آریا طاری

 در تابستان، کم‌تر کسی انتظار داشت روح‌ا... باقری رفته‌رفته به ناجی استقلال وینفرد شفر تبدیل شود. روح‌ا... با کم‌ترین هیاهو به باشگاه ملحق شده بود و یکی از اولین خریدهای این تیم در پنجره نقل و انتقالات به شمار می‌رفت. آبی‌ها انتظار نداشتند این مهاجم به سرعت جای خودش را در تیم پیدا کند. همان‌طور که تصور نمی‌کردند خریدهای دیگرشان انتظار هوادارها را برآورده نکنند. گرانقیمت‌ترین مهره‌های تازه‌وارد استقلال، ماه‌های موفقیت‌آمیزی را در این باشگاه سپری نکرده‌اند. آنها برای تغییر دادن نظر وینفرد شفر درباره خودشان، فقط تا پایان نیم‌فصل اول فرصت خواهند داشت.

مارکوس نویمایر

ضربه آزاد مارکوس که در مسابقه با سپاهان به تیر دروازه برخورد کرد، بهترین و احتمالا تنها لحظه خوب این بازیکن در ترکیب آبی‌های پایتخت بوده است. محصول قدیمی آکادمی منچستریونایتد، به استقلال اضافه شد تا «رهبر» جدید این تیم در میانه میدان باشد اما نمایش‌های او تا به امروز حتی در حد و اندازه‌های یک سرباز ساده هم برای باشگاه مفید نبوده‌اند. هافبک آلمانی-سوئیسی آبی‌ها، در این فصل از لیگ برتر 6 بار برای تیمش به میدان رفته اما هرگز 90 دقیقه به صورت ثابت بازی نکرده است. او در رقابت‌های لیگ تنها یک بار از ابتدا در ترکیب استقلال قرار گرفته است. نویمایر در لیگ و جام حذفی تنها 160 دقیقه برای تیم بازی کرده و هنوز حتی یک گل و یا پاس گل به نام او ثبت نشده است. استقلال بعد از جدایی امید ابراهیمی، در خط هافبک با مشکلات زیادی روبه‌رو شده و واضح به نظر می‌رسد که نویمایر با این کیفیت، کلید حل مشکلات باشگاه نیست.

الحاجی گرو

آمار گل‌زنی این مهاجم قبل از پیوستن به استقلال، کاملا نگران‌کننده به نظر می‌رسید اما باشگاه بدون توجه به این آمار، با گرو قرارداد امضا کرد و پیراهن شماره 9 را به این مهاجم نیجریه‌ای سپرد. همبازی سابق سامان قدوس در باشگاه اوسترشوندز اما هرگز یک گل‌زن مادرزاد نبود و بعید به نظر می‌رسید در بزرگسالی نیز به یک فوروارد گل‌زن تبدیل شود. می‌گویند مقایسه مداوم با تیام، گرو را از پا درآورده اما حقیقت آن است که الحاجی حتی در مقایسه با علی قربانی نیز، برنده از آب درنمی‌آید. او تنها گلش برای استقلال را در جام حذفی از روی نقطه پنالتی به ثمر رساند اما در همان مسابقه با سایپا، یک بخت عالی گل‌زنی را از دست داد تا نقشی کلیدی در حذف تیمش بر عهده بگیرد. الحاجی گرو اساسا یک مهاجم پشت به دروازه است و برای بازی در محوطه جریمه حریف، چندان مناسب به نظر نمی‌رسد. وینفرد شفر هنوز به این بازیکن اعتقاد دارد اما آمار تنها یک گل زده در 9 بازی برای استقلال، حتی مربی آلمانی را نیز ناامید می‌کند.

مرتضی تبریزی

غیبت مرتضی تبریزی در فهرست مسابقه با استقلال خوزستان، عجیب و غیرمنتظره به نظر می‌رسید. برخلاف حدس و گمان‌ها، این بازیکن مصدوم نبود و با وجود سلامتی کامل، در فهرست سفر به اهواز برای نبرد با استقلال خوزستان قرار نگرفت. تبریزی خیلی زود با نمایش دلتنگی برای همبازی‌های سابقش در ذوب در شبکه‌های اجتماعی، شائبه‌های ترک زودهنگام استقلال را تقویت کرد. این مهاجم با رقمی سنگین راهی استقلال شد و حتی وزیر ورزش برای رخ دادن این انتقال با باشگاه ذوب‌آهن مذاکره کرد. همه انتظار داشتند دومین گل‌زن برتر فصل گذشته در لباس استقلال، مدعی جدی آقای گلی لیگ هجدهم باشد اما تبریزی در باشگاه جدیدش، درخشش چندانی نداشته است. او در لیگ و جام حذفی 9 بار برای آبی‌ها بازی کرده و در هر 9 مسابقه از ابتدا در ترکیب قرار گرفته است. تبریزی در اولین بازی‌اش برای استقلال دروازه تراکتورسازی را باز کرد اما در هشت مسابقه بعدی، این بازیکن حتی یک بار نیز توپ را از روی خط دروازه رقبا عبور نداده است.

میثم تیموری

پدیده فصل گذشته پارس جنوبی جم، در حالی با استقلال قرارداد بست که در مصدومیت به سر می‌برد. چند ماه طول کشید تا این مدافع کناری بتواند پا به پای هم‌تیمی‌ها در جلسه‌های تمرینی استقلال حاضر شود. خرید پندار توفیقی برای آبی‌ها، مورد پسند وینفرد شفر قرار نگرفته است. میثم تیموری بعد از رهایی کامل از مصدومیت، به نیمکت دوخته شده و از وضعیتش در باشگاه راضی به نظر نمی‌رسد. او تنها در جدال با ماشین‌سازی تبریز هفت دقیقه بازی کرده و در سایر دیدارها فرصتی برای حضور در ترکیب نداشته است. تیموری در هفته‌های گذشته به تماشای دیدارهای نساجی رفته و بعید نیست در زمستان به عنوان یکی از مهره‌های احتمالی فهرست مازاد شفر  به تیم دیگری منتقل شود.

جابر انصاری

انصاری در تابستان یکی از مهره‌های مازاد استقلال بود اما با این باشگاه قرارداد داشت و حاضر به ترک آبی‌ها نشد. شفر برخلاف گذشته، دیگر روی جابر حساب ویژه‌ای باز نمی‌کرد تا او عملا «بازیکن مهمان» استقلال باشد. جابر در این فصل یک بار در لیگ و یک بار در جام حذفی فرصت بازی پیدا کرده و در این مدت، نتوانسته توانایی‌هایش را ثابت کند. بعید به نظر می‌رسد شفر برای نیم‌فصل دوم لیگ نیز حاضر به حفظ این بازیکن باشد.