آریا رهنورد

روی زمین افتادن محمد انصاری و تعویض اجباری او در نیمه دوم از راند دوم فینال آسیا، آخرین بارقه‌های امید برای تغییر دادن سیستم و بازگشت به بازی را از قرمزها گرفت. حاضر شدن این ستاره با عصا در مراسم اهدای مدال، شاید نمادی تمام‌عیار از پرسپولیس زخمی اما خستگی‌ناپذیر برانکو ایوانکوویچ بود. خبر تلخ پارگی رباط صلیبی محمد انصاری تایید شده و حالا پرسپولیس باید تا پایان فصل بدون این بازیکن در زمین حاضر باشد. قرمزها با از دست دادن این مدافع، چیزی فراتر از یک ستاره را از دست داده‌اند.

«بازیکن تستی» لقبی بود که در اولین روزهای حضور محمد انصاری در پرسپولیس برای این بازیکن در نظر گرفته شد. او که هنوز برای هیچ‌کس شناخته‌ شده به نظر نمی‌رسید، با تیم برانکو به یکی از اردوهای خارجی رفت و پس از حضور در اولین دیدار دوستانه، مورد توجه سرمربی کروات پرسپولیس قرار گرفت. هواداران باشگاه به این انتخاب خوش‌بین نبودند و باور داشتند که انصاری گزینه مناسبی برای تیم‌شان نیست اما مدافع سابق استقلال، خیلی زود ارزش‌هایش را به همه ثابت کرد. این مدافع 183 سانتی‌متری که سابقه حضور در تیم‌های شهرداری تبریز و فجر سپاسی شیراز را نیز داشت، قبل از آغاز لیگ پانزدهم به پرسپولیس پیوست اما در 6 هفته اول مجموعا 44 دقیقه برای این تیم به میدان رفت. او ناگهان از دیدار هفته هفتم با تراکتورسازی فیکس شد و دیگر جایگاهش در سمت چپ خط دفاعی را از دست نداد. اولین درخشش ویژه کشف بزرگ پرسپولیسی‌ها در دربی رفت لیگ پانزدهم اتفاق افتاد. او درست در لحظاتی که تیمش نیاز به حرکت دادن توپ برای رسیدن به گل مساوی داشت، بارها با حرکات تماشایی‌اش توپ را در زمین استقلال به جریان درآورد. انصاری تا پایان لیگ پانزدهم به جز یک بازی، در همه دیدارهای دیگر برای پرسپولیس به صورت ثابت به میدان رفت. انصاری دو فصل قبل تغییر پست داد و در کنار سیدجلال حسینی در قلب خط دفاعی قرار گرفت. او در طول این فصل 37 بازی برای پرسپولیس انجام داد. با ورود شجاع خلیل‌زاده در فصل گذشته، انصاری دوباره به پست قبلی‌اش برگشت و باز هم به عنوان مدافع چپ در ترکیب تیم برانکو قرار گرفت. شاید همین تغییر پست مداوم بود که در نهایت موجب شد این بازیکن از اردوهای تیم کارلوس کی‌روش خط بخورد و با وجود چند بار حضور در اردوهای مرد پرتغالی، دیگر سهمی از تیم کی‌روش نداشته باشد. با این وجود انصاری هیچ اعتراضی نداشت و حاضر بود در هر نقطه‌ای از زمین برای سرخپوشان به میدان برود.

انصاری در نسل خودش، یک چهره کاملا «متفاوت» محسوب می‌شود. فوتبالیستی که قبل از شهرت با مترو تردد می‌کرد و مشهور شدن نیز، چهره، مدل مو و رفتارش را ابدا تغییر نداد. او نه در ظاهر و نه در باطن، تغییری را به نمایش نگذاشت و هنوز درست شبیه همان روزی بود که به عنوان «مهره تستی» به تمرین تیم برانکو رفت. پرسپولیس حالا نه فقط یک مدافع چپ، بلکه یکی از متعصب‌ترین مهره‌هایش را از دست داده است. بازیکنی که در این سال‌ها چند بار مورد توجه باشگاه‌های چینی و عربی قرار گرفت و چند پیشنهاد خوب نیز با تفاوتی آشکار نسبت به رقم قرارداد پرسپولیس از آنها دریافت کرد اما حاضر به ترک این تیم نشد. درست در روزهایی که فرشاد، وحید امیری و صادق محرمی به پرسپولیس پشت می‌کردند تا حضور در فوتبال اروپا را محک بزنند، انصاری اعلام کرد که تا قبل از پایان زمان محرومیت نقل و انتقالات، به هیچ قیمتی تیمش را تنها نخواهد گذاشت. او در این تابستان یکی از اولین نفراتی بود که قراردادش را با تیم تمدید کرد تا خیال هواداران پرسپولیس را از دفاع راحت کند. محمد علاقه‌اش را به پرسپولیس ثابت کرده و هوادارها نیز از هر فرصتی برای قدردانی از او استفاده می‌کنند و حالا، نوبت باشگاه است تا نشان بدهد که این مدافع متعصب، چه اهمیتی برایش دارد. پرداخت حقوق معوقه، تمدید بلندمدت قرارداد و پرداخت کامل هزینه‌های درمانی، کوچک‌ترین کاری است که پرسپولیسی‌ها باید برای محمد انصاری انجام بدهند. ستاره‌ای که اجازه نداد پرسپولیس تنها قدم بزند و حالا نباید در روزهای عصا به دست شدن، تنها بماند. ستاره‌ای که هنوز هم هیچ‌کس، صدای بلندش را نشنیده و مصاحبه آتشینی از او نخوانده است. فقدان یک ستاره چندپسته، خیلی زود در ترکیب پرسپولیس احساس خواهد شد. حالا دیگر قرمزها به جز سیدجلال و شجاع، گزینه تخصصی دیگری برای قلب دفاع ندارند و در صورت مصدوم شدن هر یک از آنها، به دردسر خواهند افتاد. علاوه بر این، شایان مصلح نیز هرگز یک دفاع چپ کاملا قابل اطمینان نبوده و به ویژه برای بازی‌های بزرگ و حساس، انتخاب ایده‌آلی به نظر نمی‌رسد. قرمزها باید برای جایگزینی انصاری، به بازار نقل و انتقالات مراجعه کنند. شاید در لیگ برتر، مهره‌هایی با مختصات او وجود نداشته باشد اما خرید یک مدافع خارجی برای پر کردن این خلاء، مهم‌ترین کاری است که برانکو باید در بازار زمستانی انجام بدهد. هرچند که خلاء انصاری، به سادگی پرشدنی نخواهد بود.