آریا طاری

نقطه اشتراک سپیدرود و استقلال قبل از مسابقه روز جمعه، نمایش هفته گذشته دو باشگاه است. هم قرمزهای رشت و هم آبی‌های پایتخت، هفته قبل بهترین نمایش‌شان از شروع فصل را ارائه کردند و تا حدود زیادی توانستند هواداران‌شان را میخکوب کنند. سپیدرود که بیشترین شوت درون چارچوب را در قیاس با همه تیم‌های دیگر لیگ در این هفته داشت، در آستانه تحمیل شکست به نساجی بود اما در نهایت به تساوی رضایت داد. استقلال نیز موفق شد صنعت نفت را با یک شکست سنگین به طرف خانه بدرقه کند. اگر کیفیت هفته قبل هنوز در ترکیب دو تیم وجود داشته باشد، جدال این هفته تماشایی خواهد شد.

تا پیش از مسابقه هفته گذشته با صنعت نفت آبادان، هنوز بهانه‌ای برای امیدواری به سرنوشت تیم وینفرد شفر وجود نداشت اما این تیم بالاخره ثابت کرد که حتی در این فصل نیز مایه‌های جنگیدن بر سر عنوان قهرمانی را دارد. استقلالی‌ها تقریبا در همه دقایق بازی با صنعت، شگفت‌انگیز بودند و کنترل بازی حتی برای لحظه‌ای از دست‌شان خارج نشد. این دومین پیروزی فصل در ورزشگاه آزادی بود و همه مهره‌های اصلی و ذخیره استقلال را صاحب اعتماد به نفس قابل توجهی کرد. آبی‌ها حالا با دو پیروزی متوالی، برای جدال امروز در رشت آماده می‌شوند. فصل گذشته آبی‌ها در شرایطی به رشت سفر کردند که علیرضا منصوریان به تازگی از هدایت تیم برکنار شده و شفر هنوز قرارداد نهایی‌اش را با تیم امضا نکرده بود. میک مک‌درموت در آن جدال سرمربی موقت استقلال بود و تیم مهمان توانست به سادگی سپیدرود را با شکست روبه‌رو کند. تیم شفر در دیدار برگشت به سادگی سه بار دروازه سپیدرود را باز کرد و همه امتیازهای مسابقه را از این تیم گرفت. درست مثل استقلال، سپیدرودی‌ها نیز هفته درخشانی را سپری کردند. آنها برابر نساجی، ایده‌آل‌تر از همیشه ظاهر شدند و حتی می‌توانستند برنده نبرد باشند اما در نهایت ضربه آکروباتیک مهره حریف، دو امتیاز را از شاگردان علی کریمی گرفت. در روزهای گذشته، امین منوچهری قراردادش را با این باشگاه فسخ کرده و از خط حمله سپیدرود رشت جدا شده است. بزرگ‌ترین مشکل تیم رشتی در جدال با استقلال اما به خط دفاع مربوط می‌شود. میلاد شیخی‌سلیمانی که پدیده این فصل سپیدرود به شمار می‌رود، در دیدار قبلی از زمین اخراج شده و حسین کعبی نیز در مصدومیت به سر می‌برد.

برای اولین بار در لیگ برتر هجدهم، استقلال دو پیروزی متوالی را جشن گرفته و حالا برای سومین برد پشت سر هم در لیگ مهیای نبرد با سپیدرود شده است. زوج روزبه چشمی و محمد دانشگر در سه بازی گذشته دروازه استقلال را بسته نگه داشته‌اند و این تیم در رشت، به دنبال چهارمین کلین‌شیت متوالی‌اش خواهد بود. آخرین شکست تیم شفر در لیگ برتر به دیدار هفته دهم با سپاهان برمی‌گردد. این تیم از هفته چهارم لیگ برتر به بعد، در هیچ‌کدام از دیدارهای خارج از خانه شکست نخورده و به جز پارس جنوبی جم، هیچ میزبانی نتوانسته همه امتیازهای یک مسابقه را از استقلال بگیرد. پسران شفر حتی در صورت برنده‌ شدن در این جدال، در بین چهار تیم بالای جدول قرار نمی‌گیرند اما در فاصله یک مسابقه تا پایان نیم‌فصل، می‌توانند به عنوان یکی از مدعیان قهرمانی شناخته شوند. الحاجی گرو در روزهای گذشته با آبی‌ها تمرین نکرده و احتمالا برابر سپیدرود غایب خواهد بود. فرشید باقری اما پس از مصدومیت جزئی، مشکلی برای همراهی تیمش در این نبرد ندارد. اللهیار صیادمنش بعد از درخشش هفته گذشته، از شانس بالایی برای فیکس‌ شدن در مسابقه امروز با سپیدرود برخوردار خواهد بود. حریف امروز استقلال برای خارج شدن از منطقه سقوط در پایان نیم‌فصل، چاره‌ای به جز پیروزی در آخرین مسابقه‌اش نخواهد داشت. به نظر می‌رسد علی کریمی با خارج کردن امین منوچهری و بابک حاتمی، در حال پالایش ترکیب تیمش برای اضافه کردن نفرات جدید در پنجره زمستانی نقل و انتقالات است. سپیدرود رشت در این فصل فقط دو بار برنده شده و تنها یک بار توانسته در زمین خودی، رقیب را از پیش رو بردارد. این تیم تنها به لطف کسر 6 امتیاز استقلال خوزستان، در رده ماقبل پایانی جدول دیده می‌شود و اگر خیلی زود اوضاع را تغییر ندهد، فصل آینده را در دسته اول آغاز خواهد کرد. مسابقه در رشت، به ندرت تجربه آزاردهنده‌ای برای استقلالی‌ها بوده است. آنها در تاریخ لیگ برتر، امتیازهای زیادی در این شهر جمع کرده‌اند و امروز نیز تصمیم دارند سه امتیاز دیگر به امتیازهای قبلی اضافه کنند. استقلال در فصل‌های گذشته لیگ، 9 بار در رشت به میدان رفته و در هفت مسابقه زمین را به عنوان تیم برنده ترک کرده است. آنها دو بار نیز نتیجه را به تیم‌های رشتی واگذار کرده‌اند و جالب اینجاست که هر دو بار در نهایت، قهرمانی لیگ را به دست آورده‌اند. پیروزی برابر نماینده‌های رشت در این شهر، یک داستان تکراری برای آبی‌ها و شکست خوردن برابر آنها، یک ماجرای خوش‌یمن برای این تیم محسوب می‌شوند. امروز کدام اتفاق برای تیم شفر رخ خواهد داد؟