آریا رهنورد

هشت مسابقه همزمان. سرنوشت جدول نهایی لیگ نوزدهم، امروز مشخص می‌شود. لیگی که به عنوان طولانی‌ترین و شاید عجیب‌ترین دوره از تاریخ لیگ برتر به یاد آورده خواهد شد. لیگی که ممکن بود نیمه‌کاره بماند اما سرانجام به هفته آخر رسید. این فصل از فوتبال ایران، همین‌جا تمام نمی‌شود و دیدارهای جام حذفی، با حساسیت زیادی دنبال خواهند شد اما سرنوشت لیگ نوزدهم، امروز به طور کامل روشن می‌شود. جالب اینجاست که در هشت مسابقه همزمان این هفته، تنها «یک» بازی تشریفاتی وجود دارد. در حقیقت به جز بازی شهرخودرو و نساجی که نتیجه‌اش برای هیچ‌کدام از دو تیم اهمیت زیادی نخواهد داشت، نتیجه دیدارهای دیگر حداقل برای یکی از طرفین ماجرا مهم خواهد بود. قهرمان لیگ، امشب روبه‌روی سایپا قرار می‌گیرد. این آخرین مسابقه یحیی گل‌محمدی و تیمش در لیگ نوزدهم است. آنها امیدوارند در این نبرد، به رکورد بیشترین امتیاز در یک فصل از تاریخ لیگ برتر برسند اما برای سایپا، شرایط بسیار حساس‌تر است. تیم 29 امتیازی ابراهیم صادقی در صورت شکست در این بازی، ممکن است با خطر سقوط روبه‌رو شود. اگر سایپا امشب ببازد و تیم‌های پایین‌تر پیروز شوند، نارنجی‌ها وادار به ترک لیگ برتر خواهند بود.

درست مثل بازی پرسپولیس، در مسابقه استقلال هم نتیجه برای یک تیم تشریفاتی خواهد بود. شاهین بوشهر هفته گذشته رسما به لیگ یک سقوط کرده و دیگر امیدی به هفته پایانی این فصل ندارد. در مقابل اما استقلالی‌ها در صورت شکست دادن شاهین، نایب‌قهرمانی‌شان در این فصل را قطعی خواهند کرد. این بازی در نبرد گل‌زنی برای شیخ دیاباته هم اهمیت بسیار زیادی خواهد داشت.

پس از شاهین، پارس جنوبی جم دومین تیمی است که این روزها در منطقه سقوط جدول دیده می‌شود. تیم پورموسوی این هفته در زمین نفت مسجدسلیمان به میدان می‌رود. آنها در صورت واگذار کردن نتیجه، رسما از لیگ برتر سقوط می‌کنند اما شاید حتی یک تساوی هم این تیم را نجات بدهد. اگر پارس جنوبی در این بازی مساوی کند و ماشین‌سازی در بازی همزمان شکست بخورد، پارس در لیگ ماندگار خواهد شد.

بقای پارس و سقوط ماشین، سناریویی نیست که هومن افاضلی علاقه‌ای به آن داشته باشد. او این فصل پارس را به مقصد ماشین ترک کرده و حالا هر دو تیم در خطر سقوط هستند. ماشین این هفته میزبان صنعت نفت آبادان است و در صورتی که زمین را به عنوان تیم برنده ترک کند، قطعا در لیگ برتر ماندگار خواهد بود. یکی از حساس‌ترین و تماشایی‌ترین نبردهای هفته اما به دست نماینده دیگر تبریز رقم می‌خورد. جایی که تراکتورسازی باید در فولاد آره‌نا روبه‌روی تیم جواد نکونام قرار بگیرد. این بازی در نبرد سهمیه، اهمیت فوق‌العاده‌ای خواهد داشت. اگر تراکتور برنده بازی باشد، قطعا آسیایی می‌شود و اگر فولاد مسابقه را با سه امتیاز ترک کند، در جدول بالاتر از تراکتور می‌ایستد. فولاد حتی در صورت برد هم برای رسیدن به آسیا، به لغزش استقلال یا سپاهان نیاز خواهد داشت. مگر آن‌که این تیم بتواند با ایستادن در رده چهارم جدول به لطف قهرمانی استقلال یا پرسپولیس در جام حذفی آسیایی شود.

ذوب و گل گهر سیرجان در رده‌های پایین‌ جدول، این هفته به هم می‌رسند. یک تساوی هم برای ماندگار شدن هر دو تیم در لیگ برتر کافی خواهد بود. در نتیجه احتمالا باید شاهد یک نبرد کاملا احتیاط‌آمیز بین دو تیم باشیم. پیکان و سپاهان نیز در تهران با هم روبه‌رو می‌شوند. تیم ویسی برای قطعی کردن بقا، به بردن این بازی نیاز دارد و سپاهان با پیروزی در این نبرد، حداقل به رده چهارم و حداکثر به جایگاه دوم جدول می‌رسد.

این آخرین سکانس از یک فصل خاص و طولانی است. یک فصل فراموش‌نشدنی که با همه چالش‌ها، بالاخره به پایان خواهد رسید.