آریا رهنورد

وقتی توپ مهدی ترابی به تور دروازه ذوب‌آهن رسید، یکی از ستاره‌های پرسپولیس اصلا حاضر نبود در جشن گل این بازیکن شرکت کند. عیسی آل‌کثیر در آن لحظات خودش را از هم‌تیمی‌ها جدا کرد و پس از ترک زمین نیز ناراحتی‌اش را نشان داد. جالب اینکه ترابی دومین پنالتی‌زن برتر پرسپولیس در تاریخ لیگ برتر به حساب می‌آید اما عیسی در آخرین تجربه زدن پنالتی برای تیمش توپ را هدر داد و روبه‌روی دوربین‌ها به هواداران گفت:«زندگی ادامه دارد». بله آقای آل‌کثیر، زندگی ادامه دارد اما در ادامه این زندگی، جای شما احتمالا روی نیمکت خواهد بود.

برای هواداران پرسپولیس، این روزها هیچ چیز به جز بردن مسابقات و پیش رفتن در جدول اهمیت ندارد. ظاهرا اما بازیکنانی در این تیم هستند که بیشتر از هر چیزی، به خودشان اهمیت می‌دهند و می‌خواهند به هر قیمتی، نام‌شان را در فهرست گل‌زنان هر مسابقه قرار بدهند. عیسی آل‌کثیر این روزها به یک جزیره کاملا جدا افتاده در پرسپولیس تبدیل شده است. او در مسابقه جام حذفی با ویستاتوربین، چند مورد خودخواهی وحشتناک داشت و هم‌تیمی‌ها را به شدت کفری کرد. عیسی آنقدر تک‌روی کرد تا سرانجام موفق به گل‌زدن در آن مسابقه شد. حالا بعد از اعلام پنالتی به سود قرمزها روبه‌روی ذوب‌آهن، عیسی توپ را برداشت و خواهان ایستادن پشت پنالتی بود اما یحیی گل‌محمدی از کنار زمین، تاکید کرد که ترابی پشت ضربه قرار بگیرد. البته که میل و اشتیاق یک مهاجم به گل‌زنی، قابل درک به نظر می‌رسد. البته که فشار روی عیسی، انکارنشدنی است و این مهاجم دوست دارد در کورس آقای گلی قرار بگیرد اما این ادا و اطوار از یک فوتبالیست حرفه‌ای با قرارداد میلیاردی، خجالت‌آور به نظر می‌رسد. بزرگ‌ترین فوتبالیست‌های دنیا، بارها تاکید کرده‌اند که به عناوین فردی اهمیت نمی‌دهند و هیچ چیز  برای‌شان به اندازه تیم مهم نیست. بازیکنی مثل آل‌کثیر اما این روزها یک تنه مقابل این تئوری ایستاده است. اصرار او برای گرفتن پنالتی از مطمئن‌ترین پنالتی‌زن این روزهای پرسپولیس، باورنکردنی به نظر می‌رسد. جالب است بدانید ترابی در لیگ برتر هشت بار برای سرخ‌ها پنالتی زده و هر هشت پنالتی را هم به گل تبدیل کرده است. او در کنار مازیار زارع یکی از دو بازیکن پرسپولیس در تاریخ لیگ برتر به  شمار می‌رود که حتی یک پنالتی‌اش را هم در لیگ برتر از دست نداده است. ترابی بعد از علی انصاریان، دومین پنالتی‌زن موفق پرسپولیس در تاریخ لیگ برتر هم هست. آماری که نشان می‌دهد عیسی اصلا نباید مدعی زدن این ضربه‌ها در پرسپولیس باشد.

پرسپولیس به عیسی آل‌کثیر «پنالتی» بدهکار نیست. اگر پای بدهکاری وسط باشد، این عیسی است که باید بدهی‌اش را با قرمزها صاف کند. همین مهاجم بود که بعد از پیروزی در یک‌چهارم نهایی لیگ قهرمانان با آن شادی جنجالی، شوک بزرگی به پرسپولیس وارد کرد و در نهایت نتوانست تیمش را در نیمه نهایی و فینال آسیا همراهی کند. همین بازیکن بود که در دوران 6 ماه محرومیت، حتی نمی‌توانست با تیم تمرین کند اما از باشگاه حقوق می‌گرفت و مورد حمایت صددرصدی پرسپولیسی‌ها بود. هواداران این باشگاه با وجود متضرر شدن از رفتار آل‌کثیر، هرگز علیه او موضع نگرفتند و هیچ‌وقت دست به تخریب این بازیکن نزدند. او از شروع این فصل، در فرم خوبی نبوده و عملکرد خوبی نداشته اما در هیچ شرایطی حمایت طرفداران باشگاه را از دست نداده است. باشگاهی که این فوتبالیست را از یک بازیکن نه‌چندان شناخته شده در نفت آبادان، به یک سلبریتی تبدیل کرد. رفتار آل‌کثیر در مواجهه با همه این اتفاق‌ها اما به هیچ وجه قدرشناسانه نیست. معلوم نیست که او چطور به خودش اجازه چنین رفتاری را داده است. شرکت نکردن در شادی تیمی و نمایش آشکار ناراحتی از به گل رسیدن تیم، رفتاری است که حتی از پرحاشیه‌ترین ستاره‌های این سال‌های پرسپولیس سر نزده است. عیسی نباید فراموش کند که در فوتبال، گاهی همه چیز به سرعت اتفاق می‌افتد. او می‌تواند به همان سرعتی که در ترکیب پرسپولیس به محبوبیت رسید، در معرض فراموشی قرار بگیرد. روندی که آل‌کثیر این روزها طی می‌کند، بدون شک پایان خوشی برای او به همراه نخواهد داشت.

عیسی این روزها با همه وجود، «نیمکت‌نشینی» را صدا می‌زند. یک مهدی عبدی باانگیزه پشت سر او باقی مانده و باید منتظر فیکس‌شدنش در پرسپولیس باشیم. باشگاه در نیم‌فصل هم به دنبال تقویت در فاز هجومی خواهد بود. ملحق شدن یک مهاجم دیگر به پرسپولیس، کار عیسی را به شدت سخت می‌کند. یک روز پس از جدال با ذوب، او نه عذرخواهی کرده و نه ذره‌ای پشیمانی به خاطر رفتارش نشان داده است. درک این رفتارها، اصلا ساده نیست. شاید هم عیسی ترجیح می‌دهد روی نیمکت بماند و بازی‌های پرسپولیس را از بیرون تماشا کند. اتفاقی که بعید نیست شروعش در مسابقه این هفته با سپاهان باشد. فعلا او هیچ شباهتی به یک ستاره تمام‌عیار در پرسپولیس ندارد.