بیدار شو استقلال!

برای تیمی که دو دیدار گذشته‌ لیگ برتری‌اش را در تهران بدون پیروزی به پایان رسانده، برخورد با شهرخودرو در مشهد اصلا تجربه ساده‌ای به شمار نمی‌رود اما فکری و تیمش، آماده پایان دادن به روند نتایج نه‌چندان درخشان هستند. استقلال در هر دو جدال با پیکان و نفت، شانس خوبی برای برنده شدن داشت اما نتوانست به خوبی از جزئیات برای رسیدن به این هدف استفاده کند. حالا فکری و تیمش در مشهد، در جست‌وجوی اولین برد خارج از خانه این فصل هستند. استقلال در ششمین هفته لیگ برتر، هدفی به جز دورقمی کردن امتیازهایش در این فصل ندارد.

آریا طاری

استقلال در حالی آماده رویارویی با شهرخودرو می‌شود که غیبت چند بازیکن شاخص، نگرانی‌های بزرگی برای محمود فکری به وجود آورده است. شیخ دیاباته همچنان در مصدومیت به سر می‌برد و از شروع فصل حتی یک تجربه حضور ثابت در ترکیب استقلال را ندارد. وریا غفوری نیز در هفته‌های گذشته آسیب دیده و به همراه تیمش به مشهد سفر نکرده است. مشکل وریا جدی به نظر نمی‌رسد اما به هر حال او برای دومین مسابقه متوالی، در اردوی استقلال دیده نمی‌شود. مهدی قایدی نیز مصدوم شده و با وجود اینکه می‌تواند در همین مسابقه نیز بازی کند اما برای حفظ سلامتی، احتمالا روبه‌روی شهرخودرو به میدان نخواهد رفت. به فهرست مهره‌های غایب استقلال، باید فرشید اسماعیلی را نیز اضافه کرد. بازیکنی که به دلیل مشکلات انضباطی و داستان‌‌های قرارداد، فعلا در اختیار باشگاه قرار گرفته است. در غیاب همه این نفرات اثرگذار در فاز هجومی، ارسلان مطهری اصلی‌ترین امید گل‌زنی استقلال در مشهد خواهد بود. استقلال روبه‌روی پیکان، موفق به باز کردن دروازه رقیب نشد و در جدال با نفت آبادان هم با وجود داشتن چند موقعیت نسبتا خوب، تنها یک بار به گل رسید. اگر آن چهار امتیاز به راحتی از دست نمی‌رفت، حالا تیم فکری در صدر جدول لیگ برتر قرار داشت اما آنها هنوز هم فاصله زیادی با تیم صدرنشین ندارند و هنوز می‌توانند مسیرشان را به طرف رده اول، هموار کنند. جالب اینکه در چنین شرایطی که تیم به شدت به مهاجم نیاز دارد، مرتضی تبریزی با وجود بهبودی کامل همچنان در جلسه‌های تمرینی تیم فکری دیده نمی‌شود. حریف امروز تیم استقلال، تیمی است که در فاز دفاعی با پنج گل خورده آمار ضعیفی داشته اما در خط حمله با 6 گل زده، بهتر از آبی‌ها نشان داده است. شهرخودرو در هفته‌های اول و پنجم لیگ برنده شده و در سه جدال بین این دو بازی، دو بار شکست خورده است. امین قاسمی‌نژاد با چهار گل زده، کلیدی‌ترین و بهترین مهره این روزهای تیم مشهدی به شمار می‌رود. تیمی که با داشتن مهره‌هایی مثل سیف‌اللهی و الجبوری، سرعت زیادی دارد و همواره به خلق ضدحمله در زمین حریف فکر می‌کند.

برخلاف آن‌چه این روزها مطرح می‌شود، استقلال فکری هنوز در خط دفاعی تیم بی‌نقصی نیست اما داشتن یک گلر خوب، روی این ضعف سرپوش می‌گذارد. به نظر می‌رسد قبل از دیدار امروز با شهرخودرو، فکری باید روی آسیب‌پذیری تیمش مقابل ضربات ایستگاهی برنامه جدی داشته باشد

رشید مظاهری، اصلی‌ترین دلیل برای امیدواری به سرنوشت آبی‌ها در این فصل به شمار می‌رود. او در جدال هفته گذشته با نفت آبادان نیز به کمک دو سیو درخشان، راه تیمش را از شکست جدا کرد. برخلاف آن‌چه این روزها مطرح می‌شود، استقلال فکری هنوز در خط دفاعی تیم بی‌نقصی نیست اما داشتن یک گلر خوب، روی این ضعف سرپوش می‌گذارد. به نظر می‌رسد قبل از دیدار امروز با شهرخودرو، فکری باید روی آسیب‌پذیری تیمش مقابل ضربات ایستگاهی برنامه جدی داشته باشد. استقلال برابر فولاد روی یکی از همین ضربه‌ها تسلیم شد و مقابل نفت آبادان هم روی کرنرها و توپ‌های ارسالی، استحکام لازم را به نمایش نگذاشت. این همان مشکلی است که شاید در طول فصل، آبی‌ها را به دردسر بیندازد. مساله مهم بعدی در مورد آبی‌ها، حواشی زیاد این باشگاه است. تقریبا روزی نیست که یک خبر مهم از حوالی باشگاه به گوش نرسد و یک حاشیه بزرگ در اطراف تیم ساخته نشود. این موضوع، بخشی از تمرکز فکری و شاگردها را زیر سوال خواهد برد. فکری، دستیارها و بازیکنانش در استقلال، باید قید مصاحبه‌های تند و آتشین را بزنند. آنها باید «تیترهای» درست را به مقصد «رتبه» خوب در جدول ترک کنند. هر چقدر که میزان این حواشی کم‌تر شود، شانس استقلال هم برای موفقیت در یک فصل سخت و فشرده، افزایش پیدا خواهد کرد.

روبه‌رو شدن با مهدی رحمتی، یک تجربه جذاب برای آبی‌ها خواهد بود. این اولین بار است که رحمتی در قامت یک سرمربی، روبه‌روی تیم سابقش می‌ایستد. او تا پایان لیگ هجدهم، مرد شماره یک دروازه استقلال بود و دو فصل بعد، در یک جایگاه کاملا متفاوت باید به مصاف این تیم برود. پایان کار رحمتی در استقلال، چندان دوستانه نبود و این فوتبالیست، با شرایط ناخوشایندی از باشگاه جدا شد. حالا او حرف‌های زیادی برای گفتن برابر این رقیب خواهد داشت. رحمتی در برخورد با پرسپولیس در این فصل، اصلا موفق نبود و یک شکست دردناک را تجربه کرد. اتفاقی که او به هیچ قیمتی خواهان تکرارش در مسابقه حساس و نزدیک امروز نیست.