آریا رهنورد

لیگ برتر همچنان در تعلیق هیجان‌انگیزی به سر می‌برد. چراکه برخلاف چند فصل گذشته، این بار در آستانه هفته پایانی در همه نقاط جدول ابهام‌های بزرگی وجود دارد. بالای جدول، محرم و یحیی نبرد قهرمانی را به هفته پایانی کشانده‌اند، در میانه‌های جدول سه مربی امیدوار به آسیایی شدن هستند و پایین جدول هم سه تیم، برای فرار از سقوط می‌جنگند. با این روند به نظر می‌رسد هفته سی‌ام لیگ برتر بیستم، یکی از پرماجراترین هفته‌های پایانی در تاریخ لیگ برتر خواهد بود. هفته‌ای که هر لحظه‌اش به شدت سرنوشت‌ساز به نظر می‌رسد.

جنگ جام؛ بازسازی لیگ هفتم!

آخرین بار در لیگ برتر هفتم بود که پرسپولیس و سپاهان در آستانه هفته پایانی رقابت‌های لیگ، تنها مدعیان فتح جام به شمار می‌رفتند. اگر قرار بود این دو تیم در مسابقه نهایی با هم روبه‌رو شوند، لیگ هفتم کاملا بازسازی می‌شد اما این دو تیم در هفته پایانی لیگ برتر بیستم با رقبای متفاوتی مسابقه خواهند داد. هفته ماقبل‌پایانی لیگ برتر برای هر دو تیم، با پیروزی به پایان رسید. هم پرسپولیس و هم سپاهان حریف‌شان را با دو اختلاف گل شکست دادند تا تفاضل‌شان هم در جدول تغییری نکند. حالا پرسپولیس با دو اختلاف امتیاز نسبت به سپاهان، صدرنشین جدول به شمار می‌رود. اگر پرسپولیس در مسابقه آخر با پیکان برنده باشد، تحت هر شرایطی فاتح جام خواهد شد. اگر قرمزها شکست بخورند، سپاهان با پیروزی روز آخر روبه‌روی استقلال، می‌تواند قهرمانی را جشن بگیرد. احتمال دیگر هم این است که سرخ‌ها به تساوی برسند و سپاهان حریفش را شکست بدهد. در این صورت تیم محرم تنها به شرطی قهرمان می‌شود که بتواند استقلال را با تفاضل حداقل سه گل، از پیش رو بردارد. فعلا روی کاغذ همه چیز به سود پرسپولیس به نظر می‌رسد اما ممکن است در هفته پایانی هر اتفاقی رخ بدهد. جالب اینکه هر دو تیم تا امروز توانسته‌اند بیشتر از 60 امتیاز در لیگ برتر به دست بیاورند. با هر نتیجه‌ای در هفته پایانی لیگ، برای «اولین بار» در تاریخ لیگ برتر، تیمی با میانگین بیشتر از «دو امتیاز» به ازای هر مسابقه، قهرمان نخواهد شد. در حقیقت به نظر می‌رسد این یکی از بهترین کورس‌های قهرمانی در همه ادوار لیگ برتر بوده است. کورسی با دو تیم قدرتمند که تا هفته پایانی هم، دست از درخشیدن در لیگ برتر برنداشتند.

جنگ سهمیه؛ امیر، نکو و کمی هم فیروز!

از آن‌جایی که سومی استقلال در لیگ برتر از مدتی قبل قطعی شده، با هر نتیجه‌ای به جز قهرمانی آبی‌ها در جام حذفی، تیم اول جام حذفی به اضافه پرسپولیس، سپاهان و استقلال صاحب سهمیه فصل آینده لیگ قهرمانان آسیا خواهد شد. با این حال اگر استقلال فرهاد بتواند در جام حذفی به موفقیت برسد، رتبه چهارم لیگ اهمیت ویژه‌ای پیدا خواهد کرد. رتبه‌ای که فعلا در اختیار گل گهر سیرجان است. تیمی که اتفاقا خودش هم در جدول جام حذفی حضور دارد و حریف استقلال در مرحله نیمه نهایی شده است. گل گهر فعلا با 44 امتیاز، تیم چهارم لیگ برتر است و در هفته پایانی با نساجی مسابقه می‌دهد. فولاد با 43 و تراکتور با 42 امتیاز، در تعقیب این تیم هستند. فولاد در هفته پایانی با پدیده روبه‌رو می‌شود و تراکتور هم با سایپا مسابقه می‌دهد. گل گهر در صورت تصاحب سه امتیاز، چهارمی‌اش در جدول این فصل را قطعی خواهد کرد. اگر گل گهر این هفته تنها یک امتیاز به دست بیاورد، فولاد و تراکتور در صورت پیروزی بالای این تیم قرار خواهند گرفت. در حقیقت تیم نکو برای چهارم شدن در جدول، به لغزش گل گهر نیاز دارد و تیم فیروز برای رسیدن به رده چهارم، نیازمند لغزش مشترک گل گهر و فولاد است. فعلا روی کاغذ، تیم قلعه‌نویی شانس مسلم تصاحب رده چهارم لیگ به شمار می‌رود. اصلا بعید نیست که آنها بتوانند در دومین فصل حضورشان در لیگ برتر، سهمیه آسیا را به دست بیاورند.

جنگ بقا؛ تهران، اصفهان و مسجدسلیمان

سرنوشت دومین تیم سقوط کننده از این فصل لیگ برتر هم به هفته پایانی کشیده شده است. پیروزی سایپا در روز شکست ذوب، همه چیز را در انتهای جدول پیچیده کرده است. سایپا حالا تنها به خاطر یک تفاضل گل ‌کم‌تر نسبت به ذوب، در آخرین رده جدول دیده می‌شود. اگر سایپا بتواند در هفته پایانی لیگ روبه‌روی تراکتور، نتیجه‌ای بهتر از ذوب‌آهن روبه‌روی آلومینیوم بگیرد، تیم اصفهانی برای اولین بار در تاریخش به دسته پایین‌تر از لیگ برتر سقوط خواهد کرد. اگر تیم محمود فکری شکست بخورد و سایپا و ذوب برنده باشند، این نفتی‌ها هستند که راهی دسته پایین‌تر خواهند شد. اگر هم نفت به تساوی برسد و سایپا و ذوب بردهای پرگلی به دست بیاورند، باز هم تیم فکری سقوط خواهد کرد. فعلا اوضاع بیشتر از همه به ضرر سایپاست اما آنها آمادگی یک فرار لحظه‌آخری را در لیگ برتر دارند.