سه تفنگدار ناشناس!

جنوا به لطف درخشش فوق‌العاده پیاتک حالا در بین ۶ تیم بالای جدول سری آ دیده می‌شود. جالب اینکه همه بازیکنان دیگر این باشگاه مجموعا در این فصل تنها سه گل به ثمر رسانده‌اند

 آریا   رهنورد

لئو مسی، مائورو ایکاردی و روبرت لواندوفسکی برای آقای گلی ساخته شده‌اند و شاید وقتی این فصل از رقابت‌های لالیگا، سری آ و بوندس‌لیگا به پایان برسد، کفش طلا به این سه بازیکن برسد اما در شرایط فعلی هواداران فوتبال در اسپانیا، ایتالیا و آلمان، مجذوب درخشش مهاجمانی شده‌اند که به نظر نمی‌رسید فصل را این چنین رویایی آغاز کنند. سه فوتبالیست نه‌چندان سرشناس، در شرایط فعلی آقای گل سه لیگ معتبر اروپایی هستند. این پدیده‌ها شاید تا پایان فصل نتوانند صدرنشینی جدول گل‌زنان را برای خودشان حفظ کنند اما شاید به واسطه همین آغاز درخشان، فصل بعد در باشگاه‌های بزرگ‌تری توپ بزنند.

قاتلی از لهستان

مهاجم 23 ساله جنوا با درخشش خیره‌کننده برابر فروزینونه و دو گلی که مقابل این تیم به ثمر رساند، آمار باورنکردنی این فصلش را به هشت گل در 6 مسابقه رساند. برای باور بزرگی کار «کریشتوف پیاتک» کافی است بدانید آخرین بازیکنی که در بدو ورود به فوتبال ایتالیا چنین آماری به ثبت رسانده، کارل هانسن در سال 1950 میلادی بوده است! پیاتک در همه جام‌های این فصل 12 گل برای تیمش زده و در مسیر خلق یک رکورد حیرت‌آور قرار گرفته است. او که تا همین تابستان در لیگ فوتبال لهستان توپ می‌زد، تنها به ازای چهار میلیون یورو به باشگاه جنوا ملحق شد. جنوا به لطف درخشش فوق‌العاده پیاتک حالا در بین 6 تیم بالای جدول سری آ دیده می‌شود. جالب اینکه همه بازیکنان دیگر این باشگاه مجموعا در این فصل تنها سه گل به ثمر رسانده‌اند. برای قضاوت در مورد سطح توانایی‌های پیاتک هنوز کمی زود به نظر می‌رسد اما او می‌تواند روبرت لواندوفسکی جدید فوتبال لهستان و اروپا باشد. همین حالا از یوونتوس، لیورپول، تاتنهام و بارسلونا به عنوان مشتریان جدی این بازیکن نام برده می‌شود. قیمت این بازیکن در بازار نسبت به انتقال قبلی او، حداقل 10 برابر افزایش پیدا خواهد کرد. تردیدی وجود ندارد که پیاتک، برای مدتی طولاتی در جنوا نخواهد ماند.

شرقی درخشان

هرتابرلین اولین تیمی بود که در این فصل موفق به شکست دادن بایرن‌مونیخ شد. این نتیجه غافلگیرکننده، با کمک درخشش «اوندری دودا» به دست آمد. ستاره‌ای که در برلین، تیر خلاص را به تیم نیکو کواچ شلیک کرد و با پنج گل، در صدر جدول گل‌زنان بوندسلیگا قرار گرفت. دودا تا سال 2016 در عضویت باشگاه لژیا ورشو قرار داشت و در همین سال با قراردادی پنج ساله به هرتابرلین پیوست.

او که بازیکن ثابت تیم ملی اسلواکی نیز به شمار می‌رود، حالا به چهره محبوب هواداران هرتا تبدیل شده است. «دیدینیو» به لحاظ سرعت و تکنیک با آنخل دی‌ماریا مقایسه می‌شود اما اساسا بازیکن پست 10 است و به عنوان هافبک دفاعی، نمایش‌های جذاب‌تری ارائه می‌کند.

دودا در اولین فصل حضورش در برلین به شدت مصدوم شد و در تمام فصل تنها 69 دقیقه پیراهن آبی و سفید را بر تن کرد اما او به تدریج موفق شد که این مصدومیت را پشت سر بگذارد و به اوج برگردد. این بازیکن یک «مهاجم» نیست و همین موضوع، حفظ کفش طلای بوندس‌لیگا را برای او دشوار خواهد کرد.

انتظار می‌رود ارزش دودا در بازار تابستانی فصل آینده حتی به 50 میلیون یورو نیز برسد. مثل همه استعدادهای خاص دیگر بوندسلیگا، بایرن مونیخ مشتری دست به نقد ستاره اسلواک خواهد بود.

آندره؛ پسر طلایی

کاری که سویایی‌ها با به خدمت گرفتن آندره سیلوا انجام داده‌اند، درست مثل کشف طلا از میان سنگریزه است. او یک فصل کاملا ناامیدکننده را در میلان سپری کرد و در فوتبال ایتالیا آنقدر بد بود که تصور می‌شد هیچ باشگاهی علاقه‌مند به امضای قرارداد با این مهاجم نباشد. سویا اما به سرعت این فوتبالیست را احیا کرد.

آندره که در فصل گذشته سری آ مجموعا دو گل برای روسونری زده بود، در این فصل تنها در یک بازی با پیراهن باشگاه جدیدش دو بار دروازه رئال مادرید را باز کرد. این مهاجم 22 ساله با قراردادی قرضی از سن سیرو به سانچز پیزخوان آمد و شروعی رویایی در اسپانیا داشت. تعداد گل‌های سیلوا از تعداد گل‌های کریستیانو رونالدو در اولین هفته‌های انتقال به لالیگا از منچستریونایتد نیز بیشتر بوده است. او بالاتر از یاگو آسپاس و لئو مسی در صدر جدول گل‌زنان فوتبال اسپانیا قرار گرفت و البته برای باقی ماندن در این جایگاه با وجود رقیبی مثل مسی، به یک معجزه نیاز دارد. خط هافبک جذاب باشگاه سویا، مجال خوبی برای به ثمر رساندن گل‌های بیشتر در اختیار فوروارد پرتغالی این تیم قرار می‌دهد. آندره آرزوهای بزرگی در سر دارد و امیدوار است در همه جام‌ها با پیراهن آندلسی‌ها بدرخشد.

هم رئال و هم بارسا در این فصل فرم خوبی نداشته‌اند و تا حدودی با بحران درگیر هستند. سویا فاصله بسیار کمی با صدر جدول دارد و به رویای جاه‌طلبانه قهرمانی دل بسته است. بعد از درخشش غافلگیرکننده سیلوا در پیزخوان، جنارو گتوسو به خاطر از دست دادن این بازیکن به شدت مورد سرزنش رسانه‌های ایتالیایی قرار گرفته است. گتوسو البته بعد از دیدار این هفته تیمش در سری آ، اعلام کرده که به دنبال حفظ سیلوا بوده و خود این بازیکن خواهان خروج از ترکیب میلان شده است.