هنر گل نخوردن

پس از چندین هفته دوری از فرم ایده‌آل، ستاره‌های هجومی استقلال دوباره خودی نشان دادند و در آبادان، موفق به گل‌زنی برای تیم‌شان شدند. حتی در هفته‌های غیبت این نفرات هم آبی‌ها معمولا حداقل برای به ثمر رساندن یک گل در هر فصل، مشکل چندانی نداشته‌اند. آن‌چه استقلال را بارها و بارها در لیگ نوزدهم به دردسر انداخته، ضعف در بسته نگه داشتن دروازه است. فرهاد و تیمش حالا در دو هفته گذشته، هیچ گلی دریافت نکرده‌اند تا با گرفتن چهار امتیاز از دو تیم بالانشین در جدول، شانس زیادی برای کسب سهمیه فصل آینده لیگ قهرمانان به دست بیاورند.

آریا طاری

پیروزی در لیگ برتر پس از 155 روز، شیرینی خاص خودش را برای استقلالی‌ها داشت. از زمان پیوستن فرهاد مجیدی به این تیم به عنوان سرمربی، این دومین بار است که استقلال موفق به بسته نگه داشتن دروازه‌اش در لیگ برتر می‌شود. جالب اینجاست که هر دو کلین‌شیت لیگ برتری آبی‌ها با فرهاد، در همین دو مسابقه اخیر اتفاق افتاده‌اند. به نظر می‌رسد تیم مجیدی، نظم دفاعی‌اش را پیدا کرده و این هفته‌ها، دیگر کم‌تر به سراغ تکرار اشتباه‌های قبلی می‌رود. البته که پیروزی برابر نفت آبادان به تنهایی برای قضاوت این تیم کافی به نظر نمی‌رسد اما گل نخوردن در دو مسابقه متوالی روبه‌روی دو تیم که اتفاقا خط حمله‌های بسیار خوبی داشته‌اند، یک نشانه امیدوارکننده است. همین نفت در یک مسابقه از همین فصل، چهار گل به سپاهان زده و اولین تیمی بوده که روند کلین‌شیت‌های پیاپی تراکتور را قطع کرده است. به نظر می‌رسد آن‌چه تیم مجیدی را در فاز دفاعی متحول کرده، «تغییر سیستم» این تیم بوده است. آنها برای مدت زیادی با سه مدافع به میدان می‌رفتند اما در این نبرد، چهار دفاعه بازی کردند. درست همان سیستمی که در نیمه دوم جدال هفته گذشته با تراکتور نیز انتخاب شده بود. به نظر می‌رسد فرهاد به این نتیجه رسیده که با سیستم چهار دفاعه، هماهنگی نفرات ساده‌تر رقم خواهد خورد. این هفته، روزبه چشمی و محمد دانشگر زوج خط دفاعی آبی‌ها بودند و داجلیری و زکی‌پور نیز در دو سمت خط دفاعی برای تیم به میدان رفتند. نتیجه این تغییر سیستم، فعلا برای استقلالی‌ها بسیار مثبت و امیدبخش به نظر می‌رسد. اگر روند این گل نخوردن‌ها ادامه داشته باشد، آنها می‌توانند به نقشه‌های مهمی که در ادامه فصل در سر دارند، دست پیدا کنند.

استقلال دوباره دارد به تیمی تبدیل می‌شود که کلین‌شیت کردن را بلد است. آبی‌ها برای موفقیت، به ادامه این روند نیاز مبرمی دارند. اگر آنها می‌خواهند در جام حذفی نتیجه بگیرند و در لیگ برتر نیز سهمیه آسیا را کسب کنند، باید در هفته‌های آتی نیز با همین صلابت، به دفاع کردن ادامه بدهند

استقلال مجیدی در این فصل، بارها از رقبا پیش افتاده اما قدرت حفظ نتیجه و بسته نگه داشتن دروازه‌اش را نداشته است. این اتفاق بارها به آبی‌ها لطمه زده و پیروزی‌های مهمی را از این تیم گرفته است. آنها در مسابقه معوقه با فولاد که پس از پایان تعطیلات انجام شد، ابتدا توسط روزبه چشمی به گل رسیدند. همه چیز آماده به نظر می‌رسید تا این تیم یک پیروزی حساس خارج از خانه به دست بیاورد اما مجیدی و پسرها این پیروزی را با  شکست عوض کردند. این تیم در مسابقه دربی با سرخپوشان نیز دو بار از حریف جلو افتاد اما نتوانست این برتری را حفظ کند. کلین‌شیت در شهرآورد، استقلال را به لحاظ روحی در بهترین وضعیت ممکن قرار می‌داد اما این فرصت بزرگ و ایده‌آل با چند اشتباه فردی ساده از دست رفت. همان‌طور که چند ماه بعد، یک گل به خودی اجازه نداد برتری این تیم روبه‌روی سایپا حفظ شود. این معضل در ابتدای فصل نیز همراه استقلالی‌ها بود. آنها در هفته دوم تا آخرین ثانیه‌ها از فولاد جلو بودند اما این سه امتیاز را با یک امتیاز عوض کردند. این تیم در هفته سوم روبه‌روی نفت مسجدسلیمان نیز در آستانه پیروزی قرار داشت اما نتوانست تا آخر بازی از برتری یک گله‌اش دفاع کند. این مشکل برای استراماچونی به شدت آزاردهنده به نظر می‌رسید اما او به تدریج توانست راه حل عبور از این بحران را پیدا کند. استراما سیستم خودش را پیدا کرد و تیمی ساخت که دروازه‌اش را روبه‌روی رقبایی مثل سایپا، پارس جنوبی، صنعت نفت و حتی شهرخودرو بسته نگه داشت. این کلین‌شیت‌ها، نقش مهمی در رسیدن باشگاه به صدر جدول ایفا کردند اما این عادت، پس از جدایی مرد ایتالیایی ترک شد. حالا هفته‌های زیادی از آن جدایی گذشته و استقلال دوباره دارد به تیمی تبدیل می‌شود که کلین‌شیت کردن را بلد است. آبی‌ها برای موفقیت، به ادامه این روند نیاز مبرمی دارند. اگر آنها می‌خواهند در جام حذفی نتیجه بگیرند و در لیگ برتر نیز سهمیه آسیا را کسب کنند، باید در هفته‌های آتی نیز با همین صلابت، به دفاع کردن ادامه بدهند.

ظاهرا فرهاد مجیدی، بالاخره تصمیم گرفته از سایه استراماچونی خارج شود. او پایش را از کفش سرمربی سابق باشگاه درآورده و از «ادامه دادن» همان نقشه‌های قبلی، دست کشیده است. سیستم جدید تا اینجا برای مجیدی و تیمش، خوشایند بوده است. آنها حالا در دفاع به مراتب منظم‌تر از گذشته به نظر می‌رسند و تا زمانی که گل نخورند، دلایل بسیار کمی برای نگرانی دارند. استقلال در تمام فصل به لحاظ هجومی تیم قدرتمندی بوده اما این دستاوردها با ضعف دفاعی از دست رفته‌اند. ضعفی که ظاهرا دیگر در مسیر محو شدن قرار دارد.