وعـده صادق سپاه

بامداد دوشنبه نهم مهرماه، شش موشک بالستیک و هفت پهباد از کرمانشاه ایران بلند شدند و در منطقه البوکمال سوریه در شرق فرات (نزدیکی مرز عراق)، فرود آمدند. صبح که شد و خورشید طلوع کرد، بیانیه سپاه در همه رسانه‌ها منتشر شده بود که مسئولیت این حمله موشکی را به عهده گرفته و آن را مشت آهنین و پاسخی کوبنده در جواب حمله تروریستی به رژه نیروهای مسلح در اهواز اعلام کرده بود. این عملیات سومین انتقام سپاه از اقدامات تروریستی یک سال و نیم اخیر در کشور بود. پایگاه خبری المیادین: این حمله پاسخی مستقیم از سوی ایران برای آمریکا، رژیم صهیونیستی و عربستان سعودی است و روی موشک‌ها عبارت‌هایی نظیر «مرگ بر آمریکا»، «مرگ بر اسرائیل» و «مرگ بر آل سعود» درج شده بوده است محسن رضایی: «حمله موشکی سپاه پاسداران به مقر تروریست‌های حمله اهواز، تلنگری به این جنایتکاران بود. گوشمالی اصلی در راه است...» سردار احمد وحیدی، رئیس دانشگاه عالی دفاع ملی: ما برای هرنوع پاسخ دیگری به تروریست‌ها هیچ محدودیتی برای خود قائل نیستیم

محبوبه ولی، روزنامه نگار

سپاه پاسداران در بیانیه خود اعلام کرد: در پی جنایت تروریستی ۳۱ شهریور ماه ۱۳۹۷ اهواز که به شهادت ۲۵ تن و مجروح شدن ۶۹ تن از مردم مظلوم و بی دفاع و نیرو‌های مدافع میهن اسلامی منجر شد، سپاه پاسداران انقلاب اسلامی با استعانت از ذات اقدس باریتعالی، به نیابت از ملت سرافراز ایران و خانواده‌های معظم شهیدان، در لبیک به ندای مقام معظم رهبری و فرماندهی کل قوا حضرت امام خامنه‌ای (مدظله العالی) برای انتقام خون این شهدا، به ویژه کودک ۴ ساله و جانباز ۷۰ درصد دفاع مقدس از تروریست‌ها و گوشمالی عوامل بزدل این حادثه، ساعت ۲ بامداد امروز (دوشنبه ۹ مهرماه) محل استقرار و تجمع تروریست‌های تکفیری تحت حمایت امریکا و قارون‌های منطقه در شرق فرات در کشور سوریه را مورد ضربه موشکی قرار داد.

طبق بیانیه سپاه «بر اساس اطلاعات و گزارش‌های دقیق دریافتی در این عملیات که با نام «ضربت محرم» و با رمز مقدس «یا حسین (ع)» انجام شد، تعدادی از سرکردگان و عناصر موثر جنایت اخیر تروریست‌ها به هلاکت رسیده یا مجروح شده‌اند، همچنین زیرساخت‌های آمادی و انبار ذخیره مهمات آنان منهدم شد.»

بازتاب در رسانه‌های جهان

ساعتی بعد این حمله در رسانه‌های جهان بازتاب گسترده یافت. پایگاه خبری العهد نوشت: ایران انتقام خون شهدای خود را گرفت و موشک‌های بالستیک این کشور منطقه شرق فرات را به لرزه درآورد.

پایگاه خبری المسیره گزارش داد که سپاه پاسداران انقلاب اسلامی مقرر عناصر تروریست های عامل حادثه اهواز را با چندین موشک بالستیک هدف قرار داد که در نتیجه این حمله تعداد زیادی از عناصر تکفیری کشته شدند.

پایگاه خبری الیوم السابع مصر تصاویری از این حمله را منتشر کرد و به نقل از شبکه خبری روسیا الیوم نوشت که حمله مذکور باعث هلاکت و زخمی شدن تعدادی از سرکردگان و عناصر این گروه‌های مسلح شده است.

پایگاه خبری المیادین نیز تاکید کرد که این حمله پاسخی مستقیم از سوی ایران برای آمریکا، رژیم صهیونیستی و عربستان سعودی است و روی موشک‌ها عبارت‌هایی نظیر «مرگ بر آمریکا»، «مرگ بر اسرائیل» و «مرگ بر آل سعود» درج شده بوده است.

فرانس 24، دبکافایل و تایمز اسرائیل، خبرگزاری فرانسه، رویترز و رسانه های دیگر نیز خبر این حمله موشکی را مخابره کردند.

گوشمالی اصلی در راه است

در ایران اما واکنش‌ها حامی پیامی خطرناک مبنی بر ادامه چنین حملاتی بود. محسن رضایی، دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام و فرمانده اسبق سپاه پاسداران روز گذشته پس از حمله موشکی سپاه به مواضع تروریست‌ها در شرق سوریه، در توئیتی نوشت: «حمله موشکی سپاه پاسداران به مقر تروریست‌های حمله اهواز، تلنگری به این جنایتکاران بود. گوشمالی اصلی در راه است...».

نه تنها محسن رضایی، بلکه سردار احمد وحیدی، رئیس دانشگاه عالی دفاع ملی نیز خبر از احتمال حمله دیگری داده و در این مورد به ایلنا گفته است: ما برای هرنوع پاسخ دیگری به تروریست‌ها هیچ محدودیتی برای خود قائل نیستیم.

ارتش جمهوری اسلامی نیز طی بیانیه ای ضمن حمایت از عملیات موشکی سپاه، آن را ضرب شستی قاطع و حرکتی به جا و ضروری عنوان کرده است تا در پی آن دشمنان بدانند هیچ تجاوزی بدون پاسخ نخواهد ماند.

ارتش در ادامه بیانیه خود ادامه آورده: اقدام امروز طبق وعده فرماندهی معظم کل قوا یک گوشمالی بود و تروریست‌ها و ایادی آنان مطمئن باشند که هر حرکت مذبوحانه و زبون دیگری در خاک جمهوری اسلامی ایران با پاسخی به مراتب سنگین‌تر و کوبنده‌تر رو به رو خواهد شد.

مروری بر دو عملیات مشابه قبلی

این سومین انتقام موشکی سپاه در یک سال و نیم اخیر است. اولین آن سال گذشته در پاسخ به حمله تروریستی نیروهای داعش به مجلس شورای اسلامی و حرم امام خمینی که منجر به شهادت شماری از هموطنان غیرنظامی شده بود، انجام شد.

28 خرداد، 11 روز پس از آن اقدام تروریستی، یگان موشکی سپاه از دو نقطه در مناطق غربی کشور و از پایگاه‌های موشکی سپاه در دو استان کرمانشاه و کردستان که نزدیک‌ترین فاصله را تا محل هدف داشتند، 6 فروند موشک به سمت مقرهای نظامی داعش در فاصله حدودا 650 کیلومتری در شرق سوریه (دیرالزور) شلیک کردند.

اهداف مورد نظر در این عملیات، شامل مقرّ فرماندهی و مراکز تجمع و پشتیبانی و ساخت خودروهای انتحاری تروریست‌های تکفیری در منطقه دیرالزور بود که به هلاکت تعداد زیادی از تروریست‌ها و انهدام تجهیزات، سامانه‌ها و سلاح‌های آنان انجامید.

طبق اعلام رسمی سپاه پاسداران، در این عملیات بیش از ۱۷۰ تروریست تکفیری از جمله چند تن از فرماندهان و عناصر مؤثر داعش به هلاکت رسیدند.

مورد دوم حدود 20 روز پیش در شهریور بود. در پاسخ به حمله تروریستی به قرارگاه حمزه سیدالشهدا(ع) در روستای دری منطقه مریوان در سی ام تیرماه که منجر به شهادت 11 تن از نیروهای سپاه شده بود، سپاه ساعت ده و نیم صبح 17 شهریور در حالی که اعضای حزب دموکرات کردستان در مقر این حزب در اربیل جلسه تشکیل داده بودند، با هفت موشک ساختمان این حزب را مورد اصابت قرار داد که طی آن 15 تن از اعضای این گروهک از جمله اعضای حزب مرکزی آن کشته شدند.

حالا سپاه برای سومین بار انتقام حملات تروریستی تروریستها را گرفته است. انتقام اول 11 روز طول کشید، انتقام دوم یک ماه و نیم و انتقام سوم سریع تر از دو مورد قبلی، نه روز بعد از عملیات حمله تروریستی به رژه نیروهای مسلح در اهواز انجام شد.

زمانی برای استفاده موشک‌های رونمایی شده

در هر سه این عملیات‌ها از موشک‌ها و پهبادهایی که در سال‌های گذشته خبر رونمایی آنها شنیده شده بود، استفاده شد. یکی از آنها موشک «ذوالفقار» است که دو سال پیش در شهریور 95  در بندرعباس از آن رونمایی شد. به گزارش تسنیم موشک بالستیک ذوالفقار از اعضای خانواده موشک‌های فاتح 110 است که در این عملیات چهار فروند از این موشک به شرق فرات شلیک شده و در عملیات لیلة القدر علیه تروریست‌های «حدکا» که در پاسخ به حمله تروریست‌ها به مجلس بود نیز مورد استفاده قرار گرفته بود.

ذوالفقار معادل 700 تا 750 کیلومتر برد داشته، موشکی سوخت جامد و مایل پرتاب و یکی از اعضای خانواده موشک‌های فاتح 110 است که با سر جداشونده و هدایت تا لحظه اصابت، از دقیق‌ترین موشک‌های ایرانی به حساب آمده و به اصطلاح «نقطه‌زن»  است.

موشک قیام نیز با بردی معادل 800 کیلومتر که موشکی بالستیک و عمود پرتاب است، سوخت مایع دارد، تک مرحله‌ای است و در نسخه‌های جدیدش سر جدا شونده و قابلیت هدایت پایانی مسیر را دارد نیز در این عملیات به سوی مواضع تروریست‌ها پرتاب شده است.

فارس نیز منتشر کرد هوافضای سپاه در این عملیات از 7 فروند هواپیمای بدون سرنشین در بمباران اهداف مورد نظر خود در منطقه البوکمال در سوریه (شرق فرات) استفاده کرده که به نظر می‌رسد لااقل یکی از آنها هواپیمای صاعقه باشد. این پهپاد نیز مهر 95 رونمایی شده و ظاهرا بمب‌ها از داخل یک محفظه زیر شکم پهپاد پرتاب می‌شوند.

طبق این گزارش پهپاد بردبلند صاعقه از کلاس سیمرغ، در واقع پهپادی است که با استفاده از تکنولوژی و مهندسی معکوس پهپاد آمریکایی RQ170 ساخته شده و می تواند 4 بمب هوشمند و نقطه‌زن را حمل کند.

استفاده از این تجهیزات موشکی و نظامی به منظور انتقام از تروریست‌ها، بار دیگر این موضوع را مطرح کرده که توان موشکی کشور اصلی‌ترین عامل بازدارندگی در سیاست خارجی کشور است. از سوی دیگر داعش پس از حمله تروریستی به رژه نیروهای مسلح در اهواز به تکرار چنین اقداماتی تهدید کرده بود اما سپاه پاسداران با این اقدام بار دیگر نسبت به انتقام‌های سختی که متوجه آنهاست هشدار داده، آنچنانکه که سردار حاجی زاده، فرمانده نیروی هوافضای سپاه روز گذشته در این باره گفت: همانطور که مقام معظم رهبری فرمودند دشمنان ما اگر یکی بزنند ده تا می‌خورند. آنها از فشنگ استفاده کردند و ما با موشک جوابشان را دادیم.