آریا رهنورد

هفته پنجم لیگ برتر در حالی از امروز آغاز خواهد شد که سرنوشت سرمربیان جوان این لیگ، کاملا زیر ذره‌بین قرار گرفته است. یکی از تفاوت‌های محسوس این فصل لیگ برتر با گذشته، اعتماد به مربیان جوان‌تر است. موضوعی که موجب شده میانگین سنی نیمکت‌ها به شکل قابل‌توجهی کاهش پیدا کند. در بین این مربیان محرم نویدکیا، مهدی رحمتی و وحید بیاتلو اولین تجربه کاری‌شان را در لیگ برتر سپری می‌کنند و جوان‌ترین مربیان لیگ هستند. این سه نفر در چهار هفته گذشته، شرایط کاملا متفاوتی را نسبت به هم تجربه کرده‌اند.

معمولا انتظار می‌رود مربیان جوان مدارج ترقی را با حضور در تیم‌های پایه طی کنند و سپس به مرحله دستیاری برسند؛ اما نویدکیا مستقیما به مرحله آخر پرتاب شده و سوابق درخشان او به عنوان بازیکن سپاهان، در این زمینه کاملا موثر بوده است

محرم نویدکیا؛ یک مرد، یک شهر

سپاهانی‌ها شیفته محرم هستند و این موضوع در شروع دوران کاری او به عنوان یک سرمربی، کاملا موثر بوده است. باشگاه در حالی به نویدکیا اعتماد کرده که این چهره حتی یک روز سابقه جدی دستیاری نداشته و هرگز در یک تیم دیگر سرمربی نبوده است. معمولا انتظار می‌رود مربیان جوان مدارج ترقی را با حضور در تیم‌های پایه طی کنند و سپس به مرحله دستیاری برسند اما نویدکیا مستقیما به مرحله آخر پرتاب شده و سوابق درخشان او به عنوان بازیکن سپاهان، در این زمینه کاملا موثر بوده است. او یکی از مهم‌ترین مهره‌های تاریخ سپاهان به شمار می‌رود و در عین حال، یکی از پرافتخارترین مهره‌های همه ادوار لیگ برتر نیز هست. سپاهان امروز پنجمین مسابقه‌اش را در زمین نفت مسجدسلیمان پشت سر می‌گذارد و فعلا همه چیز برای محرم و شاگردها مطلوب به نظر می‌رسد. سپاهان فصل را با شکست دور از انتظار مقابل گل گهر سیرجان آغاز کرد اما در هفته دوم لیگ برتر، آلومینیوم اراک را شکست داد. پیروزی کلیدی آنها در هفته سوم با کنار زدن تراکتور در تبریز رقم خورد. زردها در هفته چهارم در آستانه شکست دادن سایپا بودند اما در نهایت گل تساوی را دریافت کردند. رسیدن به هفت امتیاز از چهار بازی و فاصله تنها سه امتیازی با صدر جدول، برای این تیم امیدوارکننده است اما سپاهان همچنان اهداف بزرگ‌تری در سر دارد. محرم در شروع دوران کاری، قابل اعتماد نشان داده است. او رابطه خوبی با بازیکنان و تسلط خوبی به روی رختکن تیم دارد و به خاطر سوابقی که داشته، یک چهره مقبول در بین مهره‌های تیم، مدیران باشگاه و هواداران به شمار می‌رود. در طلایی‌ترین سال‌های سپاهان در لیگ برتر، نویدکیا کاپیتان و ستاره کلیدی باشگاه بود و حالا طرفداران این تیم، امیدوارند این اتفاق در عصر مربیگری او نیز تکرار شود.

سیدمهدی رحمتی؛ دریچه تردید

تعداد امتیازهای شهرخودرو در چهار هفته اول فصل، فقط یکی بیشتر از تعداد بازی‌های این تیم است. اگر نتایج آسیایی این باشگاه را نیز به این سیاهه اضافه کنیم، به این نتیجه می‌رسیم که رحمتی فعلا شروع امیدوارکننده‌ای در قامت یک مربی نداشته است. پروسه ورود سید به دنیای مربیگری در نوع خودش بسیار عجیب و کاملا ایرانی بوده است. او اواخر فصل گذشته با سرمربی وقت باشگاه درگیر شد و از فهرست تیم کنار رفت. اما پس از تنها چند روز سیدمهدی به جای سرمربی تیم، تمرین‌ها را زیر نظر گرفت. او در لیگ قهرمانان آسیا شروع خوبی نداشت اما اولین تجربه لیگ برتری‌اش را با یک پیروزی دلچسب سپری کرد. بردی که البته از هفته اول، به هفته‌های بعدی لیگ برتر منتقل نشد. او روبه‌روی پیکان مهدی تارتار شکست خورد، با صنعت نفت مساوی کرد و روبه‌روی پرسپولیس یک شکست سه گله را پشت سر گذاشت. سطح فنی شهرخودرو در نبرد با تیم یحیی، کاملا انتقادبرانگیز به نظر می‌رسید. بر اساس برنامه، رحمتی و تیمش امروز باید با ذوب روبه‌رو شوند اما هجوم کرونا به اردوی اصفهانی‌ها، اوضاع را کمی پیچیده کرده و احتمال لغو این بازی نیز وجود دارد.

وحید بیاتلو؛ جوان عصبانی!

انتخاب وحید بیاتلو در سی و چند سالگی برای هدایت ماشین‌سازی، یک تصمیم جسورانه از سوی مدیران این باشگاه بود. جوان‌ترین مربی تاریخ لیگ برتر اما تا امروز، پاسخ مناسبی به این اعتماد نداده است. تیم او در هفته اول روبه‌روی شهرخودرو سلاخی شد، در هفته دوم نیز در حالی که ذوب‌آهن از همان دقیقه یک بازی 10 نفره بود، ماشین‌سازی تنها به یک امتیاز مقابل این تیم دست پیدا کرد. آنها در هفته سوم لیگ، کمی بهتر شدند و این بار با ضربه ایستگاهی هرویه میلیچ به استقلال باختند و در هفته چهارم، روبه‌روی گل گهر سیرجان طعم شکست را چشیدند. با کسب تنها یک امتیاز در چهار بازی، بیاتلو از همین حالا خطر اخراج را به شدت احساس می‌کند. نکته عجیب اینکه او با وجود تعلق داشتن به نسل جدید مربیگری در فوتبال ایران، رفتاری شبیه همان مربیان قدیمی دارد. بیاتلو دائما اعتراض می‌کند و دائما مسئولیت شکست‌ها را متوجه دیگران می‌داند. برای تبدیل شدن به یک مربی درجه یک، او باید رفتارش را تا حدود زیادی تغییر بدهد. چراکه با این رفتار تکراری، امیدواری به نسل جدید مربیان فوتبال در ایران تا حدود بسیار زیادی کمرنگ خواهد شد.