگ برتر هم ادامه داشته باشد. پرسپولیسی‌ها در این مسابقه سیدجلال حسینی را به دلیل مصدومیت در اختیار ندارند و احتمالا با زوج دفاعی فرشاد فرجی و علی نعمتی روبه‌روی نفت مسجدسلیمان قرار می‌گیرند. زوجی که شاید در دربی هم در ترکیب ثابت سرخ‌ها دیده شوند. قبل از مسابقه این هفته با نفت، یحیی به شاگردانش تاکید کرده که به هیچ وجه به فکر دربی هفته آینده نباشند و همه تمرکزشان را روی همین مسابقه بگذارند. چراکه سه امتیاز این مسابقه برای این تیم اهمیت فوق‌العاده‌ای دارد. پرسپولیسی‌ها در مسابقه هفته گذشته، یک گل سالم به ثمر رساندند که توسط داور مردود اعلام شد. با این وجود این تیم دوباره به بازی برگشت و موفق شد گل برتری را به ثمر برساند. نیمکت‌نشینی رضا اسدی و حضور میلاد سرلک در ترکیب اصلی به عنوان انتقال‌دهنده اصلی بازی، اتفاق مثبتی برای این تیم بود. در مقابل کمالوند و تیمش هم یک جنجال بزرگ داوری را در هفته گذشته تجربه کردند. در حقیقت به نظر می‌رسد مسابقه امروز جدال تیم‌های معترض به عملکرد داور در هفته گذشته باشد. نفتی‌ها بعد از شکست در دو دیدار متوالی گذشته، این بار سرمربی‌شان را در مسابقه با پرسپولیس به دلیل محرومیت در اختیار نخواهند داشت.

پرسپولیس هفته گذشته برای اولین بار در این فصل کلین‌شیت کرد و نمایش نسبتا خوبی هم روبه‌روی نفت داشت. آنها امیدوارند این فرم در دومین جدال خانگی متوالی و روبه‌روی دومین تیم نفتی لیگ برتر هم ادامه داشته باشد

مس رفسنجان-هوادار تهران؛ جدال جان‌سخت‌ها

مس رفسنجان هفته گذشته برای اولین بار در زمین فوتبال برنده یک مسابقه در این فصل شد. آنها البته برد دیگری هم داشتند که به دلیل شرکت نکردن باشگاه پدیده در زمین اتفاق افتاد. مس بحران ابتدای فصل را به خوبی پشت سر گذاشته و این هفته میزبان هوادار خواهد بود. تیم تازه‌واردی که همچنان نتوانسته خودش را از رده‌های انتهای جدول جدا کند. تیم رضا عنایتی شاید نتایج خوبی در این فصل نگرفته باشد اما عملکرد نسبتا خوبی در زمین مسابقه داشته است. آنها در اولین جدال روبه‌روی استقلال با یک گل شکست خوردند اما نبرد کاملا نزدیکی با این حریف داشتند. این تیم روبه‌روی پیکان و سپاهان هم شکست نزدیکی را تجربه کرد و سرانجام توانست اولین بردش در تاریخ لیگ برتر را روبه‌روی پدیده جشن بگیرد. سلطان شکست‌های میلی‌متری در لیگ برتر، یک هفته بعد به فولاد هم باخت اما در جدال بعدی توانست صدرنشین لیگ برتر یعنی آلومینیوم را متوقف کند تا نشان بدهد که تیم آماده‌ای است. هر دو تیم به لحاظ فنی در هفته‌های گذشته عملکرد خوبی داشته‌اند و انتظار می‌رود مسابقه امروز بین آنها جدال جذابی از کار دربیاید. مس در جدول لیگ برتر چهار امتیاز بیشتر از هوادار به دست آورده است.

پیکان-گل گهر سیرجان؛ آخرین مسابقه بدون امیر

سه برد در چهار هفته ابتدایی این فصل، جایگاه پیکان را به عنوان یک تیم مدعی تثبیت کرد. این تیم اما در مسابقه بعدی روبه‌روی فجر به شکل ناباورانه‌ای شکست خورد و در نبرد بعدی هم به تساوی با نساجی رسید. پیکان فعلا با 11 امتیاز تیم پنجم جدول است و حتی این شانس را دارد که در پایان دیدارهای این هفته به صدر جدول رده‌بندی لیگ هم راه پیدا کند. گل گهر قلعه‌نویی تا اینجای فصل 10 امتیاز به دست آورده است. آنها بعد از بردن هر دو مسابقه ابتدایی‌شان در این فصل، در چهار مسابقه بعدی به تساوی رضایت داده‌اند و در هیچ‌کدام از این چهار مسابقه نتوانسته‌اند بیشتر از یک گل به ثمر برسانند. به صورت غیررسمی گفته می‌شود که این آخرین جلسه محرومیت قلعه‌نویی در لیگ برتر است و او از هفته آینده می‌تواند روی نیمکت تیمش حضور داشته باشد.

سپاهان-نساجی؛  این دوئل دیدنی

برخورد شاگردان محرم نویدکیا و ساکت الهامی بدون شک یکی از مهیج‌ترین مسابقه‌های این هفته خواهد بود. دو تیمی که در چند مسابقه گذشته تیم‌های بسیار جذابی نشان داده‌اند. هم سپاهان و هم نساجی در فاز هجومی تیم‌های خوبی هستند و بعید نیست که این مسابقه هم یک بازی پرگل از کار دربیاید. سپاهان در این فصل یکی از جدی‌ترین مدعیان قهرمانی لیگ به شمار می‌رود و نساجی با ساکت، می‌تواند یکی از تیم‌های شگفتی‌ساز این فصل لقب بگیرد.