بازی تمام نشده!

بعد از دو شکست متوالی در لیگ برتر، شکست دادن ذوب آهن در جام حذفی آرامش را به اردوی استقلال برگردانده است. حالا آنها به هدف بزرگ بعدی‌شان یعنی سهمیه آسیا فکر می‌کنند و نمی‌خواهند هیچ امتیازی را روبه‌روی نفت از دست بدهند. حریف امروز استقلال، مشکلات زیادی دارد اما نباید فراموش کرد که همین تیم در نیم فصل اول، برای آبی‌ها در آزادی دردسر درست کرده بود. نفت در شرایطی کاملا بحرانی هم، هرگز حریفی دست و پا بسته به نظر نمی‌رسد و استقلالی‌ها برای گرفتن سه امتیاز، باید این حریف را به شدت جدی بگیرند.

آریا طاری

بازگشت به آبادان، خاطرات خوشی را برای فرهاد مجیدی تداعی نمی‌کند. دو سال قبل، او و تیمش در صورت پیروزی برابر صنعت نفت، مدعی جدی قهرمانی لیگ برتر می‌شدند اما پرچم اشتباه کمک داور، همه چیز را به ضرر این تیم تغییر داد. حریف امروز استقلال، باز هم فصل را خوب شروع کرد اما در ادامه راه، به بن‌بست رسید. تیمی که در 11 هفته اول لیگ برتر 6 پیروزی و سه تساوی داشت، تحت تاثیر مشکلات شدید مالی، تمرکزش را از دست داده است. حالا همان تیم در 11 مسابقه بعدی‌اش، حتی یک برد هم به دست نیاورده و همچنان در حسرت اولین پیروزی در نیم‌فصل دوم لیگ برتر به سر می‌برد. نفت برای مسابقه امروز، چهار غایب کلیدی دارد. حسین ساکی، رحیم زهیوی، مهدی زبیدی و حسن بیت‌سعید نمی‌توانند تیم‌شان را در این مسابقه همراهی کنند. به نظر می‌رسد سیروس پورموسوی در این نبرد، به مهره‌های جوان تیمش بازی بدهد و ترکیبی تقریبا ناشناخته را به زمین مسابقه بفرستد. ترکیبی که برخی نفراتش هرگز در یک بازی لیگ برتری از ابتدا به میدان نرفته‌اند.

شاید لیگ دیگر از دست رفته باشد اما این هرگز به معنای کنار کشیدن استقلالی‌ها از رقابت در این فصل نیست. آنها هنوز باید برای اهداف بزرگی مثل سهمیه لیگ قهرمانان مبارزه کنند. به همین خاطر است که وریا غفوری حتی با وجود مصدومیت جزئی، تیمش را در دیدار با نفت آبادان همراهی خواهد کرد

شاید لیگ دیگر از دست رفته باشد اما این هرگز به معنای کنار کشیدن استقلالی‌ها از رقابت در این فصل نیست. آنها هنوز باید برای اهداف بزرگی مثل سهمیه لیگ قهرمانان مبارزه کنند. به همین خاطر است که وریا غفوری حتی با وجود مصدومیت جزئی، تیمش را در دیدار با نفت آبادان همراهی خواهد کرد. اگر استقلال در دو دیدار معوقه‌اش به پیروزی دست پیدا کند، 40 امتیازی می‌شود و با اختلاف در رده سوم جدول قرار می‌گیرد. در حقیقت به نظر می‌رسد که مسیر آسیایی ‌شدن تیم فرهاد، کاملا هموار است. آنها حتی می‌توانند تهدیدهایی برای پرسپولیس و سپاهان به وجود بیاورند. هرچند که فاصله‌شان با جدی‌ترین مدعیان قهرمانی، کمی زیاد شده است. احمد موسوی هم در جریان نبرد امروز استقلال در آبادان، غایب خواهد بود. غیبت احمد، احتمال بازگشت محمد دانشگر به ترکیب اصلی را تقویت می‌کند. بازیکنی که مورد بخشش فرهاد قرار گرفته اما همچنان جایی در ترکیب ثابت آبی‌ها ندارد. صنعت نفت از لیگ برتر هفدهم به بعد، هرگز موفق نشده استقلال را با شکست روبه‌رو کند. در شروع لیگ هفدهم، نفتی‌ها با گل کرار جاسم تیم علیرضا منصوریان را شکست دادند و یک برد مهم را جشن گرفتند اما این اتفاق پس از آن، هرگز تکرار نشده است. آبی‌ها فصل گذشته، همه 6 امتیاز ممکن را از حریف نفتی‌شان گرفتند اما نکته جالب اینجاست که استقلال در سه دیدار اخیرش با صنعت نفت، سه مربی مختلف داشته است. استراماچونی یک پیروزی سنگین را در آزادی روبه‌روی این حریف پشت سر گذاشت، فرهاد و تیمش در آبادان با درخشش شیخ و ارسلان به پیروزی رسیدند و محمود فکری نتوانست نفت را شکست بدهد و در ورزشگاه خانگی، روبه‌روی این حریف متوقف شد. در این دیدارها نفت هم دو مربی مختلف داشته است. در نیم‌فصل اول فصل گذشته، دراگان اسکوچیچ سرمربی این تیم بود و سپس سیروس پورموسوی جایگزین او شد.

غیبت شیخ دیاباته، حالا دیگر به یک اتفاق کاملا تکراری در استقلال تبدیل شده است. فرهاد باید به چینش ترکیب تیمش بدون این مهاجم، عادت کند. بعید به نظر می‌رسد با روند فعلی، شیخ فصل آینده هم در استقلال به میدان برود. او حتی در دربی هم با وجود دوری از مصدومیت، نیمکت‌نشین بود و در نیمه دوم به زمین مسابقه آمد. در غیاب شیخ، فرهاد تیمش را با حضور ارسلان مطهری و مهدی قایدی به زمین می‎فرستد. با در اختیار داشتن این دو مهاجم آماده، استقلال همچنان صاحب یک خط حمله قدرتمند خواهد بود اما مشکل از جایی شروع می‌شود که در این صورت، آنها فقط «آرمان رمضانی» را برای عوض کردن ترکیب خط حمله روی نیمکت در اختیار دارند. اینجاست که تاثیرات منفی خریدی مثل این، خودش را نشان می‌دهد. شاید رویای قهرمانی لیگ در این فصل، از دست رفته باشد اما فرهاد از همین حالا باید به خرید یک مهاجم تمام‌عیار برای فصل آینده فکر کند. او باید از ایده اولیه استفاده از بازیکنی مثل آرمان رمضانی کوتاه بیاید و به سراغ مهره‌هایی برود که حقیقتا می‌توانند گرهی از کار استقلال باز کنند. خرید یک مهاجم درجه یک، شاید مهم‌ترین اولویت نقل و انتقالاتی مجیدی باشد. اگر مهدی قایدی هم در تابستان ترنسفر شود، لیست خرید آبی‌ها برای فصل جدید در خط حمله، به شدت پروپیمان‌تر خواهد شد.