شنل قرمز، روبان آبی!

این فصل از فوتبال ایران، امروز رسما در مشهد به پایان می‌رسد. آبی‌های تهران و قرمزهای تبریز، فینال جام حذفی را برگزار خواهند کرد. بین این دو تیم، شباهت‌های زیادی وجود دارد. نیمکت آنها در طول فصل دستخوش تغییر و تحول شده، هر دو سهمیه آسیایی را به دست آورده‌اند و هر دو برای بردن یک جام پس از چند فصل بدون جام، انگیزه‌های بسیار زیادی دارند. این یک نبرد تماشایی بین دو حریفی خواهد بود که هر دو تقابل‌شان در لیگ نوزدهم نیز جذاب و نفس‌گیر به نظر می‌رسید. در پایان این جدال، یک مربی اولین جام دوران مربیگری‌اش را تجربه خواهد کرد.

آریا طاری

ماجراجویی در جام حذفی برای استقلال و تراکتور، به سخت‌ترین شکل ممکن آغاز شد. آبی‌ها در اولین مرحله روبه‌روی گل‌ریحان قرار گرفتند و در یک مسابقه جنجالی و در حالی که اولین گل را نیز دریافت کرده بودند، سرانجام موفق به شکست این حریف شدند. تراکتور نیز مقابل پاس همدان به میدان رفت و این حریف را به سختی از پیش رو برداشت. استقلالی‌ها در مرحله دوم این رقابت‌ها، سه بار دروازه فجر سپاسی را باز کردند و در یک‌چهارم نهایی، سپاهان را شکست دادند تا خودشان را به جمع چهار تیم برتر برسانند. در این مرحله، یک دربی حساس و جذاب انتظار این تیم را می‌کشید. شهرآوردی که در ضربات پنالتی، فینال حذفی را به پسران فرهاد مجیدی هدیه داد. تراکتور نیز در نبرد با نود ارومیه، برد در ضربات پنالتی را تجربه کرد. آنها سپس مس کرمان و نفت مسجدسلیمان را از پیش رو برداشتند تا خودشان را به دیدار نهایی این جام برسانند. مسیر استقلال نسبت به حریف تبریزی، دشوارتر بوده است اما آن‌چه در مراحل قبلی برای دو تیم اتفاق افتاده، سرنوشت مسابقه امشب را تعیین نخواهد کرد. استقلال و تراکتور این فصل با دو ترکیب کاملا متفاوت از نیمکت‌ها و در دو اتمسفر کاملا متفاوت، به مصاف هم رفته‌اند. نبرد استراماچونی و دنیزلی روبه‌روی 80 هزار تماشاگر در تبریز، با هت‌تریک دیاباته و پیروزی چهار بر دو آبی‌ها به پایان رسید و دیدار برگشت در استادیوم خالی از تماشاگر آزادی با حضور فرهاد مجیدی و ساکت الهامی روی نیمکت‌ها، با تساوی بدون گل تمام شد. مسابقه‌ای که البته لحظه‌های حساس و موقعیت‌های خوبی زیادی داشت. بزرگ‌ترین نگرانی تبریزی‌ها برای این نبرد، به خط دروازه مربوط می‌شود. جایی که آنها رشید مظاهری را در اختیار ندارند و باید از محمدرضا اخباری استفاده کنند. حضور رشید به ویژه در صورت کشیدن بازی به پنالتی، می‌توانست همه چیز را به سود این تیم تغییر بدهد. تراکتور همچنین به دلیل محرومیت، نمی‌تواند از رضا اسدی استفاده کند. در استقلال نیز احتمالا تنها سیاوش یزدانی این بازی را از دست می‌دهد و همه مصدومان دیگر، می‌توانند تیم‌شان را در دیدار حساس امشب همراهی کنند.

فرهاد مجیدی و ساکت الهامی، در آستانه رسیدن به اولین جام دوران سرمربیگری‌شان هستند اما عجیب اینکه جای پای هیچ‌کدام از این دو نفر در باشگاه محکم نیست. تراکتور همزمان با حضور در فینال حذفی، مشغول مذاکره با چند مربی دیگر است و جدایی فرهاد مجیدی از استقلال، تقریبا قطعی به نظر می‌رسد

تراکتور تا امروز، در فینال اولین و آخرین دوره جام حذفی حاضر بوده است. آنها در نخستین دوره این رقابت‌ها به دیدار نهایی راه پیدا کردند و در ورزشگاه امجدیه تهران، روبه‌روی ملوان‌ انزلی قرار گرفتند. مسابقه‌ای که در نهایت با پیروزی چهار بر یک انزلیچی‌ها به پایان رسید تا دست تراکتور از قهرمانی این جام کوتاه بماند. سال‌ها طول کشید تا این تیم دوباره طعم حضور در فینال حذفی را بچشد. آنها این بار در دیدار نهایی روبه‌روی مس کرمان قرار گرفتند و موفق شدند اولین قهرمانی در این جام را جشن بگیرند. تراکتور در آن دوره از جام حذفی، حتی یک گل نیز دریافت نکرد. سومین تجربه حضور آنها در فینال حذفی چندان خوشایند نبود. تراکتور این بار در دیدار پایانی، به نفت تهران باخت و شانس بردن جام را از دست داد. تیم تبریزی این اواخر هر سه سال یک بار به فینال جام حذفی رسیده است. آنها یک بار با تونی برنده این بازی شده‌اند و یک بار با امیرقلعه‌نویی، در این جدال شکست خورده‌اند. حالا ساکت الهامی مسئولیت هدایت این تیم در نبرد حساس امشب را بر عهده خواهد داشت. سابقه استقلالی‌ها در جام حذفی اما کاملا متفاوت به نظر می‌رسد. این تیم با هفت قهرمانی و چهار نایب‌قهرمانی، پرافتخارترین تیم این تورنمنت به شمار می‌رود. در تاریخ فوتبال ایران، هیچ تیمی به جز استقلال نتوانسته سابقه حضورش در فینال حذفی را دورقمی کند. بازی امشب اما دوازدهمین فینال آبی‌ها در این جام خواهد بود.

فرهاد مجیدی و ساکت الهامی، در آستانه رسیدن به اولین جام دوران سرمربیگری‌شان هستند اما عجیب اینکه جای پای هیچ‌کدام از این دو نفر در باشگاه محکم نیست. تراکتور همزمان با حضور در فینال حذفی، مشغول مذاکره با چند مربی دیگر است و جدایی فرهاد مجیدی از استقلال، تقریبا قطعی به نظر می‌رسد. هر دو مربی امشب دست به هر کاری می‌زنند تا آخرین سکانس حضورشان در دو تیم، به رویایی‌ترین شکل ممکن سپری شود. استقلال با یک نمایش هجومی و روحیه‌ای که پس از پیروزی در شهرآورد به دست آورده و تراکتور با تکیه زدن به ستاره‌های پرتجربه‌ای که در اختیار دارد، یک رقابت جذاب، نزدیک و پرهیجان را برای بردن جام پشت سر می‌گذارند. یک بازی بزرگ که پس از چند سال می‌تواند یکی از این دو تیم را صاحب یک جام ارزشمند کند.