آریا طاری

فصل جدید لیگ برتر به زودی آغاز می‌شود اما هنوز تکلیف نیمکت چهار تیم لیگ برتری روشن نیست. تیم‌هایی که فعالیت چندانی در فصل نقل و انتقالات هم نداشته‌اند. با وجود رفع ممنوعیت ورود خارجی‌ها به لیگ برتر، هنوز خبری از جذب مربیان خارجی در این لیگ نیست. در فاصله پایان فصل گذشته و شروع این فصل، هشت تیم ترکیب نیمکت‌شان را تغییر داده‌اند. عددی که برای یک لیگ حرفه‌ای، بیش از حد زیاد به نظر می‌رسد.

بازماندگان

از 16 تیمی که این فصل در رقابت‌های لیگ برتر ایران به میدان خواهند رفت، هشت تیم به صورت قطعی کارشان را با همان مربیان فصل گذشته شروع خواهند کرد. البته که صحبت کردن از قطعیت‌ها در فوتبال ایران چندان منطقی نیست اما به نظر می‌رسد که هشت مربی، از فصل قبل به همراه تیم‌های‌شان به این فصل منتقل می‌شوند. نفر اول این فهرست، یحیی گل‌محمدی است. مردی که فصل گذشته با پرسپولیس، دومین قهرمانی‌ متوالی‎اش در رقابت‌های لیگ برتر را جشن گرفت. او حالا در شمار مربیان پرافتخار تاریخ لیگ برتر دیده می‌شود. محرم نویدکیا هم کارش را با سپاهان ادامه می‌دهد. مردی که اگرچه در اولین فصل کار به عنوان سرمربی جام به دست نیاورد اما عملکردی درخشان داشت و تیمی فوق‌العاده آماده را به فوتبال اصفهان تحویل داد. فرهاد مجیدی هم برای اولین بار از شروع یک فصل، سرمربی استقلال خواهد بود. این چهارمین فصلی است که فرهاد در آن به عنوان مرد اول نیمکت این باشگاه فعالیت می‌کند. صنعت نفت با وجود مشکلات شدید مالی، در فصل گذشته نتایج چندان فاجعه‌باری را پشت سر نگذاشت. برزیلی‌های فوتبال ایران، سیروس پورموسوی را برای فصل جدید حفظ کرده‌اند و می‌خواهند با این مربی به کار ادامه بدهند. مس رفسنجان هم که در اولین فصل بازی در بالاترین سطح فوتبال ایران عملکردی فراتر از حد انتظار داشت، محمد ربیعی را نگه داشته و ابراهیم صادقی را به عنوان دستیار در کنار این سرمربی جوان قرار داده است. این اولین بار است که ابراهیم صادقی در همه دوران فوتبالش به تیمی به جز سایپا ملحق می‌شود. نساجی بعد از نتایج درخشان اواخر فصل گذشته، با ساکت الهامی ادامه می‌دهد. او در استادیوم وطنی به یک چهره محبوب تبدیل شده است. فجر سپاسی هم همچنان کلانتری را روی نیمکت خواهد داشت. این سرمربی توانست به انتظار طولانی‌مدت شیرازی‌ها برای بازگشت به لیگ برتر پایان بدهد. نفر آخر این فهرست هم امیر قلعه‌نویی است. او با یک فصل نقل و انتقالات موفقیت‌آمیز به استقبال لیگ بیست و یکم می‌رود. این سرمربی البته در ماه‌های ابتدایی فصل، محروم است و باید دیدارهای زیادی از تیمش را از روی سکوها دنبال کند. محرومیتی که البته ممکن است در فصل پیش رو و پس از عذرخواهی رسمی قلعه‌نویی، کاهش هم داشته باشد.

تازه‌وارد‌ها

در بین مربیان فصل جدید لیگ برتر، چند نفر در لیگ بیستم هم دیده می‌شدند اما هدایت تیم‌های متفاوتی را بر عهده داشتند. مهدی تارتار که فصل قبل سرمربی پیکان تهران بود از این باشگاه جدا شد و هدایت ذوب آهن اصفهان را بر عهده گرفت. مجتبی حسینی هم در مسیر معکوس از ذوب جدا شد تا به صورت رسمی هدایت پیکان را در فصل جدید رقابت‌های لیگ برتر بر عهده بگیرد. تارتار با پیکان نتایج بسیار خوبی به دست آورد و عملکرد قابل دفاعی داشت. حسینی اما نتوانست در مسجدسلیمان و ذوب، انتظارها را برآورده کند. تغییر نیمکت‌ها فقط برای مربی‌های شکست خورده اتفاق نمی‌افتد. جواد نکونام که فصل قبل، توانست یکی از دو جام فوتبال ایران را به دست بیاورد، رسما از باشگاه فولاد خوزستان جدا شد. تیمی که سرمربی، مدیرعامل و جمعی از کلیدی‌ترین ستاره‌هایش را به راحتی از دست داده و در تلخ‌ترین شرایط ممکن برای لیگ برتر آماده می‌شود. فراز کمالوند که در فصل گذشته سرمربی سایپا شده بود و مدتی هم دستیار فرهاد مجیدی بود، در شروع این فصل سرمربی تراکتورسازی تبریز است. او قول داده در پایان دومین سال مربیگری‌اش، این باشگاه را قهرمان رقابت‌های لیگ برتر کند.

چهار نیمکت بلاتکلیف

چهار تیم لیگ برتری هم هنوز شرایط روشنی روی نیمکت‌شان ندارند. نفت مسجدسلیمان یکی از تیم‌هایی به شمار می‌رود که هنوز سرمربی جدیدش را معرفی نکرده است. تیمی که فصل گذشته به سختی در لیگ برتر ماندگار شد. شاید آنها تصمیم به ادامه همکاری با فکری بگیرند اما این تصمیم هنوز رسما اعلام نشده است. باشگاه آلومینیوم هم در یک اقدام حیرت‌آور، تمدید قراردادش با منصوریان را ساعاتی بعد از اعلام این خبر پس گرفت تا به همکاری با این مربی پایان بدهد. در پدیده مشهد هم شرایط بسیار عجیب به نظر می‌رسد. چراکه مهدی رحمتی اخیرا به جلسه با هیات مدیره باشگاه دعوت شده اما بلافاصله بعد از ورود به ساختمان پدیده، انبوهی از صندلی‌های خالی را مقابل خودش دیده است. این وسط شرایط هوادار تهران هم به شدت مبهم به نظر می‌رسد. فعلا عنایتی سرمربی این تیم است اما احتمال انتقال سهمیه این باشگاه به شهر دیگری هم وجود دارد.