گره کور!

از آخرین تعویض طلایی وینفرد شفر روی نیمکت استقلال، زمان بسیار زیادی سپری شده است. فروردین‌ماه امسال، مرد آلمانی در مشهد داریوش شجاعیان را از زمین بیرون کشید و علی قربانی را به ترکیب تیمش اضافه کرد

آریا طاری

وینفرد شفر دربی پایتخت را با «رضایت» تمام کرد اما «نباختن» همه چیزی نبود که هواداران باشگاه از این مسابقه می‌خواستند. هیچ‌‌کدام از دو تیم این نبرد، نمایش درخشانی نداشتند اما استقلال تیم دفاعی‌تر دربی به شمار می‌رفت و به نظر می‌رسید نسبت به حریف اشتیاق کم‌تری برای ریسک کردن دارد. شفر و پسرها مسابقه را کاملا احتیاط‌آمیز آغاز کردند اما تصور می‌شد در نیمه دوم اوضاع کمی تغییر کند. برتری استقلال بر پرسپولیس، در نیمکت خلاصه می‌شد اما مرد آلمانی چقدر از توانایی مهره‌های نیمکت‌نشین تیمش برای ضربه زدن به پرسپولیس خسته استفاده کرد؟ او در بین دو نیمه، دست به یک تغییر مهم زد و طارق همام را از ترکیب تیم بیرون کشید. این اتفاق در حالی رخ داد که طارق یکی از اصلی‌ترین امیدهای استقلال برای خلق موقعیت مقابل سرخپوشان به شمار می‌رفت. الحاجی گرو یک نیمه در شهرآورد به میدان رفت و درست همانند چند حضور قبلی‌اش در زمین، مهاجم ترسناکی نبود. وینفرد شفر به دو بازیکن کم‌ سن‌وسال نیز در دربی بازی داد. اللهیار صیادمنش و مهدی قائدی برای دقایقی مقابل پرسپولیس بازی کردند اما این تعویض‌ها نیز برای استقلال کارساز نبودند. انتظار می‌رفت شفر جریان بازی را با نقشه‌های ذهنی‌اش تغییر بدهد اما در عمل، این مربی بیشتر در انتظار سوت پایان علیرضا فغانی بود. بردن، اولویت اصلی استقلال در دربی پنج‌شنبه نبود اما حقیقت آن است که این اواخر تعویض‌های مرد اول نیمکت استقلال حتی در دیدارهایی که استقلال تنها برای بردن آغازشان کرده، مفید و موثر از کار درنیامده‌اند.

از آخرین تعویض طلایی وینفرد شفر روی نیمکت استقلال، زمان بسیار زیادی سپری شده است. فروردین‌ماه امسال، مرد آلمانی در مشهد داریوش شجاعیان را از زمین بیرون کشید و علی قربانی را به ترکیب تیمش اضافه کرد. مهاجم تعویضی آبی‌ها، دو گل در این مسابقه به ثمر رساند و تبدیل به تعویض رویایی وینفرد شفر شد. بعد از آن مسابقه اما دیگر تعویضی شبیه به این در استقلال اتفاق نیفتاده است. مرد اول نیمکت استقلال قبل از دربی در دیدار با نساجی، الحاجی گرو و صیادمنش را به ترکیب اضافه کرد اما از این تعویض‌ها هیچ نتیجه‌ای نگرفت. بیرون کشیدن روح‌ا... باقری از زمین در دیدار برگشت با السد نیز یک تصمیم کاملا بحث‌برانگیز به نظر می‌رسید. باقری در این مسابقه یک گل به ثمر رسانده بود و بهترین بازیکن آبی‌ها به شمار می‌رفت اما با تصمیم شفر، ناچار به ترک زمین شد. جانشین او، صیادمنش جوان بود. بازیکنی که هیچ تجربه‌ای در لیگ قهرمانان آسیا نداشت و واضح به نظر می‌رسید که نمی‌تواند در آن شرایط سخت، ورق را به سود استقلال برگرداند. ناامیدکننده‌ترین تعویض‌های شفر اما دیدار رفت با حریف قطری شکل گرفتند. جایی که این مربی با عوض کردن ترکیب خط دفاعی و فرستادن دانشگر به زمین، عملا آرامش و تمرکز را از قلب دفاع استقلال گرفت. مهره‌های تعویض‌های سرمربی استقلال در این فصل، گل نمی‌زنند، نمی‌درخشند و حتی در مواردی کارهایی به ضرر تیم‌شان انجام می‌دهند. آیا آنها بازیکنان بی‌کیفیتی هستند؟ یا تنها در زمان و شرایط درست مورد استفاده قرار نمی‌گیرند؟

استقلال لیگ هجدهم بیشتر از آن‌که مشکل بازیکن داشته باشد، با مشکل عدم استفاده درست از بازیکنانش دست و پنجه نرم می‌کند. بعد از تغییرات تابستانی باشگاه، وینفرد شفر به زمان زیادی برای شناسایی ترکیب اصلی تیمش نیاز داشت. او آزمون و خطاهای متعددی را پشت سر گذاشت و سرانجام به بهترین ترکیب برای تیمش رسید. ترکیبی که در دربی برای استقلال به میدان رفت، شاید بهترین چینش ممکن از داشته‌های این فصل استقلال بود اما احتمالا شفر برای شناسایی مهره‌های تعویضی برای ایجاد تغییر در متن هر بازی نیز، دوباره به چند هفته زمان نیاز داشته باشد. فصل گذشته، نسخه نجات‌بخش آبی‌ها تنها در جیب‌های وینفرد شفر یافت می‌شد اما او در ۹ مسابقه اول تیمش در فصل جدید، هنوز از چنین نسخه‌ای رونمایی نکرده است. به نظر می‌رسید استقلال با او، در ابتدای مسیر موفقیت‌های بزرگ قرار گرفته اما بعد از این نتایج نامطلوب، شفر قبل از هر کاری دوباره باید خودش را به هواداران باشگاه ثابت کند. اعتراض مداوم او به داور و جنب و جوش همیشگی‌اش در زمین، درست همانند فصل گذشته است. شال گردن معروف آقای مربی هم عوض نشده اما تعویض‌های او، دیگر شباهتی به گذشته ندارند. تعویض‌هایی که دیگر به تیم جان نمی‌دهند و حتی نبض بازی را نیز از استقلال می‌گیرند.