آریا طاری

دوران مهدی شیری در پرسپولیس هم بالاخره تمام شد تا هواداران باشگاه نفس راحتی بکشند. جالب اینکه مهدی حتی حس و حال نوشتن یک پست خداحافظی را نیز نداشت و همان پست خداحافظی محمد انصاری را کپی کرد. به هر حال با هیچ متر و معیاری، او یکی از جابه‌جایی‌های مهم این فصل نیست. با این وجود در همین پنجره نفرات دیگری وجود داشتند که جابه جایی‌شان بسیار مهم به نظر می‌رسید. یکی از این نفرات، جانشین خود مهدی شیری در ترکیب این فصل تیم یحیی گل‌محمدی است.

رامین رضاییان

بعد از چند روز به شدت پرکش و قوس، ستاره سمت راست سابق قرمزها دوباره به این تیم برگشت. تنها چند ساعت قبل از امضای قرارداد رسمی رامین با پرسپولیس، باشگاه به طور کامل از جذب او ناامید شده بود اما در نهایت الدحیل قرارداد این ستاره را فسخ کرد و رضاییان به عنوان بازیکن آزاد رسما به باشگاه ملحق شد. طبق معمول، هیچ جزئیاتی از این قرارداد فاش نشده و فقط این موضوع مشخص شده که رامین تا پایان فصل بازیکن پرسپولیس است. موضوعی که برای هوادارها کمی نگران‌کننده به نظر می‌رسد. در حقیقت برخی هوادارها احساس می‌کنند رضاییان تنها برای بازگشت دوباره به تیم ملی راهی پرسپولیس شده و به محض پایان فصل مقصد دیگری را برای خودش انتخاب خواهد کرد. چراکه او تقریبا همیشه فوتبالیستی جاه‌طلب و ناآرام بوده است. به هر حال ورود رامین که حالا انگیزه‌های بسیار زیادی هم برای درخشش در فوتبال ایران دارد، کیفیت سمت راست خط دفاعی باشگاه را افزایش خواهد داد. او که جدایی‌اش از پرسپولیس در فضایی نه چندان دوستانه رقم خورده بود، برای بازگشت حتی با برانکو ایوانکوویچ هم صحبت کرده است. به هر حال او حالا دیگر رسما بازیکن این باشگاه است و قصد دارد به هر قیمتی، یک نیم فصل درخشان را در تیم گل محمدی سپری کند.

رشید مظاهری

وقتی در ذوب بازی می‌کرد، پیشنهادهای زیادی از تیم‌های بزرگ‌تر داشت و سرانجام از این تیم به تراکتور رفت. رشید در تراکتور برای تیم‌های رقیب کری‌های زیادی خواند اما خیلی زود از این تیم جدا شد. او فصل گذشته گلر شماره یک استقلال بود اما به مرور زمان اعتماد کادر فنی را از دست داد. سر باز زدن مظاهری از همراهی تیمش در مسابقه با الهلال، آخرین رشته‌های الفت بین او و فرهاد را پاره کرد. در این فصل رشید دیگر حتی یک ذخیره هم نبود و همه بازی‌ها را از روی سکو دنبال می‌کرد. او که در لیگ بیست و یکم حتی یک دقیقه برای تیمش به میدان نرفته بود، اولین بازی‌اش در این فصل را در هفته هفدهم برای سپاهان انجام داد. جالب اینکه مربی تیم رقیب در این مسابقه، سرمربی فصل گذشته خود مظاهری در استقلال بود. سپاهان در اولین تجربه فیکس مظاهری، به راحتی حریفش را گلباران کرد اما یک گل در لحظات پایانی، اجازه کلین‌شیت کردن به این گلر نداد. او که بعد از ترک اصفهان به تبریز و تهران رفته بود، حالا در بازگشت دوباره به اصفهان انگیزه‌های زیادی برای اثبات دوباره خودش دارد.

صالح حردانی

گزینه فرهاد مجیدی از شروع فصل جدید، با چند ماه تاخیر راهی استقلال شد. فرهاد درست از همان زمانی که جعفر سلمانی را برای سمت چپ به خدمت گرفت، روی صالح هم به عنوان وینگ بک راست نظر داشت. حردانی در فولاد روزهای بسیار خوبی را پشت سر گذاشته و این اواخر پای ثابت اردوهای تیم ملی هم بوده و حتی برای این تیم به میدان رفته است. اگرچه پروسه انتقال رشید مظاهری از استقلال به فولاد در نهایت انجام نشد اما باشگاه اهوازی به ازای این مدافع-هافبک جوان، چند بازیکن از استقلال گرفت و ترکیب‌اش را تقویت کرد. حردانی هم امیدوار است خیلی زود به یک مهره ثابت برای استقلال تبدیل شود. او فوتبالیست بسیار خوب و خوش‌آتیه‌ای به نظر می‌رسد و این شانس را دارد که در سال‌های آینده حتی استقلال را به مقصد تیم‌های خارجی ترک کند. رقابت بین این بازیکن و وریا غفوری باتجربه برای حضور ثابت در ترکیب استقلال، تماشایی خواهد بود.

عزیزبک اومانوف

در این پنجره نقل و انتقالات فوتبال ایران، فقط و فقط «یک بازیکن» خارجی به لیگ برتر اضافه شده و آن بازیکن، عزیزبک اومانوف ازبکستانی است. یک مهره ملی‌پوش که با نظر مستقیم فرهاد به خدمت گرفته شده تا سومین خارجی این فصل استقلال لقب بگیرد. اگر کوین یامگا قبلا بازی در پست‌های مختلف و نه چندان مرتبط را در استقلال تجربه کرده، اومانوف هم چنین شرایطی دارد. او در باشگاه قبلی‌اش تقریبا همه جای زمین به میدان رفته و می‌تواند آچار فرانسه جدید آبی‌ها باشد. اومانوف سابقه بازی در خط دفاعی، خط هافبک و خط حمله را دارد و احتمالا فرهاد روی این ویژگی اون حساب خاصی باز کرده است. این بازیکن خوش قد و قامت هم می‌تواند وینگر چپ استقلال باشد، هم می‌تواند به عنوان یک هافبک وسط یا هافبک هجومی برای این تیم توپ بزند و هم می‌تواند در کنار ژستد در خط حمله به میدان برود. باید منتظر ماند و دید که فرهاد مجیدی کدام نقطه از زمین را برای بازی او در نظر خواهد گرفت. او می‌تواند یک خرید بسیار جذاب برای استقلال باشد.

امین قاسمی‌نژاد

وقت ملحق شدن او به استقلال، آبی‌ها معتقد بودند که دربی نقل و انتقالات را برده‌اند. دوران حضور این بازیکن در استقلال اما به شدت کوتاه شد. قاسمی‌نژاد که این فصل به نیمکت آبی‌ها چسبیده بود، تصمیم گرفت این تیم را به مقصد گل گهر سیرجان ترک کند. جالب اینکه مصاحبه فرهاد بعد از این انتقال نشان می‌داد که این مربی از تصمیم قاسمی‌نژاد کمی عصبانی شده است. این قرارداد البته به صورت قرضی بسته شده و امین از شروع فصل جدید دوباره بازیکن استقلال خواهد بود. با این حال اگر فرهاد همچنان روی نیمکت این تیم حضور داشته باشد، بازگشت امین دیگر اصلا محتمل به نظر نمی‌رسد. حالا خط حمله گل گهر با حضور همزمان کی‌روش استنلی و امین قاسمی‌نژاد، دیدنی خواهد شد.

میلاد جهانی

خیلی‌ها تصور می‌کردند حضور مهدی تارتار، میلاد جهانی را به کیفیتی بسیار خوب برساند و او را به فرم درخشان روزهای بازی در نفت برگرداند اما این اتفاق رخ نداد. جهانی در این فصل فقط یک نمایش خوب داشت و در همان نمایش هم به خاطر شادی بعد از گلش جنجال آفرید. او در پنجره نقل و انتقالات هم یک تصمیم جنجالی گرفت و ذوب آهن را مستقیما به مقصد سپاهان ترک کرد. میلاد در حالی به دومین خرید مهم طلایی‌ها تبدیل شد که محرم نویدکیا پیش از این تاکید داشت که تیمش قرار نیست در فصل نقل و انتقالات هیچ بازیکنی را بر عهده بگیرد.

آرش رضاوند

بعد از جدایی علی کریمی از خط هافبک استقلال، انتظار می‌رفت آرش رضاوند مسئولیت بیشتری را در میانه میدان بر عهده بگیرد و یک ستاره مهم برای استقلال باشد اما این اتفاق هرگز رخ نداد و آرش نتوانست رضایت هواداران را در هیچ مقطعی به دست بیاورد. او فوتبالیست مستعدی به نظر می‌رسید اما انگار هیچ‌وقت با فشار بازی در باشگاهی مثل استقلال کنار نیامد. حالا جواد نکونام امیدوار است بتواند رضاوند را دوباره به کیفیت خوب قبل برگرداند. رضاوند حالا یک چالش تازه و متفاوت را در دوران فوتبال‌اش آغاز کرده و یکی از خریدهای پرشمار فولاد در این فصل محسوب می‌شود. ستاره‌ای که زمانی انتظار می‌رفت روند پیشرفت را به سرعت طی کند اما این روند برای او در استقلال تا حدودی متوقف شد.

علیرضا کوشکی

مهاجم جوان پیکان یکی از پرمشتری‌ترین بازیکنان این فصل لیگ برتر بود. هر کسی که مسابقه‌های این فصل پیکان را دیده باشد، به خوبی می‌داند که علیرضا چه استعداد خیره‌کننده‌ای دارد و چه فوتبالیست درجه یکی است. کوشکی که از پرسپولیس هم پیشنهاد جدی داشت، در نهایت راهی فولاد خوزستان شد تا زیر نظر جواد نکونام بازی کند. او خیلی زود بردن اولین جام دوران فوتبالش با باشگاه جدید را هم جشن گرفت و قهرمان رقابت‌های سوپرجام شد. حالا همه انتظار دارند کوشکی مشکلات گل‌زنی فولاد را به حداقل برساند و به یکی از پدیده‌های تمام عیار این فصل لیگ برتر تبدیل شود. بدون شک او می‌تواند چیزهای زیادی از مهاجم باتجربه تیم اهوازی یعنی لوسیانو پریرا یاد بگیرد.

مهدی کیانی

محبوبیت کیانی در تراکتور تقریبا با هیچ بازیکن دیگری قابل مقایسه نبود. با این وجود او چند سال قبل بر سر مسائل مختلف با مدیران باشگاه به مشکل خورد و در نهایت به سپاهان رفت. مقصد بعدی کیانی هم باشگاه مس رفسنجان بود. به هر حال او حالا تصمیم گرفته دوباره برای تراکتور به میدان برود و احتمالا بازوبند کاپیتانی این تیم را هم دوباره به دست خواهد آورد. کیانی هنوز هم در بین طرفداران باشگاه بسیار محبوب است و احتمالا دوران فوتبالش را در همین تیم به پایان خواهد رساند.

محمدرضا خلعتبری

بعضی‌ها فکر می‌کنند که دوران فوتبال محمدرضا حلعتبری دیگری تمام شده اما خود خلعت چنین تصوری ندارد و البته جواد نکونام هم مثل او فکر می‌کند. خلعتبری بعد از جدایی از سپاهان و نویدکیا، به فولاد پیوسته و تا پایان فصل برای باشگاه جنوبی بازی خواهد کرد. او دیگر سرعت گذشته‌اش را ندارد اما با تجربه‌اش می‌تواند در فاز هجومی کمک بزرگی برای فولاد باشد.

بابک مرادی

در استقلال هرگز فراتر از یک مهره متوسط نشان نداد اما قبل از آن در ماشین سازی، فوتبالیست بسیار خوبی بود. بابک حالا ادامه فصل را با یک قرارداد قرضی در باشگاه هوادار زیر نظر رضا عنایتی دنبال می‌کند. او یکی از فوتبالیست‌های پرشماری است که با سابقه حضور در استقلال، راهی باشگاه تازه وارد هوادار شده‌اند.

نادر محمدی

اوت انداز معروف پیکانی‌ها، یکی از پنج جداشده این تیم در زمستان است. حالا باید پرتاب‌های بلند نادر محمدی را در لباس تراکتورسازی تماشا کنیم. او البته جدا از این پرتاب‌ها نیز فوتبالیست مستعدی است و می‌تواند در لباس تراکتور، پیشرفت بیشتری را تجربه کند.