شب بیست و نهم!‌

راس ساعت ۲۰:۴۵ امشب، سوت آغاز هر هشت مسابقه از رقابت‌های این هفته لیگ برتر به گوش خواهد رسید. هفته‌ای حیاتی و سرنوشت‌ساز که شاید دومین سهمیه لیگ قهرمانان فصل آینده و اولین تیم سقوط‌کننده از این دوره لیگ برتر را کاملا مشخص کند. برای خیلی از تیم‌ها، ۹۰ دقیقه این هفته فوق‌العاده کلیدی به نظر می‌رسد و از دست رفتن هر فرصت، به معنای دور شدن از یک رویای بزرگ خواهد بود. اگرچه غیبت تماشاگرها، بخشی از هیجان این هفته را تحت تاثیر قرار می‌دهد اما حل شدن بخشی از معماهای جدول، یک شب نفس‌گیر و به یاد ماندنی را برای لیگ برتر خواهد ساخت.

آریا رهنورد

استقلال- پیکان

 سهمیه، سقوط و کفش طلا!

سه امتیاز. این همه فاصله‌ای است که بین استقلال و رقابت‌های فصل آینده لیگ قهرمانان آسیا وجود دارد. با توجه به رویارویی تراکتور و فولاد در هفته پایانی لیگ برتر و امتیاز دادن حداقل یکی از این دو تیم، آبی‌ها در صورت شکست دادن پیکان رسما به لیگ قهرمانان آسیا راه پیدا می‌کنند تا مجیدی به اولین قولش در این فصل به خوبی عمل کرده باشد. آبی‌ها که بخشی از نیمه‌نهایی جام حذفی نیز هستند، پس از شکست روبه‌روی فولاد در دیدار معوقه پس از پایان تعطیلات لیگ، دیگر در هیچ مسابقه‌ای طعم شکست را نچشیده‌اند. این تیم با کنار زدن پیکان، با هر نتیجه‌ای در دیدارهای همزمان، این هفته از لیگ را در همان رده دوم به پایان می‌رساند. برای حریف امروز استقلال هم اوضاع به شدت حساس به نظر می‌رسد. پیکان ویسی با 27 امتیاز یک پله بالاتر از منطقه سقوط قرار دارد اما و در صورت پیروزی در مسابقه امشب و شکست خوردن پارس جنوبی در بازی همزمان، رسما در لیگ برتر ماندگار خواهد شد. پیکان با سه تساوی و سه پیروزی در 6 هفته اخیر، در اوج آمادگی قرار دارد و با پنج کلین‌شیت متوالی در لیگ برتر، ضعف نیم‌فصل اول را به خوبی برطرف کرده است. این مسابقه جنگی بین مدعیان آقای گلی نیز خواهد بود. شهریار مغانلو امیدوار است خاطره تلخ بازی رفت با آبی‌ها را به فراموشی بسپارد و شیخ دیاباته دوباره به تمرین‌ها برگشته تا تعداد گل‌هایش را در لیگ برتر بیشتر کند.

سپاهان-شهرخودرو

 آخرین امید

دو تیم 45 امتیازی لیگ برتر، امشب یک مسابقه سرنوشت‌ساز را در نبرد سهمیه پشت سر خواهند گذاشت. بازی دو تیم در نیم‌فصل اول هم یک مسابقه کاملا جنجالی بود و در نهایت با نتیجه تساوی به پایان رسید. جالب اینکه هیچ‌کدام از آن دو مربی یعنی امیر و یحیی، حالا دیگر روی نیمکت‌های دو تیم نیستند. تیمی که در مسابقه امشب ورزشگاه نقش جهان شکست بخورد، عملا شانس کسب سهمیه را از دست داده است. این تیم دیگر حتی روی کاغذ هم شانس رسیدن به آسیا را نخواهد داشت. اگر این بازی با نتیجه مساوی نیز به پایان برسد، بعید خواهد بود که این دو تیم بتوانند به لطف 49 امتیازی شدن در روز آخر، راهی به طرف سهمیه پیدا کنند. در نتیجه برای شاگردان تکسیرا و پسران سهراب بختیاری‌زاده، بردن این بازی آخرین امید برای کسب سهمیه است. اوضاع برای سپاهان و شهرخودرو اصلا مطلوب نیست اما شاید یک پیروزی، بتواند همه چیز را تغییر بدهد. حتی رسیدن به 6 امتیاز از دو دیدار باقی‌مانده تضمینی برای رسیدن این تیم‌ها به لیگ قهرمانان نیست. تیمی که امشب برنده باشد و بازی آخر را هم با موفقیت پشت سر بگذارد، باز هم باید در انتظار لغزش رقبا بماند تا بتواند به لیگ قهرمانان آسیا برسد.

تراکتور-ماشین‌سازی

ال زنوزیکو!‌

پیروزی ماشین روبه‌روی تراکتور در مسابقه رفت، تا حدود زیادی حرف و حدیث‌های این دو فصل در ارتباط با این دربی را کاهش داد اما تا زمانی که مالک هر دو باشگاه یک نفر باشد، چنین زمزمه‌هایی به طور کامل از بین نمی‌روند. جالب اینجاست که هر دو تیم تحت مالکیت زنوزی، نیاز مبرمی به سه امتیاز این نبرد دارند. تراکتور 47 امتیازی برای از دست ندادن شانس رسیدن به سهمیه، باید برنده این جدال باشد. تفاضل گل تراکتور دقیقا با تفاضل گل فولاد برابر است و آنها امشب به یک پیروزی پرگل نیاز دارند تا خیال‌شان را از ماندن در رده دوم جدول راحت کنند. آن‌وقت به شرط لغزش سپاهان یا شهرخودرو در یکی از دو دیدار باقی‌مانده، تراکتور با تساوی برابر فولاد هم آسیایی خواهد شد. قرمزهای تبریز این روزها با مشکل بزرگ گل‌زنی روبه‌رو شده‌اند. این تیم در پنج هفته اخیر لیگ برتر، چهار تساوی بدون گل را سپری کرده و به نوعی، کسالت‌بارترین تیم این روزهای لیگ به شمار می‌رود. در نقطه مقابل آنها، تیمی قرار گرفته که فصل را با پیروزی بر استقلال آغاز کرد اما حالا بخشی از نبرد سقوط به شمار می‌رود. ماشین با هدایت افاضلی، خطر سقوط را با تمام وجود احساس می‌کند. این تیم با 28 امتیاز در رده سیزدهم قرار گرفته و از آن‌جایی که در تفاضل گل اوضاع بدتری از پیکان و پارس جنوبی دارد، ممکن است این هفته تا رده پانزدهم نیز سقوط کند. هیچ‌کدام از تیم‌های زنوزی در جدول از شرایط دلخواه خودشان برخوردار نیستند و این موضوع، حساسیت‌های بازی را نسبت به همیشه بیشتر کرده است.

پارس جنوبی جم-فولاد 

نبرد انگیزه‌ها

برخورد سیروس پورموسوی با تیم سابقش در لیگ برتر، از آن مسابقه‌های دیدنی این فصل خواهد شد. پارس جنوبی هفته گذشته بالاخره به منطقه سقوط جدول رفت. این تیم برای خارج شدن از این منطقه، نیاز مبرمی به شکست دادن فولاد دارد. حتی این احتمال وجود دارد که سقوط پارس همین امشب هم قطعی شود. اگر آنها به فولاد ببازند و پیکان، ماشین و سایپا رقبا را شکست بدهند و گل گهر و و ذوب هم با حریفان مساوی کنند، پارس باید به لیگ یک برود. این احتمال که زردها همین امشب راهی لیگ یک شوند البته چندان زیاد نیست اما به طور کلی شکست در مسابقه امشب، پارس را در یک قدمی سقوط قرار خواهد داد. در مقابل فولاد خوزستان نیز برای رسیدن به سهمیه، راهی به جز پیروزی در این نبرد ندارد. اگر فولاد امشب زمین را با پیروزی ترک کند، 50 امتیازی می‌شود و در صورت تساوی دیدار همزمان سپاهان و شهرخودرو، حضورش را در رده چهارم جدول کاملا قطعی می‌کند. در این صورت فولاد حتی اگر در هفته پایانی به رده بالاتری نرسد، خواهد توانست با قهرمانی پرسپولیس، استقلال و یا تراکتور در جام حذفی، آسیایی شود. پس برد امشب، اهمیتی انکارنشدنی برای فولاد خوزستان خواهد داشت. تا امروز، این مهم‌ترین بازی فصل پسران جواد نکونام است.

مسابقه استقلال و پیکان جنگی بین مدعیان آقای گلی نیز خواهد بود. شهریار مغانلو امیدوار است خاطره تلخ بازی رفت با آبی‌ها را به فراموشی بسپارد و شیخ دیاباته دوباره به تمرین‌ها برگشته تا تعداد گل‌هایش را در لیگ برتر بیشتر کند

صنعت نفت-شاهین شهرداری مساوی، مساوی مرگ!

شاهین در بد مخمصه‌ای افتاده و برای رهایی از آن، هیچ گزینه‌ای به جز برنده‌ شدن ندارد. تیم مهدی‌ پاشازاده در صورت بردن بازی امشب، 25 امتیازی می‌شود و در انتظار لغزش سایر رقبا می‌ماند. سفیدها با هر نتیجه‌ای، نمی‌توانند رده آخر جدول را در پایان دیدارهای این هفته ترک کنند اما حداقل برای بازی آخر، کمی شانس به دست خواهند آورد. حتی یک نتیجه تساوی نیز، برای سقوط قطعی شاهین از لیگ برتر کافی خواهد بود. در مقابل صنعت نفت، انگیزه‌های چندانی برای این مسابقه ندارد. این تیم نه می‌تواند به سهمیه برسد و نه خطر سقوط را احساس می‌کند. با این حال آنها با سه شکست در چهار بازی اخیر، با انتقادهای زیادی روبه‌رو شده‌اند و ترجیح می‌دهند با بردن شاهین، از این انتقادها فاصله بگیرند.

گل گهر سیرجان- پرسپولیس پیدا و پنهان

پس از بازگشت بزرگ روبه‌روی نفت مسجدسلیمان در دیدار هفته گذشته، بعید به نظر می‌رسد که گل گهر دیگر از لیگ برتر سقوط کند. با این حال روی کاغذ، هنوز خطر این تیم را تهدید می‌کند. آنها انگیزه مشخصی برای مسابقه امشب دارند. اینکه مثل استقلال، پرسپولیس را هم در سیرجان شکست بدهند و در صورت توقف تیم‌های پایین‌تر، همین امشب بقا در لیگ را قطعی کنند. انگیزه‌های پرسپولیس اما شاید کمی پنهان‌تر باشد. این تیم از دو هفته قبل قهرمان لیگ شده و پس از آن، نتوانسته هیچ مسابقه‌ای را با پیروزی پشت سر بگذارد. تلاش علی علیپور برای آقای گلی و تلاش قرمزها برای حفظ انگیزه‌ها قبل از مسابقه بزرگ با استقلال در جام حذفی، شاید آنها را هم به فکر پیروزی در مسابقه امشب بیندازد. پرسپولیس برای بردن تیم مجید جلالی، باید به مراتب بهتر از هفته قبل فوتبال بازی کند.

نساجی-ذوب‌آهن

لوکا در فکر بقا

شکست دادن تیم قهرمان لیگ، ذوبی‌ها را هم از کابوس سقوط دوره کرده است. آنها با 29 امتیاز، شاید حتی با یک امتیاز از دو بازی باقی‌مانده نیز رسما در لیگ ماندگار شوند. حتی این احتمال وجود دارد که ذوب با دو شکست متوالی هم در لیگ برتر بماند. محمود فکری از زمان قبول هدایت نساجی در لیگ برتر، هنوز شکست نخورده و قصد دارد این روند را تا پایان فصل حفظ کند. بقای نساجی نیز در لیگ قطعی شده و این بازی برای قرمزهای قائمشهر، یک نبرد تشریفاتی خواهد بود.

برخورد سیروس پورموسوی با تیم سابقش در لیگ برتر، از آن مسابقه‌های دیدنی این فصل خواهد شد. پارس جنوبی هفته گذشته بالاخره به منطقه سقوط جدول رفت. این تیم برای خارج شدن از این منطقه، نیاز مبرمی به شکست دادن فولاد دارد

سایپا - نفت مسجدسلیمان

هیچ‌کدام از بازی‌های این هفته لیگ، کاملا تشریفاتی نیستند. در این مسابقه نیز، ماجرای سایپا و منطقه سقوط مطرح خواهد بود. تیم ابراهیم صادقی پس از پایان تعطیلات لیگ، حتی یک شکست را نیز تجربه نکرده اما 28 امتیاز، برای آنها اصلا اطمینان‌بخش به نظر نمی‌رسد. در مقابل، تیم مهدی تارتار که زمانی برای سهمیه می‌جنگید، حالا به میانه‌های جدول رانده شده است. هر دو تیم، تبحر زیادی در مساوی گرفتن دارند و بعید نیست این بازی نیز با نتیجه تساوی به پایان برسد.